Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Skolavslutning, får ni vara med?

Få ni vara med på era barns skolavslutningar (i det här fallet lågstadiet)? Och hur har era barn det på avslutningsdagen?

På vår skola är vi föräldrar portade och barnen går hel, vanlig skoldag. De har någon gemensam ceremoni, men går sen tillbaka till skolan och har skoldag fram till 14.15, enligt vanligt schema.

Jag har aldrig hört talas om liknande upplägg, men det kanske är vanligt numera? Om jag förstår lärarna rätt är de missnöjda med upplägget, men rektorn står på sig.

• Svar på tråden Skolavslutning, får ni vara med?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Annat) skrev 2025-05-08 13:50:35 följande:

Inte samma upplägg men det har förekommit avslutningar där inga föräldrar varit inbjudna och även avslutningar i kyrkan som bara tog X antal där alla således inte har fått komma in pga fullt.
    Om det inte ska ske något speciellt på avslutningsdagen så är det väl inte så mycket att missa heller antar jag.

Barnen har en ceremoni i kyrkan dit vi föräldrar inte är välkomna, trots att plats finns. Sen går de tillbaka och har skoldag, i fjol några timmar där de ritade och tittade på film innan de släpptes ut vid skoldagens slut.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Annat) skrev 2025-05-08 14:01:02 följande:
    Barnen har en ceremoni i kyrkan dit vi föräldrar inte är välkomna, trots att plats finns. 

Det låter lite fyrkantigt och trist av rektorn att neka er att komma på det.
    Jättetråkigt! Det tycker alla föräldrar och lärarna på skolan som gärna ordnar firande för alla. Men rektorn vägrar.
Svar på tråden Skolavslutning, får ni vara med?