• Anonym (Rödafaran)

Säga ifrån till ungdomar

Ikväll var jag och handlade på min vanliga ICA. När jag hade satt mig i bilen igen såg jag att jag fått ett SMS som jag började svara på.

En bil stannar på parkeringsplatsen precis bakom och det går ur 4-5 unga killar, utländsk bakgrund vill jag även nämna. Märker att de är rätt högljudda och spelar lite matcho mot varandra. En kille rycker ett par gånger i handtaget på bakluckan på min bil och en annan lutar sig med ryggen emot bilen.

De blev nog lite chockade när jag startade bilen och körde därifrån eftersom de troligen inte sett att jag satt där, men ångrar lite nu att jag inte gick ur och sa ifrån. Det är ju inte okej att rycka i någon annans bilhandtag, men helt ärligt tycker jag det är väldigt obehagligt med dagens ungdomar som har denna attityd. Man vet aldrig om de har en kniv innanför jackan eller pistol. Hade ni vågat säga ifrån? 
  • Svar på tråden Säga ifrån till ungdomar
  • Anonym (DagensUngdom)

Filosofen Sokrates skrev redan 400 f.kr. :" Våra dagars ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig maten och tyranniserar sina lärare".

Alltid ska det klagas på dagens ungdom. Hur var du själv och dina jämnåriga som unga? Snälla små änglar som vara lekte stillsamma lekar? ;)

Låt dem hållas, de blir vuxna med tiden de med.

• Anonym (Modern barnuppfostran)
    Anonym (DagensUngdom) skrev 2025-05-12 00:00:56 följande:

Filosofen Sokrates skrev redan 400 f.kr. :" Våra dagars ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig maten och tyranniserar sina lärare".

Alltid ska det klagas på dagens ungdom. Hur var du själv och dina jämnåriga som unga? Snälla små änglar som vara lekte stillsamma lekar? ;)

Kanske därför ungdomarna och barn blir så. Föräldrar vågar inte vara föräldrar idag. Utan man är vän med sina ungar.

TS kunde lika bra ha polisanmält dom. Då det är annans egendom. Bättre att ni tar hand om era snorungar till barn istället:) kanske barn som får barn lol
  • Dimisi

Ja det skulle jag nog, men jag är lärare så det går liksom automatiskt. Någon gång har en ungdom kontrakt med att ifrågasätta varför jag lägger mig i. Då har jag svarat just att jag är lärare, och då taggade han ner.

• Elina19
    Anonym (Modern barnuppfostran) skrev 2025-05-12 00:08:54 följande:
    Kanske därför ungdomarna och barn blir så. Föräldrar vågar inte vara föräldrar idag. Utan man är vän med sina ungar.

TS kunde lika bra ha polisanmält dom. Då det är annans egendom. Bättre att ni tar hand om era snorungar till barn istället:) kanske barn som får barn lol

Jag hakade upp iof på när du skrev barn får barn. 

Jag födde mitt första barn när jag var 15 år och fick massa elaka kommentar just för att vissa tyckte att jag var ett barn själv och får fortfarande höra klumpiga kommentar. Jag ska bli 19 i år och ska föda mitt andra barn i augusti. Jag är inte perfekt men jag vet vad som är rätt och fel och det kommer jag lära mina barn också.

Så tror inte detta har med ålder att göra 

N
  • Anonym (Mannen)

Även om det klagats på ungdomar i alla tider så har ändå ungdomar i absoluta termer blivit allt mer respektlösa. 
  • Anonym (DagensUngdom)
    Anonym (Modern barnuppfostran) skrev 2025-05-12 00:08:54 följande:

Ja, för det har ju visat sig att hårda tag och fysisk bestraffning ger lydiga och välartarde barn - som lär sig att bi ögontjänare. Det var inte bättre förr.
  • Anonym (DagensUngdom)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-05-12 01:24:07 följande:
    Även om det klagats på ungdomar i alla tider så har ändå ungdomar i absoluta termer blivit allt mer respektlösa. 
    Det har man sagt i alla tider min vän. Inget nytt under solen. Jag blev mobbad i skolan på 80-talet och möter idag oftast unga som är betydligt snällare och hövligare än mina belackare var. Det var mycket fysiskt våld mellan ungdomar då, kan jag tala om. Idag är mobbningen förflyttad till nätet.
  • Anonym (DagensUngdom)
    Elina19 skrev 2025-05-12 00:25:03 följande:

Jag hakade upp iof på när du skrev barn får barn. 

Jag födde mitt första barn när jag var 15 år och fick massa elaka kommentar just för att vissa tyckte att jag var ett barn själv och får fortfarande höra klumpiga kommentar. Jag ska bli 19 i år och ska föda mitt andra barn i augusti. Jag är inte perfekt men jag vet vad som är rätt och fel och det kommer jag lära mina barn också.

Så tror inte detta har med ålder att göra 

Nej, det har det inte. Vissa äldre försöker mest släta över hur de själva var som yngre, eller ser tillbaks på sin ungdomstid på rosaskimrande moln.
  • Lynx123

Sokrates skrev ingenting - det är nog Platon du tänker på. Men visst, det har alltid gnällts på dagens ungdom i alla tider.
Svar på tråden Säga ifrån till ungdomar