• Siripiri

BIM juni 2025

Rosen3 skrev 2025-06-30 18:07:35 följande:

Lyckades få ett ultraljud vecka 29 (alltså i gravvecka 7+6) efter många om och men. Läkaren hade lovat mig att få en tid efter vecka 7+0 med min bakgrund av alla missfall. Så skönt! 

Åh va skönt! 🙏🏼🙏🏼 
    Monki19 skrev 2025-06-30 18:02:24 följande:
    Grymt med provtagningarna!

Jag betalar privat mottagning för nipt! Är 32 år.

Jag lyckades boka VUL i Lund vecka 30 i samband med vår semester i Skåne 🤞🤞🤞

Ja så skönt! så bra 🥰
    Anonym (Ardna) skrev 2025-06-30 18:08:05 följande:

Så skönt att åtminstone få blodproven 🥰 men nu är de nog så höga att dubbleringstiden är längre ☺️ 

Fostret läcker ut DNA till vårt blod och vid 10+0 och framåt så är det i tillräckli mängd för att de ska kunna plocka ut det och på så sätt hitta kromosomavvikelser och vad det är för kön. Så man tar ett blodprov och 1-2 veckor senare får man svar.

Vi gör det privat och får betala 6000 ink ultraljudet. Förra gången gjorde vi bara nipt för att jag vägrade kub. Vill inte ha en sannolikhetssiffra att noja över. 
    Nu berättade dock min bm att hon haft en patient som gjort både Nipt och kub där enbart kub gjort utslag på turner syndrom. Därför kommer vi nog ändå göra kub men att vi inte skulle få någon siffra utan bara om det var låg risk eller inte. Jag är ändå 32 så är rädd att åldern ska ge sämre siffror och mina nerver klarar verkligen inte att få en siffra att googla sönder. 

Men egentligen är Nipt väldigt säkert, men säkerheten är större på ds och två till som är vänligast än vad den är på Turners. 

Ja jag tänkte kolla med ChatGPT gällande om stegringen är normal, går ju in i vecka 6 imorgon🥰  för gyn sade att hon kanske inte hinner kika på det innan semestern. 

Ah okej! Jag har konstigt nog inte läst på om kub så mycket (har ju inte ens varit i närheten av de tidsmässigt), förutom att vissa regioner inte verkar erbjuda det. Nipt känns nästan givet att göra, jag är också 32 ☺️ 

• Siripiri
    Anonym (Ardna) skrev 2025-06-30 19:18:27 följande:

Det är inte säkert att chatgtp tar hänsyn till de nivåer när dubblingen saktar ner utan kanske bara hämtar infon om 48-72 h som det är i början. Men annars finns gränserna att googla sig, har för mig att det saktar ned vid 6000 och sen ytterligare inbromsning när det blir högre än då. Så blir första värdet högt så är det inte säkert att det dubbleras så fort 🥰 till v6 som 5+0 eller 6+0? 

Ja kub är väl egentligen ganska säkert det med men jag vet att mina nerver aldrig skulle klara av att få de siffrorna och sen är Nipt det man ibland går vidare med när kuben visar sämre siffror. Men jag vill också göra nipt för att man vet könet tidigare och säkrare än ultraljud 🙈 

Fick svar att normal okej är ökning är 60% i 5+0 till 5+2 och att mindre är 35% kan vara oroande, så får hoppas det ligger där uppe i dem övre procenten 🙏🏼♥️

Jag hade säkert reagerat likadant med mina hypokondriska ådror 🙃 Hehe ja kul att veta könet tidigt med ☺️ 
  • Siripiri
    Anonym (Ardna) skrev 2025-06-30 21:08:23 följande:
    Betabase är toppen att roa sig med för att se vad andra har legat samma dpo, för visst hade du koll på ägglossningen? Där är det registrerat vad andra haft olika dpo i graviditeter som gått bra 🥰

Japp kollade där igår med, vet ju exakt när jag hade ÄL ☺️ 
    Men nu tror jag att jag ändå kommer få missfall, igen. Känner min kropp för väl.. tempen ser ut precis som när det började gå south i höstas när jag klarade mig till 5+6. Går ju ändå på progesteron så att tempen ska vara nere på 37,63 är inte bra.. samt brösten ömmar knappt idag. Så typiskt när man fixat med blodprov och berättat för min andra kollega. 

• Siripiri
    Anonym (Ardna) skrev 2025-07-01 08:23:29 följande:
    Min temp fluktuerar också trots progesteron. Jag skulle egentligen sluta med eftersom det inte finns några garantier så här tidigt och jag precis bara använt min Tempdrop några dagar när jag fick plus så håller jag fortfarande på att köra in den. Annars hade jag låtit bli men jag vill att den ska vara good to go om det inte skulle gå vägen. Tempen är inget bra verktyg sen när man väl är gravid, kanske värt att försöka sluta så det inte oroar 🥰
    Ja egentligen ska man inte tempa efter man plussat men kan inte låta bli, det är ju inte så att det gör mig mindre gravid eller att jag slipper MF om jag inte gör de.. Jag är hellre beredd på att det går åt skogen än att jag blir överraskad ♥️ 
    Jag är ändå välidgt glad att jag plussade tidigare och starkare än jag gjort innan♥️ 
  • Siripiri
    Anonym (Lis) skrev 2025-07-01 13:16:13 följande:

Sluta då? du kan inte påverka Guds vilja ändå. 

Guds vilja haha 
  • Siripiri
    MammaMG skrev 2025-07-01 13:25:19 följande:
    Tråkigt att du skrattar åt henne. Låter lite som att du förlöjligar henne.

Tycker att alla borde respektera andra och deras livsval, oavsett vad man har för åsikt själv, och inte skratta åt varandra.

Om hon väljer att tro på att det finns en Gud, med en vilja, så låt det vara så. :)

Åt henne? mer åt kommentaren bara. Hon får tro på vad hon vill.

Förlåt men kändes som en trollkommentar, precis som häromdagen. 

• Siripiri
    Anonym (Ardna) skrev 2025-07-01 16:26:40 följande:
    Ja kändes så, speciellt när det är det enda som skrivs i hela tråden. Visst att man inte menar något illa men man får försöka tänka på om det man skriver gör mer skada än nytta. ❤️

Ja lite så ♥️

Nu hade mitt HCG kommit in från imorse, 4728. Jätte svårt att veta om det bra eller inte, utan vi får se vad det visar på torsdag eftermiddag. Är det kring 8000 så går det rätt uppåt och mina symptombortfall beror på något annat ♥️ 
    medianvärdet på betabase i åldersspannet 30-35 är iallafall 1900, så på sätt postivt ☺️ men högsta siffran 19000. Är 21 DPO

• Siripiri

Anonym (Ardna) skrev 2025-07-01 18:08:39 följande:
    Du ligger helt klart i det övre spannet, det är ändå skönt i väntan på nästa provsvar 🥰 Man kan klicka på dem och få fram det ☺️ 
    Anonym (Ardna) skrev 2025-07-01 18:09:14 följande:

Jamen verkligen 🥹 
    men varför mår jag så bra då?! Förstår inte 😂♥️ 

nåväl! kanske faktiskt struntar i att tempa imorgon och bara försöker njuta så länge det varar ♥️ 

• Siripiri
    Anonym (Ardna) skrev 2025-07-01 20:49:18 följande:
    Jag hade superhöga hcg med vårt första barn och allt jag kände var att jag var trött 💤 Nu har jag höga men inte lika höga och mår ändå helt okej om än lite mindre sugen på att äta. Läste någonstans att det är ett annat ämne/ hormon som de kommit fram till ger illamående och inte hcg självt ☺️

Och förshoppningvis får du njuta sisådär 35 veckor till 🙏❤️
    jasså? Känns skönt att höra ändå ♥️ Jaa äntligen har dem börjat forska lite mer kvinnor! Man kanske inte är känsligt mot just de hormonet 🤷🏽?♀️

Hur långt är du gången nu? 🥰 
  • Siripiri
    Anonym (Ardna) skrev 2025-07-01 21:20:33 följande:
    Som jag förstår det så om man redan innan graviditet har det hormonet så är man vann, medan om man har låga nivåer av det så mår man pannkaka. Det heter GDF15 om du vill läsa 🤗

Vi är 6+6 idag 🙏 En bit på vägen ❤️
    Ja juste! ☺️ 

åh härligt! Det är det verkligen ♥️

legat vaken en stund nu + suttit i duschen pga sån sjuk livmodervärk. Ser det som positivt med tanke på att jag hade noll sånt igår, det var som att kroppen tog en liten vilodag. 
Svar på tråden BIM juni 2025