Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

När är det ok att inte gå på begravning?

När som helst då du själv känner att det inte känns okej! De som opponerar sig får väl göra det men det är ditt liv och dina val!

• Anonym (S)

Jag kan väl tillägga att jag befinner mig lite i en typ "omvänd" situation: När det är dags för mina föräldrar vill jag ju bara ha de där som verkligen brytt sig om dem, inte ha något spektakel i form av öppet hus för de som känner sig tvingade att gå för att deras pappas morbrors kusins hundvakt granne gått bort. Jag känner att jag kommer ha nog ändå den dagen utan att behöva förklara för främmande människor vem som faktiskt ligger i lådan.

• Anonym (S)
    Anonym (Inte vanligt) skrev 2025-05-11 16:51:08 följande:
    Nu pratar ju du dock om folk som inte är nära anhöriga. Eller ens släkt. Och det är väldigt ovanligt för privat personer att man har "öppet hus". Det händer i större utsträckning on det är publika personer vi talar om.

Kan aldrig minnas att det var så på dom begravningar jag varit på. Först och främst vänner och släkt. 

Till TS, gör det som känns bäst. Bara för att man inte haft någon kontakt på senare år. Betyder inte det att du kan gå dit i respekt syfte. Om ni t ex umgicks och sågs mycket före dessa år. Eller när du själv var yngre.

Men det ska aldrig vara en känsla som får dig att må dåligt och känna dig tvingad. Många släktingar ser man ju i princip aldrig.
    Grejen är ju att man kan vara nära anhörig på pappret utan att alls vara nära anhörig. Precis som i ts' fall! Okej, jag kanske överdrev i mitt inlägg men det kan ju även finnas "nära" släkt som inte gett sig tillkänna på 30 år utan "bara" är släkt. Jag tycker tvärtemot dig att det är ganska vanligt att det dyker upp släktingar från alla håll och kanter på på begravningar, just för att "man ska" när det är släkt. Pappa känner inte igen många av sina kusiner men då det är en annan generation så skulle såna mycket väl kunna dyka upp för att det hör till just för att man är kusiner men inte setts på 50 år. Exakt det här som jag beundrar ts för att vilja bryta! "Vi är släkt men vi har ingen relation, ingen kontakt, därför vill jag inte gå på dennes begravning!".
Svar på tråden När är det ok att inte gå på begravning?