Vad är det som gör oss människor lyckliga?
Ja, vad?
En spännande fråga tycker jag.
Ja, vad?
En spännande fråga tycker jag.
Det är förstås individuellt, men jag tror de flesta blir lyckliga av trygg samvaro av människor man känner sig trygg hos samt hälsosamma vanor (i rimlig mängd naturligtvis).
Personligen är jag väl snarare lycklig när jag är på resande fot, alltid själv. Det är häftigt och spännande.
Man blir lycklig av en trygg och kärleksfull relation med någon man älskar.
Vad lägger man i ordet "lyckig"? Olika saker, deroende på. Vad gör en "lycklig" olika, beroende på,
Människan 2025, och i alla fall 20 år tillbaka, är besatta av "lycka". Är man inte lycklig så är man misslyckad. Man "får" inte bara vara nöjd, trivas med tillvaron, man måste vara "lycklig" annars gills det inte.
Med det sagt.
Jag blir "lycklig"av de små sakerna i livet. Sommarregn, höstmörker, det första snöfallet för vintern och snödropparna på våren. Doften av nytvättade lakan, tjära i vårsolen och smultron och backtimjan. Ljudet av skratt och sång, hovar och skällor i hagen och trasten i björken. Sånt blir jag "lycklig" av.
Man blir lycklig av en trygg och kärleksfull relation med någon man älskar.
Hörde om någon undersökning där de jämfört en man som blev förlamad och en man som vann en jackpot. Efter ett år eller vad det var så uppmättes deras lyckonivå lika.
Slutsatsen är lycka (och olycka) är en inställningsfråga. Det beror mer på jaget än yttre faktorer.
Det tror jag beror mycket på var i världen man bor samt vad man vill med sitt liv.
Bra sömn, kost och träning.
Varje gång man vaknar och inget gör ont.
En vacker fotopromenad, i vårljus eller krispig blå höstluft.
Det levande som växer.
Kaffet varje dag
Se barnen i släkten växa upp och forma sina liv
Känslan i favoritplaggen, favoritmuggen, den insuttna soffan.
Den varma duschen efter en löprunda eller utearbete i regn och rusk.
Kallbad med bastu och havsutsikt en tidig söndag
En god måltid ihop med vänner
Fredagsdrinken
Att skicka iväg ett stort jobb till kund och vara klar, skapa ett värde.
Det finns så mycket som gör mig glad och lycklig.