• Anonym (Skit)

”Bespara” honom lidande?

Jag kommer från ett destruktivt förhållande (pappan till barnen) där missbruk (spel om pengar) även psykisk och fysisk misshandel förekom.

Tog modet till mig och lämnade förhållandet med en skuld på 1,2 miljoner. 

Träffade en ny man för 5 år sedan och jag har inte varit ärlig med honom om min skuld. Vi har inte gemensam ekonomi och jag har precis gått runt så har inte sagt något. Men nu går jag inte runt längre och kommer hamna hos kronofogden, så nu måste jag antingen lämna honom utan att säga något om den egentliga orsaken för att bespara honom den ilska och besvikelse som kommer. Eller vara helt ärlig och ändå veta utgången?
    vad ska jag göra?

• Svar på tråden ”Bespara” honom lidande?
  • Anonym (M)

Varför har du inte sökt hjälp tidigare?

• Anonym (Skit)
    Anonym (M) skrev 2025-05-09 06:33:56 följande:

Varför har du inte sökt hjälp tidigare?

Sökt hjälp hur..?
  • Anonym (Hm)

Så länge ni har separat ekonomi behöver du inte säga något. Det är när din skuld hos Kronofogden kommer påverka honom som det är viktigt att ta upp. Vill du inte berätta så måste du se över din ekonomi, eventuellt byta jobb till ett bättre betalt så du kan betala av kronofogden utan att bli för begränsad i ekonomin. 5 år är ju ganska lång tid för att inte berätta så naturligtvis kommer han bli besviken på dig, men det behöver inte leda till separation. Allt beror på hur du lägger upp det och vad du har för anledning till att du inte har nämnt det tidigare. 

• Anonym (Skit)
    Anonym (Hm) skrev 2025-05-09 07:56:24 följande:

Så länge ni har separat ekonomi behöver du inte säga något. Det är när din skuld hos Kronofogden kommer påverka honom som det är viktigt att ta upp. Vill du inte berätta så måste du se över din ekonomi, eventuellt byta jobb till ett bättre betalt så du kan betala av kronofogden utan att bli för begränsad i ekonomin. 5 år är ju ganska lång tid för att inte berätta så naturligtvis kommer han bli besviken på dig, men det behöver inte leda till separation. Allt beror på hur du lägger upp det och vad du har för anledning till att du inte har nämnt det tidigare. 

Okej, tack för din synpunkt. Ja jag vet inte riktigt hur jag möjligtvis kan rädda detta. Rynkar på näsan

• Anonym (M)
    Anonym (Skit) skrev 2025-05-09 07:21:09 följande:
    Sökt hjälp hur..?
    Ordnat upp din ekonomi, du har ju haft en stor skuld i 5 år. Finns ju saker att göra, söka skuldsanering, ihopbakslån, skaffat bättre inkomster osv. 
    För det var väl inte i går som det blev kris, du måste ha sett detta komma för länge sedan, eftersom du inte haft några marginaler. 

Känns ju konstigt att börja dejta och dra på sig mer utgifter när man precis går runt. 
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Självklart ska du berätta.
    Låt honom få avgöra sina känslor.

Jag tror att han kommer mest bli besviken att du inte berättat förrän nu...samtidigt så har ni ju inte haft gemensam ekonomi...
    Gör det inte större än vad det är utan berätta som det är....att du hållit dig flytande men att det inte går längre och att du vilke att han ska veta det...

Och oavsett hur det blir med honom så råder jag dig att boka en tid hos kommunens budget och skuldrådgivare för att få hjälp med lösningar. (Ex Hållbara avbetalningsplaner eller skuldsanering)

Ta hand om dig och kom ihåg att inte slå på dig själv...
    Du har skulder men är ju kriminell eller dålig och det finns vägar ut ur det!

• Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2025-05-09 08:25:23 följande:

Självklart ska du berätta.
    Låt honom få avgöra sina känslor.

Jag tror att han kommer mest bli besviken att du inte berättat förrän nu...samtidigt så har ni ju inte haft gemensam ekonomi...
    Gör det inte större än vad det är utan berätta som det är....att du hållit dig flytande men att det inte går längre och att du vilke att han ska veta det...

Och oavsett hur det blir med honom så råder jag dig att boka en tid hos kommunens budget och skuldrådgivare för att få hjälp med lösningar. (Ex Hållbara avbetalningsplaner eller skuldsanering)

Ta hand om dig och kom ihåg att inte slå på dig själv...
    Du har skulder men är ju kriminell eller dålig och det finns vägar ut ur det!

Men är INTE kriminell ska det ju såklart stå
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Skit) skrev 2025-05-09 08:09:26 följande:

Okej, tack för din synpunkt. Ja jag vet inte riktigt hur jag möjligtvis kan rädda detta. Rynkar på näsan

rädda ekonomin eller rädda situationen med din partner? Gällande ekonomin behöver du ju få in mer pengar på något sätt, om vi ska tänka rent fysiskt vad du kan göra. Får du in mer pengar kan du betala kronofogden och ändå leva skäligt under tiden. 

När det kommer till relationen varar ju ärlighet alltid längst. Jag brukar säga att om man är ärlig, är hälften redan förlåtet. Berätta som det är men förklara att du inte sagt något tidigare för att du faktiskt har kunnat hantera situationen utan att dra in din partner i problemet I onödan. Nu har situationen ändrats och du behöver hans stöd eftersom din ekonomi kommer förändras framöver. Det behöver inte vara ekonomiskt stöd, utan en större förståelse för att du kanske inte kan leva på samma sätt som ni gjort innan. 

• Jemp
    Jemp skrev 2025-05-09 08:40:06 följande:

Berätta. 

För att utveckla: jag tror det är betydligt mer sårande om du skulle göra slut utan förklaring.
Svar på tråden ”Bespara” honom lidande?