Inlägg från: Anonym (SA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SA)

Hur kan jag lära mig matte och klara kursen?

Anonym (Snäll) skrev 2025-05-08 18:03:25 följande:

Vill inte vara elak men tänk i förväg på att du ska klara matten på utbildningen du vill gå. 

Fast näe. Så är det sällan.
    Nu vet jag inte alls vilken utbildning ts ska gå men de här behörighetskraven har mycket sällan med det man ska läsa att göra! Det är mer hur man handskas med stress, hur man löser problem, att man inte ger upp etc. Varför ska man ha Fysik för att bli sjuksköterska?? Eller Matte "typ" R för att bli läkare annars??  Inte så att man sitter på lektionstid och löser ekvationer för att nå sitt mål.
  • Anonym (SA)
    Anonym (Lektor) skrev 2025-05-11 22:48:51 följande:
    Tro mig, behörighetskraven finns där av en anledning. Jag undervisar på universitetsnivå inom naturvetenskap och teknik, och jag träffar regelbundet på studenter som inte klarar av studierna för att de med nöd och näppe klarade godkänt i matte, fysik och/eller svenska, och därför kom in på programmet, men "med nöd och näppe-nivån" är ändå för låg för att de ska ta sig igenom de krävande studierna. Många hoppar av, genomströmningen är i allmänhet ganska låg.

Alla ämnen är inte lika krävande, det är skillnad på att plugga socionom och att plugga fysik, men behörighetskraven för dessa program är inte heller samma. Jag vet att många tror att om de bara kommer in på ett program så ordnar det sig, men oftast i min erfarenhet, inte "mycket sällan" som du påstår, så går det inte att kompensera för bristande kunskaper/förståelse i det som ingår i behörighetskraven. Till en viss nivå, kanske, men inte hela vägen.

Ja, man kanske inte sitter som läkare och räknar integraler eller trigonometri, men att vara bra på matte går hand i hand med att vara bra på andra typer av problemlösning, och det är dessa andra typer som krävs av läkare i deras utbildning och arbete. Med andra ord, matte hör ihop med den typ av intelligens man behöver.

Med det sagt, så tror jag att TS kan ha en chans. TS verkar motiverad och lägger tid på pluggande, och det är två viktiga bitar om man vill ta sig igenom en utbildning. Matte behöver man nöta in, mängdträning som någon skrev ovan. Förhoppningsvis hittar TS en lärare som kan förklara varför man löser en uppgift på ett visst sätt, visa TS härledningar, och förhoppningsvis kommer förståelsen sedan.
    Jag tror vi tänker lika men ändå olika. Ingen på sjuksköterskelinjen lär ju fråga dig vad som händer om man blandar koldioxid och kväve, eller vad som är skillnad på fas och nolla, ändå är Kemi A och Fysik A bland behörighetskraven. Eller det var det när jag gick i alla fall. Man kommer aldrig behöva räkna ut "räta linjens lutning"! Jag behövde Svenska B och Engelska B (så gammal är jag....) för att komma in på yt-utbildningen jag går på nu. Tro mig, jag har inte haft någon som helst användning för att "skildra romantiken och renässansen ur ett literärt perspektiv" eller "write an argumentative essay".... Engelskan känns totalt onödigt då vi inte jobbar alls med engelska språket på det sättet! Viss glosinlärning har förekommit.
    Så det är mer som du skriver i näst sista stycket, att det inte är ämnena i sig man är ute efter, utan snarare problemlösning, hur man tänker, hitta vägen till olika lösningar, att man ska kunna plugga och ta till sig kunskap.

Som sagt så vet jag inte vad för utbildning ts vill gå, hur viktig matten som sådan faktiskt är. Men tyvärr ska jobbet ändå göras. Kan man inte efterlysa hjälp typ på Facebook?? Att verkligen sitta ner och få förklarat för sig, kunna ställa sina frågor, inte störas av andra.
Svar på tråden Hur kan jag lära mig matte och klara kursen?