Olika lön, olika kostnader. Hur delar vi?
Vi 40+, varit tillsammans i tre år, pratar om att flytta ihop med våra icke-gemensamma barn.
Jag tjänar 35tkr och han 55tkr brutto.
Jag har två barn och han har tre, de är mellan 6-16 år gamla.
Mina barn är små i maten trots att de är tonåringar, billiga fritidsaktiviteter och jag har inte heller några dyra omkostnader.
Köper sällan kläder eller smink, har ingen hobby som kostar pengar och har aldrig haft mer fasta kostnader än det mest nödvändiga som hyra, el, bredband, försäkringar. Spotify är det enda som jag "unnar" mig.
Hans barn äter dubbelt så mycket som mina barn, får nya kläder och leksaker ofta, och han unnar sig gärna teknikprylar, nya kläder och har abonnemang på det flesta av sportkanaler, molntjänster, datorspel.
Jag är en spara och han lite mer av en slösa men lever inte över sina tillgångar.
Hur ska vi fördela ekonomin när vi flyttar ihop har jag börjat fundera på?
Han tänker att vi ska ha helt gemensam ekonomi och när alla fasta kostnader och mat är betalda och avsatt för, samt ett gemensamt sparande för buffert och t.ex. semester, så splittar vi ut resterande till varsin göra-vad-vi-vill-med-peng.
Eftersom han tjänar så mycket mer än mig så kanske det jämnar ut sig med att han och hans barn kostar mer, eller blir det fortfarande väldigt ojämnt?