Hur lär man sig matte när man verkligen inte förstår, hur mycket man än försöker och oavsett vem som försöker förklara? Mina problem med matten började med att jag hade svårt att lära mig multiplikationstabellen som liten. Sen geometrin i femman var kämpig. Satt med det mycket hemma. Sen flöt det ändå på relativt ok, jag fick godkänt på proven och kurserna fram till matte B på gymnasiet. Fick ig-varning och satt flera timmar om dagen med den där matten. Familjemedlemmar försökte hjälpa mig hemma och jag gick på alla mattehjälplektioner i skolan. Till slut fick jag med nöd och näppe godkänt även i den kursen. Jag försöker läsa matte 3c nu för det är behörighetskrav för det jag drömmer om att plugga, men det verkar omöjligt för mig. Jag läste kursen i ett basår redan för över 10 år sedan men misslyckades och hoppade av basåret. Nu försöker jag igen men jag förstår verkligen ingenting. Läser i böckerna, frågat lärare, läst på nätet, kollat flera olika pluggsidor, laddat ner appar, tittat på massor av förklaringsvideos, repeterat tidigare mer grundläggande matte och till och med frågat ai om hjälp att förklara för mig men jag fattar ändå inte.Hur lär man sig matte när man inte fattar?! ?Och så gör vi så och sen måste vi ju ta den och?? jaha måste vi? Hur vet jag det? Varför ska man det? Var kom det talet eller den additionen från helt plötsligt? Alla tar för givet att folk fattar varenda steg trots att de inte förklarar eller inte förklarar tydligt nog. För mig känns det då helt ologiskt. Till exempel ?vi ska faktorisera för att göra det enklare att lösa uppgiften?. Ok, det köper jag. Det verkar logiskt. Men sen ?Och då måste vi hitta en igelkott som går att adderas och multipliceras med det där upphöjda roten ur sin cos och det vet vi att y gör så då blir det regn i afrika såklart?. Ungefär så upplever jag det. Jag vill verkligen klara matte för att kunna gå min drömutbildning men jag vet inte hur det ska gå till. Jag blir dessutom otroligt frustrerad när jag inte fattar.