• Anonym (Hanna)

Kallelse till op ett datum som inte går

Ska genomgå en stor operation som skulle ha blivit i sommar, men nu har de plötsligt kallat redan den här månaden, något som inte fungerar för mig. Op ska vara på ks.

Någon med erfarenhet? Hur mycket hänsyn tas till sånt?

• Svar på tråden Kallelse till op ett datum som inte går
  • Anonym (Petra)

Lättast är nog att fråga dem hur lång väntetid det blir om du behöver avboka den här tiden. 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Petra) skrev 2025-05-08 13:47:32 följande:

Lättast är nog att fråga dem hur lång väntetid det blir om du behöver avboka den här tiden. 

Jag har mailat, men jag är jättestressad över det här och hoppas någon här kan ha koll.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-05-08 13:51:25 följande:
    Jag har mailat, men jag är jättestressad över det här och hoppas någon här kan ha koll.
    Jag förstår. Hoppas att du får svar! 
  • Anonym (Kim)
    Förstår din stress och oro, men det finns ju ingen som helst möjlighet att någon här kan veta. Vi vet inte vad det är för operation, hur länge du har väntat, hur lång väntetid det är generellt för den typen av operation på ditt sjukhus osv.

Vad är det som gör att du inte kan nu denna tiden? Är det verkligen så att det som står i vägen är "viktigare" än en stor operation som du uppenbarligen behöver? Och inte går att flytta/ändra istället?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-08 13:58:29 följande:
    Förstår din stress och oro, men det finns ju ingen som helst möjlighet att någon här kan veta. Vi vet inte vad det är för operation, hur länge du har väntat, hur lång väntetid det är generellt för den typen av operation på ditt sjukhus osv.

Vad är det som gör att du inte kan nu denna tiden? Är det verkligen så att det som står i vägen är "viktigare" än en stor operation som du uppenbarligen behöver? Och inte går att flytta/ändra istället?
    Nej det finns inga sätt att lösa så jag kan redan nu. Min läkare har hela tiden sagt att det inte är några problem att få det under sommaren, så jag litade ju på det.

Jag har inte väntat alls egentligen. Det bestämdes i vintras att op skulle bli nu i sommar.
  • Anonym (Ammi)
    Hur ska någon här ha koll? 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ammi) skrev 2025-05-08 14:22:23 följande:
    Hur ska någon här ha koll? 
    Man kan veta att man själv fått det, eller kanske jobbar med sånt och har ett hum. 
  • Anonym (konst)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-05-08 13:43:22 följande:
    Kallelse till op ett datum som inte går

Ska genomgå en stor operation som skulle ha blivit i sommar, men nu har de plötsligt kallat redan den här månaden, något som inte fungerar för mig. Op ska vara på ks.

Någon med erfarenhet? Hur mycket hänsyn tas till sånt?

Du kan ju ringa och kolla med op om de kan flytta din tid.

Låter dock konstigt att de skulle planera en stor op under sommaren då man brukar dra ned på planerad verksamhet för att folk är på semester. Och finns det inte folk så blir det ingen op alls. De kanske vet redan nu att de står med kort om folk i sommar och försöker beta av det som går innan sommaren.

Om du inte tar erbjuden tid så gäller inte längre vårdgarantin så då kan du få vänta länge innan en ny tid erbjuds. Så tänk efter noga om du verkligen inte kan ta den här tiden. 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (konst) skrev 2025-05-08 14:59:14 följande:
    Du kan ju ringa och kolla med op om de kan flytta din tid.

Låter dock konstigt att de skulle planera en stor op under sommaren då man brukar dra ned på planerad verksamhet för att folk är på semester. Och finns det inte folk så blir det ingen op alls. De kanske vet redan nu att de står med kort om folk i sommar och försöker beta av det som går innan sommaren.

Om du inte tar erbjuden tid så gäller inte längre vårdgarantin så då kan du få vänta länge innan en ny tid erbjuds. Så tänk efter noga om du verkligen inte kan ta den här tiden. 
    De kan ju inte ge mig en tid jag varit tydlig med redan innan att det inte går och när jag upprepade gånger blivit tillsagd att jag ska kunna vara med och planera tidpunkten och sen kräva att jag tar den eller få vänta, med risk att bli allvarligt sjuk i väntan.

Nej jag kan 100% inte ta den tiden.
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-05-08 14:23:58 följande:
    Man kan veta att man själv fått det, eller kanske jobbar med sånt och har ett hum. 
    Fast ingen vet hur det är på ditt sjukhus, om de har lediga tider i sommar eller inte. 

Men jag kan gissa: det finns säkert de som lyckats, för andra har det inte gått. Nöjd nu?
Svar på tråden Kallelse till op ett datum som inte går