• Anonym (M)

Var det olämpligt av ssk?

Det här var rätt länge sedan men det finns ju en anledning till att jag minns det. 

Jag hade fått en extrem chock av en svår händelse (lång historia). Jag fick ett kraftigt tryck över bröstet och tänkte förstås att det bara var ångest. 

Fast trycket höll i sig. Det kändes som om någon hade placerat en enorm tyngd över bröstet. Jag har aldrig känt något liknande, varken före eller efter.

Jag har för högt blodtryck och hjärt och kärlsjukdomar i släkten så jag ringde till Sjukvårdsupplysningen. 

De rådde mig att åka in akut och jag började bli lite rädd eftersom trycket bara blev värre. 

På akuten tog de in mig direkt för EKG. Det är nu det märkliga händer. 

Det är en manlig sjuksköterska som sätter  de har mätarna på mig (vet inte vad de heter). 

När jag ligger där, fortfarande chockad av den svåra händelsen och lite rädd för att det kanske är något fel på riktigt, så tittar han på mig från topp till tå, ler och säger: 

- Med en kropp som din får man inte hjärtinfarkt. 

Han tittar på mig igen, ler och upprepar:

- Nej, du ser verkligen inte ut som någon som får hjärtinfarkt. 

Är inte det en rätt märklig sak att säga? Om han hade sagt att jag är för ung för en hjärtinfarkt eller något i den stilen för att lugna mig så hade jag förstått men att kommentera min kropp när jag ligger där känns bara så olämpligt. 

Vad säger ni? Kanske någon som jobbar inom vården? 

Då tänkte jag inte på det så mycket men när situationen hade lugnat sig kom det tillbaka. 

• Svar på tråden Var det olämpligt av ssk?
  • Anonym (M)
    Anonym (a) skrev 2025-05-07 19:26:12 följande:

verkligen inte ok!

Tack, då är det inte jag som är knäpp. 

Jag fattar inte hur man kan säga något sådant till en person i den situationen med det där leendet. Usch! 

• EpicF

Det där var klantigt uttryckt av den ssk och absolut inte ok. 

• Anonym (Ej ok)

Självklart inte okej, men om du skulle anmäla det så blir det ord mot ord och kan bli svårt att bevisa. Men ett anonymt tips kan du ju skicka in. Om fler patienter har anmält samma person så kan det ju bli ett ärende. 

• Anonym (M)
    EpicF skrev 2025-05-07 19:30:52 följande:

Det där var klantigt uttryckt av den ssk och absolut inte ok. 

Ja och rätt sjukt, eller hur? Vem tänker på sådant när man jobbar på akuten? 
    Jag borde antagligen ha informerat sjukhuset om det, han kanske gjorde så mot fler, men mitt liv hade vänts upp och ner den dagen så det slog mig först senare. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ej ok) skrev 2025-05-07 19:35:18 följande:

Självklart inte okej, men om du skulle anmäla det så blir det ord mot ord och kan bli svårt att bevisa. Men ett anonymt tips kan du ju skicka in. Om fler patienter har anmält samma person så kan det ju bli ett ärende. 

Sant, och nu har det nog gått för lång tid för att det ska vara relevant. Jag vet inte ens vad han heter. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-05-07 19:36:32 följande:
    Ja och rätt sjukt, eller hur? Vem tänker på sådant när man jobbar på akuten? 
    Jag borde antagligen ha informerat sjukhuset om det, han kanske gjorde så mot fler, men mitt liv hade vänts upp och ner den dagen så det slog mig först senare. 
    Han menade troligen inte ont, utan menade att du är ung och inte är riskzonen för att få hjärtinfarkt. Men han uttryckte sig fel. 

Han kan mycket väl vara autistiskt. Men fortfarande är han ingen dålig ssk. 
  • EpicF
    Anonym (Ej ok) skrev 2025-05-07 19:35:18 följande:

Vad ska hon anmäla? Att han uttryckte sig klantigt? 
  • Anonym (Ssk)

Klantigt uttryckt, ja. Dessutom bör en ssk veta att vem som helst kan få hjärtinfarkt, man kan liksom inte bara säga "du är smal så du kan inte ha hjärtproblem" eller "du är ung så du behöver inte oroa dig". Att man inte är i riskzonen betyder inte att det inte ska tas på allvar. Hjärtinfarkt kan man få även om man är ung och vältränad och att försöka skämta bort det är verkligen inte okej.

Sen kanske det var så att han bara råkade haspla ur sig något helknasigt. Men det var ändå oprofessionellt.

• Anonym (.)
    EpicF skrev 2025-05-07 20:17:33 följande:
    Vad ska hon anmäla? Att han uttryckte sig klantigt? 
    Att han uttryckte sig helt horribelt. Det är möjligt att han inte menade det som kom ur munnen på honom, men i så fall behöver han skärpa sig och tänka efter mer innan han slänger ur sig kommentarer om patienternas utseende. 
Svar på tråden Var det olämpligt av ssk?