• Cheers

Sverige och kriget

Sverige och kriget

SVT startar idag (2025-05-11)  en serie om Sverige  under andra världskriget. Serien bygger på  brev, dagböcker, filmer och fotografier som svenska folket har skickat in till SVT. Det borde kunna bli intressant, även om den svenska hållningen och agerandet mot Nazi-Tyskland sannolikt inte kommer att belysas fullt i hela sin pinsamhet.

Huvudansvaret ligger förstås på socialdemokratin och den socialdemokratiska regeringen som, förutom eftergiftspolitiken gentemot Nazi-Tyskland, också energiskt arbetade på det rashygieniska projektet med stereliseringar och skallmätningar m.m.

En utmärkt sådan genomlysning görs dock i den väldokumenterade dokumentären Ett folk, Ett parti ? Socialdemokraternas historia. Se den och häpna över socialdemokratins nazivänliga, rasistiska och skamliga historia.

• Svar på tråden Sverige och kriget
  • Cheers
    Tyra myra skrev 2025-05-13 20:10:00 följande:
    Så då menar du att.....?   Samlingsregeringen skulle ha färgats av det största partiet eller...?  Kan du på allvar tycka att regeringens agerande var felaktigt och att en regering utan socialdemokraterna skulle ha gjort något annorlunda och i så fall vad..?

Det blir lite tröttsamt att höra dessa litanior angående vårt största parti. Är det storleken eller politiken som man hakar upp sig på?  
    Se filmen instället för att försöka bolla bort socialdemokratins ansvar för en skamlig politik. Att det fanns andra som var på samma tåg fritar inte sossarna från ansvar.
  • Cheers
    Anonym (sd-propaganda) skrev 2025-05-13 21:03:17 följande:
    Självklart minskar det värdet. Det är en politiskt motiverad propagandafilm som förvanskar historiska fakta. Den saknar vetenskaplig grund enligt både forskare och historiker. Finns massor av läsa om detta.
     De fakta som redovisas i filmen finns dokumenterade i andra källor också.  Det är sammanställningen av allt det hemska i socialdemokratins historia som ger en samlad och avslöjande bild som är högintressant för politiskt intresserade. Det är den avslöjande bilden som socialdemokraterna nu värjer sig mot. Sanningen om deras rötter är smärtsam för dem. Om detta vill de inte berätta...
  • Tyra myra
    Cheers skrev 2025-05-14 01:28:12 följande:
    Se filmen instället för att försöka bolla bort socialdemokratins ansvar för en skamlig politik. Att det fanns andra som var på samma tåg fritar inte sossarna från ansvar.
    Tror du missar mina inlägg totalt.  Jag tycker nog att det var Regeringens ansvar att hålla oss utanför kriget. Detta ansvar var något alla politiska partier delade.  Jag förstår inte varför du och andra bara hakar upp er på vad socialdemokraterna gjorde eller inte gjorde.

Upplysningsvis är jag inte socialdemokrat. Men det stör mig när man på det här sättet slår duster i ögonen på folk. 

Det är så uppenbart SD propaganda. Tyvärr finns det de som tror på den och blir grundlurade.

Vad var det konkret som socialdemokratin gjorde som inte andra gjorde? och sist men inte minst. Vad skulle Sverige ha gjort istället ?

Kan du svara på dessa frågor?
  • Cheers
    Tyra myra skrev 2025-05-14 01:56:58 följande:
    Tror du missar mina inlägg totalt.  Jag tycker nog att det var Regeringens ansvar att hålla oss utanför kriget. Detta ansvar var något alla politiska partier delade.  Jag förstår inte varför du och andra bara hakar upp er på vad socialdemokraterna gjorde eller inte gjorde.

Upplysningsvis är jag inte socialdemokrat. Men det stör mig när man på det här sättet slår duster i ögonen på folk. 

Det är så uppenbart SD propaganda. Tyvärr finns det de som tror på den och blir grundlurade.

Vad var det konkret som socialdemokratin gjorde som inte andra gjorde? och sist men inte minst. Vad skulle Sverige ha gjort istället ?

Kan du svara på dessa frågor?
    Se filmen i stället för en dust med mig för att bortförklara.
  • Anonym (LR)
    Cheers skrev 2025-05-14 06:29:41 följande:
    Vilken annan bra dokumentärfilm om tidsperioden tycker du vi ska se, Viljans Triumf?
  • Anonym (Mångtomycket)

Är den här tråden sd-propaganda? Är ts en opponionsbildare anställd av sd? Ganska typiskt sd. Ingen politik i praktiken. Enbart whataboutism, polarisering, skapande av missnöje.

Så frustrerande, sd, för fan. Gör något i stället. Eran form av politik är inte gynnsamt för någon. Var det inte Åkesson som försökt härma Trump nu med typsnittet make america great again? Något i stil med att han tänkte inte lämna sin post förrän han "fixat" Sverige. dvs skapa känslan av att det är något fundamentalt fel i Sverige -skapa missnöje. Såååå jäkla tröttsamt.

• Tyra myra
    Cheers skrev 2025-05-14 06:29:41 följande:
    Det är inte filmen i sig jag diskuterar utan diskussionen som hänvisar till den. Det finns annars gott om skriftliga publikationer, några bättre än andra men vad som stör mig är att när SVT släpper sin dokumentärserie så dyker det upp vinklade diskussioner och påståenden om socialdemokratin som svampar ur marken. 

Varför gör man då detta?  Jo, precis som man inom SD tidigare sagt sig göra så arbetar man aktivt med att misskreditera publik service, som man anser vara vänstervriden, och misstänkliggör socialdemokratin.  

Det är allt jag vill säga. Du får dra dina egna slutsatser 
  • Cheers
    Anonym (LR) skrev 2025-05-14 07:03:45 följande:
    Vilken annan bra dokumentärfilm om tidsperioden tycker du vi ska se, Viljans Triumf?
    Du verkar helt  förvirrad. Filmen visar ju hur den avskyvärda rasideologin och  smörande för NaziTyskland hade grepp om den socialdemokratiska eliten under lång tid på 1900-talet.
  • Anonym (sd-propaganda)
    Cheers skrev 2025-05-14 01:36:43 följande:
     De fakta som redovisas i filmen finns dokumenterade i andra källor också.  Det är sammanställningen av allt det hemska i socialdemokratins historia som ger en samlad och avslöjande bild som är högintressant för politiskt intresserade. Det är den avslöjande bilden som socialdemokraterna nu värjer sig mot. Sanningen om deras rötter är smärtsam för dem. Om detta vill de inte berätta...
    Säger vem? Du? Som inte ens visste att det var valpropaganda från SD. Forskare och historiker har en helt annan syn på det.
  • Anonym (sd-propaganda)
    Anonym (Mångtomycket) skrev 2025-05-14 12:27:37 följande:

Är den här tråden sd-propaganda? Är ts en opponionsbildare anställd av sd? Ganska typiskt sd. Ingen politik i praktiken. Enbart whataboutism, polarisering, skapande av missnöje.

Så frustrerande, sd, för fan. Gör något i stället. Eran form av politik är inte gynnsamt för någon. Var det inte Åkesson som försökt härma Trump nu med typsnittet make america great again? Något i stil med att han tänkte inte lämna sin post förrän han "fixat" Sverige. dvs skapa känslan av att det är något fundamentalt fel i Sverige -skapa missnöje. Såååå jäkla tröttsamt.

Japp, håller fullständigt med. Oerhört tröttsamt.
Svar på tråden Sverige och kriget