• Anonym (Mia)

Olika lön, olika kostnader. Hur delar vi?

Vi 40+, varit tillsammans i tre år, pratar om att flytta ihop med våra icke-gemensamma barn.
    Jag tjänar 35tkr och han 55tkr brutto.
    Jag har två barn och han har tre, de är mellan 6-16 år gamla.
    Mina barn är små i maten trots att de är tonåringar, billiga fritidsaktiviteter och jag har inte heller några dyra omkostnader.
    Köper sällan kläder eller smink, har ingen hobby som kostar pengar och har aldrig haft mer fasta kostnader än det mest nödvändiga som hyra, el, bredband, försäkringar. Spotify är det enda som jag "unnar" mig.

Hans barn äter dubbelt så mycket som mina barn, får nya kläder och leksaker ofta, och han unnar sig gärna teknikprylar, nya kläder och har abonnemang på det flesta av sportkanaler, molntjänster, datorspel.
    Jag är en spara och han lite mer av en slösa men lever inte över sina tillgångar.

Hur ska vi fördela ekonomin när vi flyttar ihop har jag börjat fundera på?
    Han tänker att vi ska ha helt gemensam ekonomi och när alla fasta kostnader och mat är betalda och avsatt för, samt ett gemensamt sparande för buffert och t.ex. semester, så splittar vi ut resterande till varsin göra-vad-vi-vill-med-peng.

Eftersom han tjänar så mycket mer än mig så kanske det jämnar ut sig med att han och hans barn kostar mer, eller blir det fortfarande väldigt ojämnt?

• Svar på tråden Olika lön, olika kostnader. Hur delar vi?
  • Anonym (C)
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-09 11:21:42 följande:
    Olika lön, olika kostnader. Hur delar vi?

Vi 40+, varit tillsammans i tre år, pratar om att flytta ihop med våra icke-gemensamma barn.
    Jag tjänar 35tkr och han 55tkr brutto.
    Jag har två barn och han har tre, de är mellan 6-16 år gamla.
    Mina barn är små i maten trots att de är tonåringar, billiga fritidsaktiviteter och jag har inte heller några dyra omkostnader.
    Köper sällan kläder eller smink, har ingen hobby som kostar pengar och har aldrig haft mer fasta kostnader än det mest nödvändiga som hyra, el, bredband, försäkringar. Spotify är det enda som jag "unnar" mig.

Hans barn äter dubbelt så mycket som mina barn, får nya kläder och leksaker ofta, och han unnar sig gärna teknikprylar, nya kläder och har abonnemang på det flesta av sportkanaler, molntjänster, datorspel.
    Jag är en spara och han lite mer av en slösa men lever inte över sina tillgångar.

Hur ska vi fördela ekonomin när vi flyttar ihop har jag börjat fundera på?
    Han tänker att vi ska ha helt gemensam ekonomi och när alla fasta kostnader och mat är betalda och avsatt för, samt ett gemensamt sparande för buffert och t.ex. semester, så splittar vi ut resterande till varsin göra-vad-vi-vill-med-peng.

Eftersom han tjänar så mycket mer än mig så kanske det jämnar ut sig med att han och hans barn kostar mer, eller blir det fortfarande väldigt ojämnt?

Komplicera inte livet, ha separata ekonomier. 
  • Anonym (Kr)

Oavsett, se till att ni är överrens innan ni flyttar ihop.

Se till att er beslut blir stabilt utifrån händelser som ändrad inkomst. ändrade utgifter mm. Tänk på att saker händer över tiden.

• Anonym (Kr)

Det mesta kring barnen går att hålla isär. Det som krånglar till kan vara mat och kostnader kring boendet och hur det ska fördelas.

Finns många varianter. En kan vara att ni står för alla barnkostnader själv men fördelar boende och mat efter någon nyckel ,kan vara antal indivder, er inkomst.

Ett problem som kan uppstå är om en av er för mycket mindre pengar över. Då börjar det bli besvärligt med gemensamma semesterresor, en gemensam bil, aktiviteter med hela familjen, väldigt tydlig skillnad mellan barnen.

• Anonym (S)

Slå inte ihop onödigt många påsar innan ni har bott ihop ett tag och märker hur det funkar.

Man kan ha ett gemensamt konto för boende, mat och saker till hushållet. Sedan kan ni var för sig ta ansvar för klädinköp, fritidsintressen etc.

• Toxicated

Såhär gör vi (ett gemensamt barn och jag har en son sen innan)

Gemensamma utgifter delas protionerligt mot vad man tjänar , då är det huslån, el, internet ja allt som ingår i driften av boendet.

Mat delar vi på samma sätt

Sina egna utgifter som bil, telefon , hobbies , min sons omkostnader exkluderat mat, m.m  betalar var och en för sig.

• Jemp

Jag tycker hans förslag är ett rimligt upplägg. Det har dock växt på mig med tiden. 

Börja med att göra en provbudget. Hur mycket tänker ni att egen fickpeng landar på? Hur stort gemensamt sparande? Osv.

• Jemp

En förutsättning i ett sånt upplägg är ju också att ordentligt diskutera vad som är gemensamt och inte. Icke-nödvändiga saker till barnen? Hobbys och extra streaming? osv. Men det kräver såklart att det känns rättvist för er båda. 

• Elis73

Finns givetvis inget rätt eller fel - utan varje familj måste hitta något som känns rätt och man kan komma överens om. 

Men jag skulle tänka såhär: 

Räkna ut vad familjens gemensamma kostnad är per månad (boende, mat, etc) och betala till er servicekonto där ni bidrar procentuellt utifrån vad ni tjänar. Den som tjänar mer står för större delen av kostnaden. Jag tycker inte man ska peta i matkostnad beroende av antal barn, ålder på barn eller om man gillar dyr/billig mat. Mat är en familjekostnad man har gemensamt. 

Bil är krångligt. Här får man tänka till kring vem som köpt bilen och vem som använder den mest för att få ekvationen rätt. 

Kostnader kring barn (som även delas av annan förälder) betalar man för sina egna barn. T.ex kläder, fritidsaktiviteter, mobiltelefon, etc.

Det som blir över sparar och spenderar man efter hur man själv vill göra. Semesterresor betalas från sparandet.

Ser man inte på ekonomi på ungefär samma sätt så ska man nog inte bo ihop. 

Man ska leva som en familj och det innebär att man ibland får dra ett tyngre lass ekonomiskt. Men samtidigt så får man inte sätta sig i en situation där ena parten blir bitter och känner sig lurad om relationen skulle spricka. 

• Anonym (Självständig)

Separat och självständig ekonomi 👌

• Anonym (Gm)

Har egentligen inte med frågan att göra. Men beroende på hur gamla dina barn är i och med att de är tonåringar så hade jag själv valt att vara särbo ett tag till. 

Svar på tråden Olika lön, olika kostnader. Hur delar vi?