Vad är skäl nog till separation?
Skäl finns det många. Allt från psykologisk nedtryckande till fysiskt dito.
Men om man som TS inte verkar veta, då är det bra att ta hjälp utifrån som parterapeut.
Nej, man vet inte vad som försiggår inom ändras fyra väggar, men om man inte har en anledning och är osäker så hitta någon att prata med. Även läge att faktiskt prata med sin partner.
Är det något man kan ändra på för att få det att funka? Många idag ger upp för lätt, alldeles för lätt! Typ han hade blåa sockar varje dag och jag hade önskat han hade gröna ibland.
Man måste jobba på ett förhållande - båda parter. Kommunikation är så viktigt! (Och återigen, jag tänker inte i detta fall på utsatta personer, för de bör separera.).
Prata med din partner. Ta hjälp utifrån. Därefter tar du/ni ett beslut.
Det som är ytterligare ett problem är ju att ni har en gård. Om du arbetar inom gården - finns det en möjlighet att fortsätta med det trots allt? Kan den som blir kvar på gården anställa någon annars?
Är det samägt så är det också en process i sig med djur, maskiner, arrende osv. Inget är omöjligt men det kommer ta tid om ni båda äger gården tillsammans. Kan en av er bo kvar eller behöver ni sälja om ni separerar?
Det finns många frågor i detta.
Trycker återigen på att hitta någon att prata med. En parterapeut eller psykolog. Och kommunicera med din nuvarande partner. Att få det i ansiktet "jag vill separera" och ni inte kan ha kvar gården osv kommer att ta hårt.
Att ha en gård är så mycket livsinvesteeing om det är en gård som är i bruk på heltid. Det är ett livskall helt enkelt. För dem som inte varit involverade i en gård är det svårt att förstå.
Återigen igen - jag förutsätter av första inlägget att det inte förekommer varken psykisk eller fysisk misshandel utan "bara" tvivel på livet och relationen.