• Gtxx81

Brintellix

Hej jag har nyligen bytt från escitalopram 10mg till Brintellix 10mg som jag nu varit på samma dos i 2 1/2 vecka. Jag hade samtal med läkaren idag som sagt att jag skulle ge det 10 dagar till annars byta, fick inget direkt stöd alls egentligen, jag undrar för er som fått effekt , när kommer den? Vet ju att de är inviduellt osv. Men söker något slag hopp antar jag. Jag har egentlig depression med samtida ångest.

• Svar på tråden Brintellix
  • Anonym (AA)

Låter märkligt att han tycker att du ska ge det 10 dagar, på så kort tid kan man inte avgöra hur det är.
    Man bör nog testa två månader och sedan ha uppföljning.

För vissa är den mirakelmedicin som hjälper och för andra inte.

• Anonym (Brintellix)

Fick Brintellix för snart ett år sedan pga hjärndimma i samband med en extremt jobbig separation. Fick först 5mg och i synnerhet en närstående märkte effekt inom ca en vecka. Även jag kände skillnad. Gick upp på 10mg och började känna igen mig själv. Kunde hålla tankarna från start till mål etc. I julas slarvade jag en del och det märktes av fort att humöret drabbades och även tankeverksamheten. 

• Anonym (M)

Jag började med Brintell i februari, minns inte när jag gick upp på 10 mg men jag började må bättre ganska fort. Jag blev mer stabil, klar i huvudet och piggare. 

Idag tänkte på hur lugn jag är numera. Vanligtvis skulle jag nojja över allt möjligt men nu känner jag mer att allt  ordnar sig. 

Det är precis som du skriver individuellt men för mig har medicinen gjort stor skillnad så håll ut lite till. 

• Anonym (Brintellix)
    Anonym (M) skrev 2025-05-08 23:09:25 följande:

Jag började med Brintell i februari, minns inte när jag gick upp på 10 mg men jag började må bättre ganska fort. Jag blev mer stabil, klar i huvudet och piggare. 

Idag tänkte på hur lugn jag är numera. Vanligtvis skulle jag nojja över allt möjligt men nu känner jag mer att allt  ordnar sig. 

Det är precis som du skriver individuellt men för mig har medicinen gjort stor skillnad så håll ut lite till. 

Håller med om att känna sig lugn. Märker en stor skillnad på tålamodet när jag tar medicinen som jag ska och när jag slarvat. 
  • Gtxx81

Tack alla för att ni tar er tid att skriva, de känns ju som en jäkla omställning de här, och man är ju rädd att de inte skall funka.

• Anonym (M)
    Gtxx81 skrev 2025-05-09 08:16:57 följande:

Tack alla för att ni tar er tid att skriva, de känns ju som en jäkla omställning de här, och man är ju rädd att de inte skall funka.

Förstår det och det kan ta tid innan det stabiliseras. Jag gick från Voxra till Brintellix men det är ju inte alls samma utsättningsproblem med Voxra som med SSRI. 

Jag är rätt skeptisk till SSRI och tycker att ovanstående mediciner fungerar mycket bättre med färre (eller inga) biverkningar. Jag har inte känt av några biverkningar iaf. 

Fast det beror nog på anledningen till att man behöver medicin. I mitt fall handlar det om utmattningsdepression och PTSD på grund av yttre faktorer. 

• Gtxx81

Tack för era input, jag trappade ner escitalopram över en månads tid lite mer kanske samtidigt som jag trappade upp brintellix, så de känns som jag är i ett mellanläge just nu där jag varit på samma dos 10mg i knappt 3 veckor och att den inte har gett tillräcklig effekt än, men läkaren blir man helt lämnad av, han sade ungefär att ge de tio dagar annars får du se vilken du mådde bäst på utav dessa två då. Ingen plan eller något utan mer lämnad o bestämma själv.. så jag kommer rådfråga psykiatrin istället.

• Anonym (Brintellix)
    Gtxx81 skrev 2025-05-10 16:55:21 följande:

Tack för era input, jag trappade ner escitalopram över en månads tid lite mer kanske samtidigt som jag trappade upp brintellix, så de känns som jag är i ett mellanläge just nu där jag varit på samma dos 10mg i knappt 3 veckor och att den inte har gett tillräcklig effekt än, men läkaren blir man helt lämnad av, han sade ungefär att ge de tio dagar annars får du se vilken du mådde bäst på utav dessa två då. Ingen plan eller något utan mer lämnad o bestämma själv.. så jag kommer rådfråga psykiatrin istället.

De flesta svarar väl snabbt på Brintellix, men samtidigt så har du haft annan medicinering och då borde det ju ta lite längre tid med effekten. Jag åt 5mg i en månad innan vi utvärderade. Eftersom jag märkte skillnad så ökade läkaren till 10mg. Jag hade ju inget annat i systemet. 

Tycker du gör rätt i att rådfråga psykiatrin också. 
  • Anonym (M)
    Gtxx81 skrev 2025-05-10 16:55:21 följande:

Instämmer med ovanstående, bra att du kontaktar psykiatrin.

Jag hade tur som fick träffa en läkare på vårdcentralen som har arbetat inom psykiatrin, annars är läkare inom allmänvården inte alltid så bra på psykisk ohälsa och medicinering. 
Svar på tråden Brintellix