• Anonym (Ledsen)

Hög sjukfrånvaro pga olycka och chefen klagar

Med risk för att bli igenkänd ber jag först ev personer som tror sig veta vem jag är att inte skriva något om det här i tråden.

Hur som helst så hade all personal på jobbet individuella samtal med chefen, medarbetarsamtal.
    Där tas allt möjligt upp, feedback för utfört jobb, ev önskemål, ja allt möjligt som kan vara av intresse.

Det var ett väldigt positivt möte tills chefen påtalade min "extremt höga frånvaro". Själv hade jag tänkt att förra året ringde jag min bara sjuk en enda gång med en mage i kaos... men chefen var alltså tvungen att påpeka att jag var extremt mycket frånvarande med mer än 60 dagar.

Jo men visst, jag var frånvarande dessa dagar. Inpaketerad i gips. Ingen hade kunnat utföra mitt arbete gipsad. Ingen. (Fysiskt arbete.)

Var inte detta ett jäkla tarvligt påhopp? Vad tycker ni?
    Jag har känt mig rätt ledsen på min chef sedan dess, en chef jag tidigare faktiskt tyckt riktigt bra om. Men detta punkterade alltihop.

Överreagerar jag eller är min känsla befogad?

Eller ska man släpa sig, gipsad, till ett arbete man ändå inte kan utföra för att göra chefen nöjd?

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro pga olycka och chefen klagar
  • EpicF

Chefen är skyldig att ta upp frågan om högfrånvaro och göra en handlingsplan, oavsett vad frånvaron beror på. 

Ibland har man otur och är med om en olycka som resulterar i en längre tids frånvaro. Men det är något chefen är skyldig att ta tag i. 

• Anonym (Ledsen)
    EpicF skrev 2025-05-11 10:53:00 följande:

Chefen är skyldig att ta upp frågan om högfrånvaro och göra en handlingsplan, oavsett vad frånvaron beror på. 

Ibland har man otur och är med om en olycka som resulterar i en längre tids frånvaro. Men det är något chefen är skyldig att ta tag i. 

Vad ska han ta tag i?
    Jag föll från en stege och det resulterade i en fraktur.

Otur helt enkelt.

Jag har full förståelse för att det tas upp om hög frånvaro om det är korta perioder, ofta förekommande, för ditten eller datten.

MEn att vara med om en olycka och bryta sig, det finns liksom inget att göra någon plan om. Vilket heller inte var aktuellt.
  • Anonym (C)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-11 10:39:11 följande:

Med risk för att bli igenkänd ber jag först ev personer som tror sig veta vem jag är att inte skriva något om det här i tråden.

Hur som helst så hade all personal på jobbet individuella samtal med chefen, medarbetarsamtal.
    Där tas allt möjligt upp, feedback för utfört jobb, ev önskemål, ja allt möjligt som kan vara av intresse.

Det var ett väldigt positivt möte tills chefen påtalade min "extremt höga frånvaro". Själv hade jag tänkt att förra året ringde jag min bara sjuk en enda gång med en mage i kaos... men chefen var alltså tvungen att påpeka att jag var extremt mycket frånvarande med mer än 60 dagar.

Jo men visst, jag var frånvarande dessa dagar. Inpaketerad i gips. Ingen hade kunnat utföra mitt arbete gipsad. Ingen. (Fysiskt arbete.)

Jag har känt mig rätt ledsen på min chef sedan dess, en chef jag tidigare faktiskt tyckt riktigt bra om. Men detta punkterade alltihop.

Eller ska man släpa sig, gipsad, till ett arbete man ändå inte kan utföra för att göra chefen nöjd?

Du har två val, fokusera att det var väldigt positivt och ignorera något oväsentligt eller känna dig kränkt.
  • Anonym (Deviante)

Men vad sa chefen mer om frånvaron? Slängdes kommentaren om att du haft lång frånvaro bara ut och sen avslutades möter eller sa chefen något mer? 

Var du sjukskriven och allt är formellt i ordning förstår jag inte riktigt varför chefen tog upp det annars. Hände olyckan på arbetet eller hemma?

• EpicF
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-11 10:56:43 följande:
    Vad ska han ta tag i?
    Jag föll från en stege och det resulterade i en fraktur.

Otur helt enkelt.

Jag har full förståelse för att det tas upp om hög frånvaro om det är korta perioder, ofta förekommande, för ditten eller datten.

MEn att vara med om en olycka och bryta sig, det finns liksom inget att göra någon plan om. Vilket heller inte var aktuellt.
    Att göra en åtgärdsplan och ta tak i hög frånvaro är formellt. I ditt fall finns ingen åtgärd man kan göra. Men han är ändå skyldig att ta upp det. 

Du vet vad den högs frånvaron beror på och din chef vet. Glöm det och gå vidare. 

Du får självklart ha din känsla, men ja du överdriver en aning. 
  • Anonym (STR)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-11 10:39:11 följande:

Det är chefens jobb att ta upp det. Sluta vara så lättkränkt. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (C) skrev 2025-05-11 10:59:55 följande:
    Du har två val, fokusera att det var väldigt positivt och ignorera något oväsentligt eller känna dig kränkt.
    Jag känner mig inte kränkt, snarare besviken.
    Men du har rätt, jag får försöka släppa det.

Jag har varit sjukskriven en längre tid för många år sedan. Den chefen skickade blommor och ett krya på dig-kort.
    Det kändes bättre kan jag säga. Även om det absolut inte var nödvändigt.
  • Anonym (Ledsen)
    EpicF skrev 2025-05-11 11:02:41 följande:
    Att göra en åtgärdsplan och ta tak i hög frånvaro är formellt. I ditt fall finns ingen åtgärd man kan göra. Men han är ändå skyldig att ta upp det. 

Du vet vad den högs frånvaron beror på och din chef vet. Glöm det och gå vidare. 

Du får självklart ha din känsla, men ja du överdriver en aning. 
    Det är bra att du konfirmerar det jag tänker innerst inne, att jag överdriver känslan en aning.

Lite därför jag skrev tråden faktiskt, för att få en spark där bak.

Men oavsett så tycker jag att det var onödigt plumpt att uttrycka sig som han gjorde.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (STR) skrev 2025-05-11 11:03:03 följande:
    Det är chefens jobb att ta upp det. Sluta vara så lättkränkt. 
    Kan trösta dig med att jag inte känner mig kränkt för fem öre.
  • EpicF
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-11 11:05:20 följande:
    Det är bra att du konfirmerar det jag tänker innerst inne, att jag överdriver känslan en aning.

Lite därför jag skrev tråden faktiskt, för att få en spark där bak.

Men oavsett så tycker jag att det var onödigt plumpt att uttrycka sig som han gjorde.
    Han hade säkert kunnat ta upp frånvaron på ett annat sätt. Inte alla chefer är lika smidiga att ta upp negativa saker. 
  • Anonym (P)

Jag var sjukskriven i olika grader under halva min graviditet. Min chef berättade att hon fått en propå från HR om detta och att hon behövde fylla i en blankett gällande åtgärdsplan, men att hon självklart skulle skriva att inte åtgärder behövde vidtas eftersom jag skulle återgå i tjänst när min graviditet var över.

Det är självfallet ett arbetsgivaransvar, men jag tänker också att man kan upp det på olika sätt.

• Anonym (Ledsen)
    EpicF skrev 2025-05-11 11:08:53 följande:
    Han hade säkert kunnat ta upp frånvaron på ett annat sätt. Inte alla chefer är lika smidiga att ta upp negativa saker. 
    Precis min tanke.
    Det är självklart att han ska sköta sina förpliktelser, men det går ju att vara lite smidig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (P) skrev 2025-05-11 11:10:16 följande:

Jag var sjukskriven i olika grader under halva min graviditet. Min chef berättade att hon fått en propå från HR om detta och att hon behövde fylla i en blankett gällande åtgärdsplan, men att hon självklart skulle skriva att inte åtgärder behövde vidtas eftersom jag skulle återgå i tjänst när min graviditet var över.

Det är självfallet ett arbetsgivaransvar, men jag tänker också att man kan upp det på olika sätt.

Precis, det var ju lika solklar anledning till frånvaron för dig.
  • Anonym (X)

Föll du från en stege på arbetstid ska det absolut tas upp.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (X) skrev 2025-05-11 11:24:05 följande:

Föll du från en stege på arbetstid ska det absolut tas upp.

Nej, det var på fritiden och jag har fått ersättning av försäkringsbolaget.
  • Anonym (STR)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-11 11:06:05 följande:
    Kan trösta dig med att jag inte känner mig kränkt för fem öre.
    Bra. Då så. Glöm det och gå vidare.
  • Anonym (Arbetsrelaterat)

Den frågan har jag också fått, har problem med magen så det har blivit lite sjukdagar lite då och då. Som jag förstår det så tar chefen upp frågan för att kolla om det är arbetsrelaterat. Och om det är det, försöka hjälpa till att styra upp eventuell dålig arbetsmiljö. Så har jag upplevt det i alla fall. Det kan ju vara bra för chefen att veta sådant.

• Anonym (s)
    Anonym (Arbetsrelaterat) skrev 2025-05-11 13:56:27 följande:

Den frågan har jag också fått, har problem med magen så det har blivit lite sjukdagar lite då och då. Som jag förstår det så tar chefen upp frågan för att kolla om det är arbetsrelaterat. Och om det är det, försöka hjälpa till att styra upp eventuell dålig arbetsmiljö. Så har jag upplevt det i alla fall. Det kan ju vara bra för chefen att veta sådant.

TS hade en dag med magproblem?
  • EpicF
    Anonym (s) skrev 2025-05-11 14:12:13 följande:
    TS hade en dag med magproblem?
    Och över 60 dagar pga en skada. 
  • Anonym (s)
    EpicF skrev 2025-05-11 14:21:11 följande:
    Och över 60 dagar pga en skada. 
    Ja varför lägger du dig i nu då? Jag svarade på en annan persons inlägg om enbart magproblem.
Svar på tråden Hög sjukfrånvaro pga olycka och chefen klagar