• vaniljglass

delikatesskorg

hej på er!
    Jag ska hälsa på några vänner till helgen och har kommit på att jag ska göra en delikatesskorg. Men mitt stora problem är vad jag ska lägga i korgen.
    Hjälp mig och kom med tips och råd!

Kan ju tillägga att det inte bara behöver vara ätbara saker...
    detta har jag tänkt på:
    Vin
    Choklad, hurudan?
    en bok
    en påsktupp i trä, mycket stilren och fin.

kom igen nu och överös mig med förslag.

• Svar på tråden delikatesskorg
  • AnnaK

Chokladkola

20-25 stycken

3 dl Vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 dl mörk sirap
    2 msk kakao
    1 msk Svenskt Smör
    100 g hackad sötmandel

Blanda alla ingredienser utom smöret i en vid tjockbottnad kastrull, gärna en traktörpanna. Smält på hög värme och rör om ordentligt. Koka kolasmeten (häftigt) tills den börjar tjockna, 15-30 min. Rör först då om i botten. Kontrollera om kolan är klar genom att göra kulprovet. Häll några droppar av smeten i kallt vatten och rulla till en kula som ska vara seg och ganska fast. Rör ned smöret. Slå ut kolasmeten på oljat smörpapper och strö över mandeln. Ställ kolan svalt att stelna och skär sedan i bitar. Förvara kolan kallt.

• AnnaK

Chokladpraliner
    25 st

Ingredienser
    100 g + 25 g blockchoklad, mörk
    1 msk grädde
    ca 50 g valnötskärnor
    marachinokörsbär, 1 glas (ca 50 g)
    kakao

Bryt sönder chokladen i en kastrull. Häll i grädden och värm försiktigt på svag värme tills chokladen smälter. Hacka nötter, avrunna bär och den lilla mängden choklad. Blanda hacket med den smälta chokladen.

Bred ut massan på bakplåtspapper så det blir en platta som är ca 10 x 20 cm stor. Ställ svalt att stelna. Skär i bitar och vänd dem i kakao. Förvara svalt i burk med lock.

• AnnaK

1. Chokladägg. Ett chokladägg fyllt med praliner - det är ettan på min lista till påsk. Blandar man smält choklad med några droppar cognac så blir den spritsbar, och man kan spritsa en fin kant på ägget.

2. Klassiska marsipankycklingar. Marsipankycklingar är så mycket påsk som det bara kan bli! Att göra egna är kul och hela familjen kan vara med. Köp en god marsipan med ett mandel/socker-förhållande på 60/40. Doppa i choklad!

3. Karamelliserade mandlar och nötter. Häll socker och några droppar vatten i en stekpanna. Ta vanligt strösocker, muscovadosocker eller råsocker. Låt smälta och bli gyllenbrunt. Och så i med ditt val av nötter: sötmandel, hasselnötter, valnötter, pistaschnötter eller andra. Häll ut på en plåt och dela isär efter ett par minuter. Servera som de är eller blanda ner i choklad.

4. Fransk kola! Inte den där bleka gräddiga sorten, utan en mörk och god. Man hettar upp socker och rör i choklad efter hand. Mmmm...

• AnnaK

Snabbt påskgodis
    Buffé nr 4 2003, sid 18

Ingredienser
    100 g vit choklad
    100 g mjölkchoklad
    2 1/2 dl havrfras
    1/2 dl russin

Tillagningstid: Max 20 min
    Svårighetsgrad: Lättlagat

Gör så här
    Smält den vita chokladen i en bunke. Smält mjölkchokladen i en annan. Vänd ner havrefras och russin i varje och bre ut på två bakpappesklädda plåtar. Ställ kallt att stlena och bryt sedan i lagom stora bitar.

• AnnaK

Hallontryffel
    INGREDIENSER
    (25-30 st)
    250 g mörk choklad
    125 g hallon
    (tinade, frysta går bra)
    1/2 dl koncentrerad
    hallonsaft
    1 dl vispgrädde
    3 msk finkorning
    strösocker
    små pappersformar

SÅ GÖR DU:
    1. Finhacka chokladen.
    2. Blanda hallon, saft, grädde och socker i en kastrull. Koka upp och låt småkoka i 15 min.
    3. Sila blandningen och häll tillbaka i kastrullen. Koka utan lock tills cirka 1/2 dl vätska återstår. Ta av från värmen och låt vätskan svalna något.
    4. Tillsätt chokladhacket och rör om tills chokladen har smält. Låt svalna något.
    5. Fördela smeten i formarna och låt stelna i kyl.

Chokladdoppade apelsinbitar
    INGREDIENSER
    1-2 apelsin
    150 g mörk choklad

SÅ GÖR DU:
    1. Skala och skär ut hinnfria klyftor eller bitar av apelsinen. Stick en tandpetare i varje apelsinbit.
    2. Hacka chokladen grovt och smält den till hälften i mikro. Ta ut chokladen och rör den slät.
    3. Doppa apelsinbitarna och lägg dem på en tallrik täckt med bakplåtspapper. Ställ in i kyl att stelna.
    4. Servera apelsinbitarna, nedstuckna i en apelsin, som piggarna på en igelkott.

Hemgjord kexchoklad
    INGREDIENSER
    (12 bitar)
    12 osötade smörgåskex
    200 g mörk choklad
    karamellströssel (kan uteslutas)

SÅ GÖR DU:
    1. Hacka chokladen och smält den till hälften i mikro. Rör chokladen slät.
    2. Lägg fyra kex i rad på ett bak-plåtspapper.
    3. Bred smält choklad över kexen, lägg på nytt lager kex, bred på choklad, lägg på de sista kexen, bred på choklad och avsluta med att strö lite karamellströssel på toppen. Låt stelna.
    4. Skär kexen i bitar med hjälp av en vass, sågtandad kniv.
    Choklad är känslig för hög temperatur.
    Gränsen för mörk choklad är 50 grader, ljus 45 grader och
    vit 40 grader.

Bananfudge
    INGREDIENSER
    (cirka 30 st)
    50 g skumbananer (cirka 10 st)
    2 dl strösocker
    1 dl vispgrädde
    50 g smör
    150 g hackad vit choklad

SÅ GÖR DU:
    1. Klipp skumbananerna i mycket små bitar och blanda dem med smör, socker och grädde i en kastrull.
    2. Hetta upp på svag värme och rör tills allt smält. Småkoka smeten under omrörning i 10 min.
    3. Rör ner chokladen och rör till en slät smet. Ta av kastrullen från värmen och fortsätt röra tills smeten blir svalare och ljusare.
    4. Häll upp smeten i en smord form, cirka 20 x 30 centimeter. Låt stelna och skär därefter upp fudgen i bitar.

Apelsintryffel
    INGREDIENSER
    1 dl vispgrädde
    300 g vit choklad, hackad
    2 msk Cointreau, (eller apelsinsaft)
    2 msk rumsvarmt smör
    200 g vit choklad, att doppa i
    florsocker, att rulla i

SÅ GÖR DU:
    1. Koka upp grädden och häll den över den hackade chokladen.
    2. Rör tills chokladen smält. Rör ner smör och likör och fortsätt att röra tills smeten tjocknar något.
    3. Bred ur tryffeln på ett fat, täck med plastfolie och ställ in i kylen i 1 timme.
    4. Forma kulor av tryffelsmeten och lägg på bakplåts-papper. Ställ i kylen att stelna i 1-2 timmar.
    5. Hacka chokladen och smält den till hälften i mikro. Rör chokladen slät. Doppa kulorna i chokladen och rulla dem därefter i florsocker. Ställ svalt att stelna.

Påskägg och - kycklingar doppade i choklad
    INGREDIENSER
    1 pkt festmarsipan
    (innehåller rosa, grön och gul marsipan)
    150 g mörk choklad, att doppa i
    strösocker, att doppa i
    karamellströssel, att doppa i

SÅ GÖR DU:
    1. Forma ägg eller kycklingar av marsipanen.
    2. Hacka chokladen och lägg i en djup tallrik. Smält chokladen till hälften i mikro. Rör chokladen slät.
    3. Häll strösocker i en djup tallrik och karamellströssel i en annan.
    4. Doppa påskäggen först i chokladen och ställ dem sedan antingen i
    sockerfatet eller strösselfatet. Låt dem stå kvar där och stelna.
    5. Stick en tandpetare i påskkycklingarna (det är lättare så) och gör likadant som med påskäggen.

• AnnaK

Hemgjord marsipan
    1 l mandel
    15 st bittermandel
    4 dl florsocker
    1 msk vatten

Häll kokande vatten över mandeln, låt stå i 5 minuter och skala den.

Låt mandeln torka. Mal mandeln en gång i mandelkvarn. Rör ner florsockret och vatten mal sedan massan i köttkvarn.

Stöt massan i morteln och värm den i gryta under ständig omrörning och över svag värme.
    Tillsätt eventuellt mer florsocker.

Man kan tillsätta lika mycket socker som mandel men ju mindre socker desto bättre håller sig marsipanen.

Låt massan svalna helt och svep noga in den i aluminiumfolie.

• AnnaK

Romkulor
    50 g russin
    3 msk rom
    100 g mörk blockchoklad
    2 dl florsocker
    50 g kokosfett
    50 g chokladströssel

Häll kokande vatten över russinen. Låt dem rinna av i en sil och torka dem med kökshandduk.
    Hacka russinen fint och lägg dem i en skål. Häll på rommen.

Riv chokladen fint i en skål och tillsätt sockret.
    Smält kokosfettet och rör ner det i chokladmassan, en matsked åt gången.

När chokladmassan börjar stelna tillsätter man russinen.
    Ställ i kylskåpet att svalna ett par timmar.

Dela massan i 20 lika stora bitar som formas till kulor. Rulla dem i strössel och låt dem torka på ett svalt ställe.

Förvara kulorna i kylskåp i burk med lock eller eventuellt i plastask med aluminiumfolie över.

Chokladtryffel med kaffesmak
    150 g mörk blockchoklad
    0,75 dl vispgrädde
    1 msk smör
    1 tsk snabbkaffe
    kakao

1. Smält chokladen i vattenbad eller mikro. Låt grädde och smör precis koka ihop.
    Blanda kaffepulvret med gräddsmeten. Blanda gräddsmet och choklad under kraftig vispning. Låt tryffeln svalna.

2. När tryffeln är lagom mjuk, spritsa ner den i små pappers- eller metallformar. Pudra slutligen över kakaopulvret.

Lisa Elmqvists vita tryffel
    0,5 kg vit choklad
    1,5 dl vispgrädde
    3 cl mörk rom

Hacka chokladen.Koka upp grädden. Häll chokladen i den varma grädden och tillsätt rommen. Rör om så att ingredienserna blandas och chokladen är helt smält.
    Låt stelna.

Gör små kulor av chokladen och doppa kulorna i smält choklad.
    Rulla sedan kulorna i rostad cocos

• AnnaK

kanske nåt köksredskap
    fina servetter
    servettringar
    ljus
    ljusstakar
    mortel
    pepparkvarn

• cilis

AnnaK- du är ju som ett levande uppslagsverk vetja!!

• PuhTiger

Lemoncurd -hemgjord eller köpt - är underbart gott och brukar oxå bli uppskattat i en delikatesskorg. Många har aldrig ätit det förut och då är det inte heller kanske något man köper hem och provar... Jag brukar ge bort hemgjord Lemon curd + en påse skorpor av finare sort samt ett gott lösviktsthé + thésil/kula som jag förpackar snyggt i cellofan på bädd av träspån...

Tror säkert att det blir en mumsig och 3vlig korg som dina vänner får - vilka lyckostar att du gör dig för!!!

Svar på tråden delikatesskorg