• Anonym (Mamma)

Krav att ha barn i knät på fullt tåg

Barnet är snart två år och jag köpte en egen sittplats på tåget, var inte bestämda platser. Det var väldigt fullpackat när en tant krävde att jag tog barnet i knät för att "det är fullt överallt" och blev väldigt upprörd när jag vägrade. Flera runtom hakade på och kritiserade mig för det, men ingen var villig att ge sig plats heller.

• Svar på tråden Krav att ha barn i knät på fullt tåg
  • Anonym (Mamma)

Skulle vara ett frågetecken i rubriken.

• Anonym (Jag)

Du hade alltså betalat för två platser? Då är det väl självklart att du har rätt att nyttja båda platserna också om du betalat.

• Anonym (Ellen)

Hade du köpt en eller två platsbiljetter? Hur kan man ens köpa sittplats på ett tåg utan bestämda platser? 

• Anonym (A)

Beroende på dagsform och humör kunde jag överväga att ge upp ena platsen men det får inte vara ett krav för en av dig bokad plats.
    Damen i fråga hade inte platsbokat antar jag?

• Anonym (Me)

Nej det kan man inte kräva. Om barnet satt på platsen, oavsett om man betalar sittplats eller ej. Man kan be snällt men inte kräva. Det är inte alla tvååringar som helt plötsligt vill sitta i knät när de sitter på en plats och kan röra sig. Då hade hela vagnen fått njuta av gallskrik istället. Var det en gammal person så kan vilken frisk person som helst resa sig.

• Anonym (J)

Du köpte EN biljett alltså? Du borde väl ha köpt två? Kom inte någon kontrollant och kollade biljetter? 

Det andra jag tyckte lät lustigt. Lät du inte barnet sitta och du stå istället? Bälte och sittplats för barn kan jag tycka. Sitta ska ju han eller hon göra iallafall för trafiksäkerheten. Inte låter du väl barnet sitta utan bälte i bilen?

• Anonym (J)
    Anonym (Me) skrev 2025-05-07 12:28:23 följande:

Nej det kan man inte kräva. Om barnet satt på platsen, oavsett om man betalar sittplats eller ej. Man kan be snällt men inte kräva. Det är inte alla tvååringar som helt plötsligt vill sitta i knät när de sitter på en plats och kan röra sig. Då hade hela vagnen fått njuta av gallskrik istället. Var det en gammal person så kan vilken frisk person som helst resa sig.

Och så tvärnitar tåget, tänkt på det? 
  • Anonym (J)

Ungen får väl lära sig sitta still 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (J) skrev 2025-05-07 12:30:17 följande:

Du köpte EN biljett alltså? Du borde väl ha köpt två? Kom inte någon kontrollant och kollade biljetter? 

Det andra jag tyckte lät lustigt. Lät du inte barnet sitta och du stå istället? Bälte och sittplats för barn kan jag tycka. Sitta ska ju han eller hon göra iallafall för trafiksäkerheten. Inte låter du väl barnet sitta utan bälte i bilen?

Bälte på tåget? 
Svar på tråden Krav att ha barn i knät på fullt tåg