Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Pcos?

Hej,
    Du behöver inte vänta 1 år för att kolla om du har PCOS, det kan du boka direkt via gyn. Du behöver berätta om dina symptom och då tar de blodprov och gör vaginalt ultraljud för att se om du har PCO-äggstockar. Kostar 300kr för besöket. 

Däremot behöver man vänta 1 år för fertilitetsutredning om du är under 35. Är du över behövs endast 6 månader. 

Om gyn konstaterar att du har PCOS har du större chans att få hjälp via före den angivna tiden, iallafall i Stockholm. 

Jag har precis som du ökad hårväxt (bröst, navel, lår) och acne (ansikte, bröstkorg, rygg). Jag gjorde VUL och blodprov. Mina provsvar var inte avvikande men i det högre spannet och på VUL konstaterades PCO - däremot tycker inte min gyn att jag har PCOS utan snarare ?bara? PCO. Väntar på återbesök för mer info. 

Tyvärr inte gravid än men har hört att det är ?enkelt? att bli gravid med PCOS- om man får den hjälp man behöver.

Om jag vore du skulle jag boka in besök för PCOS! 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (O) skrev 2025-05-13 16:33:17 följande:

Vad då, betyder hår på bröstvårtorla pcos? Jag har alltid haft det men blir nu orolig av det ni skriver här.

Behåring betyder inte automatiskt pcos utan det är flera kriterier som ska uppfyllas men tecken som acne och behåring indikerar att det KAN vara PCOS.

Tror inte du behöver vara orolig om du inte har andra symptom! 
Svar på tråden Pcos?