Skolavslutning, får ni vara med?
Mina barn går i samma skolor som jag gick i, då jag/vi bor (kvar) i mitt föräldrahem trots att det inte är en gammal familjegår eller något, utan helt vanligt villaområde i storstan, och förutom under coronatiden hade de samma regler nu som då.
Skolavslutningesdagen är en speciell dag utan undervisning, däremot med uppvisning. Lågstadieskolan Har körsång och uppvisning (hela den iofs lilla, lilla skolan) utomhus om vädret tillåter, då är det fritt fram att komma både alla föräldra, mor- och farföräldrar osv. Är det dåligt väder sker avslutningen i klassrummen, då ser de helst att endast en förälder är på plats, men de nekar inte om två kommer.
Mellanstadieskolan (som egentligen är en F-6a, men vi har bara mellanstadiebarn där) slutar senare samma dag, för att föräldrarna ska kunna vara med i båda skolorna. Innan avslutningen brukar det vara pyssel, film elelr något sånt, olika i olika klassrum och de får blands sig hur de vill och välja själva vad de vill göra, ingen undervisning. De har samma upplägg vid fint väder, utomhur, alla får komma. Om det är dålig väder är de i gympasalen istället, och då ser de helst att endast föräldrarar och yngre syskon från den andra skolan är med om de yngre syskonen hämtats och inte är på fritids, men de nekar inte äldre syskon, mor/farföräldrar osv så länge man inte överdriver med hela tjocka släkten.
Sedan har vi vårt egna upplägg med kondisfika och så efteråt i familjen.
Både när jag gick i skolan på 00-talet och nu är det mycket föräldrar och enligt både barnens mormor och barnens farfar som är uppvuxna runtomkring/i andra villaförorter i samma stad, var det alltid minst en förälder eller mor/farförälder på skolavslutningarna på 70-talet i alla fall upp till 6an. Var det någon kompis som inte hade föräldrar närvarande så tyckte man synd om dem.