Inlägg från: Anonym (Orsaker?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orsaker?)

Vad är det som gör oss människor lyckliga?

Anonym (SA) skrev 2025-05-11 21:56:39 följande:

Det undrar jag också. Jag har aldrig varit lycklig i livet. Man bara kör på och hoppas att man ska våga ta livet av sig.

Vad är det som gör att du aldrig kunnat vara lycklig? Gråter
  • Anonym (Orsaker?)
    Anonym (olika saker men) skrev 2025-05-09 20:07:12 följande:

Vad lägger man i ordet "lyckig"? Olika saker, deroende på. Vad gör en "lycklig" olika, beroende på,

Människan 2025, och i alla fall 20 år tillbaka, är besatta av "lycka". Är man inte lycklig så är man misslyckad. Man "får" inte bara vara nöjd, trivas med tillvaron, man måste vara "lycklig" annars gills det inte. 

Med det sagt.

Jag blir "lycklig"av de små sakerna i livet. Sommarregn, höstmörker, det första snöfallet för vintern och snödropparna på våren. Doften av nytvättade lakan, tjära i vårsolen och smultron och backtimjan. Ljudet av skratt och sång, hovar och skällor i hagen och trasten i björken. Sånt blir jag "lycklig" av. 

Tycker det är mer trärtom. Man förväntas inte må bra oftast, även om det tillhör "artighet" att säga att allt är bra eller att man mår bra. Självklart räcker det med att trivas med tillvaron. Det är väl mest olika självhjälpsförfattare och influencers som predikar lycka.
Svar på tråden Vad är det som gör oss människor lyckliga?