Inlägg från: Anonym (DagensUngdom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (DagensUngdom)

Säga ifrån till ungdomar

Filosofen Sokrates skrev redan 400 f.kr. :" Våra dagars ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig maten och tyranniserar sina lärare".

Alltid ska det klagas på dagens ungdom. Hur var du själv och dina jämnåriga som unga? Snälla små änglar som vara lekte stillsamma lekar? ;)

Låt dem hållas, de blir vuxna med tiden de med.

• Anonym (DagensUngdom)
    Anonym (Modern barnuppfostran) skrev 2025-05-12 00:08:54 följande:
    Kanske därför ungdomarna och barn blir så. Föräldrar vågar inte vara föräldrar idag. Utan man är vän med sina ungar.

TS kunde lika bra ha polisanmält dom. Då det är annans egendom. Bättre att ni tar hand om era snorungar till barn istället:) kanske barn som får barn lol
    Ja, för det har ju visat sig att hårda tag och fysisk bestraffning ger lydiga och välartarde barn - som lär sig att bi ögontjänare. Det var inte bättre förr.
  • Anonym (DagensUngdom)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-05-12 01:24:07 följande:
    Även om det klagats på ungdomar i alla tider så har ändå ungdomar i absoluta termer blivit allt mer respektlösa. 
    Det har man sagt i alla tider min vän. Inget nytt under solen. Jag blev mobbad i skolan på 80-talet och möter idag oftast unga som är betydligt snällare och hövligare än mina belackare var. Det var mycket fysiskt våld mellan ungdomar då, kan jag tala om. Idag är mobbningen förflyttad till nätet.
  • Anonym (DagensUngdom)
    Elina19 skrev 2025-05-12 00:25:03 följande:

Jag hakade upp iof på när du skrev barn får barn. 

Jag födde mitt första barn när jag var 15 år och fick massa elaka kommentar just för att vissa tyckte att jag var ett barn själv och får fortfarande höra klumpiga kommentar. Jag ska bli 19 i år och ska föda mitt andra barn i augusti. Jag är inte perfekt men jag vet vad som är rätt och fel och det kommer jag lära mina barn också.

Så tror inte detta har med ålder att göra 

Nej, det har det inte. Vissa äldre försöker mest släta över hur de själva var som yngre, eller ser tillbaks på sin ungdomstid på rosaskimrande moln.
  • Anonym (DagensUngdom)
    Anonym (Ordspråk) skrev 2025-05-12 09:07:00 följande:
    Det finns också ett ordspråk som lyder: "Det krävs en by för att uppfostra ett barn". 

Sluta skylla på föräldrarna hela tiden. Ja, de har det yttersta ansvaret för vad deras avkomma gör och inte gör så länge de är under 18 år. Men det handlar om att börja bli tillsagd i tid av andra än sina föräldrar. Det är därför även lärare blivit underminierade i skolan. 

När jag var på öppna förskolan för 15-20 år sedan fanns det barn som testade gränserna. Det fanns andra föräldrar som sa till med resultat att barnen lyssnade. Det fanns också de barn som hade föräldrar som sa högt och tydligt "du säger inte till mitt barn" om en annan förälder sa till för att någon slogs, tog saker från andra osv. De barnen lärde sig snabbt att man inte "fick" säga till och lyssnade inte. 

Från små barn bör och ska andra, även utomstående, säga till när de gör något fel. Men även hylla dem om de gör något rätt. 

Som sagt var - "det krävs en by för att uppfostra ett barn". Skyll inte bara på föräldrarna, vuxna vågar inte säga till heller. 
    Många av dagens föräldrar (ja, här kommer lite klagande på dagens föräldrar som omväxling) är ganska eller väldigt slappa och prioriterar sina egna nöjen framför sina barn/ ungdomar. Dagens föräldragenerationer ska heller inte klaga på ungas mobilberoenden, eftersom föräldrarna ofta är värre själva. Många unga idag växer upp i otrygga hem, med föräldrar som har olika former av missbruk och självskadebeteenden, föräldrar som bryr sig mer om sig själva och sin "egentid" (egotid) framför barnen, pappor som hellre spelar våldsamma krigsdataspel än bryr sig om ungen som skriker i högan sky över att ingen ser eller märker hen. Föräldrar idag kan vara de slappaste och mest oansvariga i världshistorien. De har ofta inte vuxit upp mentalt och förstår därför inte vilket ansvar det innebär att ha och uppfostra barn. Så jag frikänner dagens unga från alla klagomål, då äpplet har en tendens att inte falla långt ifrån trädet.
Svar på tråden Säga ifrån till ungdomar