• Anonym (colan)

Pendla Stockholm - Göteborg för studier?

Hej Hej!

Tror att jag kommer in på min drömutbildning nu i höst. Problemet är att jag bor i Stockholm och utbildningen är i Göteborg. Är det ens möjligt att pendla Stockholm - Göteborg för studier? Räknar med föreläsningar på plats ca 2-3 dagar i veckan....

Bor med min man och våra 2 barn så kan inte flytta. Sambon vill inte flytta från Stockholm pga jobb.

Tror ni att det är möjligt att pendla i cirka 2 år mellan Stockholm - Göteborg? Någon som har erfarenhet??..tips? vad ska jag göra? :)

• Svar på tråden Pendla Stockholm - Göteborg för studier?
  • Anonym (?)

Svårt på daglig basis. Kolla möjligheten att övernatta ibland i Gtb

Räkna också på kostnad för resor och boende.

Hur mycket kan ske på distans? Är det annat utöver schemlagt, lab, datorarbete, seminariegrupper?

• Anonym (D)

Dagpendling lär inte fungera.

Har ni ekonomi för att hyra boende i Göteborg eller ta in på något billigt boende vissa nätter? Är föreläsningarna 2-3 dagar i rad eller kan det vara föreläsning måndag, onsdag och fredag? Är föreläsningarna obligatoriska?

Tänk på att tåg kan bli försenade, så det kan vara svårt att hinna till en föreläsning. 

Finns det eventuellt möjlighet till att byta till motsvarande utbildning i Stockholmstrakten efter ett år?

• Anonym (GBG)
    Anonym (?) skrev 2025-05-07 09:33:14 följande:

Svårt på daglig basis. Kolla möjligheten att övernatta ibland i Gtb
    ?

Gbg förkortas Göteborg! Alltid och utan undantag! 

Får eksem och kli varje gång någon tror något annat. Som att stava Liseberg med två s eller för den delen Hisingen med två s. 

*ryser*

Till TS.

Räkna på vad resorna skulle kosta. Årskort på SJ exempelvis. 

Finns ju många som åker över dagen för exempelvis möten men det är kanske inget man skulle göra i 2 år med barn hemma. 
Svar på tråden Pendla Stockholm - Göteborg för studier?