Pcos?
Hej! Jag har PCOS och haft det sen jag jag gick in i puberteten. Fick mina första symtom som 15-16 åring. Började med mörka hudförändringar på kroppen, sen oregelbunden mens som var typ 3 gånger om året för att sen få mer kroppsbehåring på typ mage, rumpa och baksida lår. Har också mycket äggblåsor i äggledarna. Fick tabletter för att trigga igång mensen då jag hade den för sällan. Gick också upp massor i vikt och har svårt att få ner vikten. Är idag 25 år och gravid naturligt med mitt första barn i 8e månaden. Har tack vare min PCOS graviddiabetes. Trodde inte själv att JAG skulle bli gravid utan hjälp från sjukvård, men helt plötsligt så dök de där efterlängtade strecken upp på stickan. Har varit utan preventivmedel sen jag var 18-19 och inte blivit gravid en enda gång efter det, innan jag plussade i mitten av November 2024.
Efter att ha hört att Ozempic kan göra kvinnor oönskat gravida börjar jag fundera på om Saxenda också skulle kunna göra det. Båda preparaten är ju i grund och botten diabetes insulin, men vet inte om de innehåller samma ämnen. Höll nämligen på med Saxenda injektioner för min övervikt när jag blev gravid med min son. Så jag funderar på om det kan ha haft något samband mellan varandra.