• Anonym (Mamma)

Har missat ansöka föräldrapenning på röd dag ! Vad göra?

Jag har missat att man ska ansöka om föräldrapenning på röda dagar o har därför inte ansökt om det i december?. Nu är det försent att ansöka i efterhand? ska jag kontakta försäkringskassan o förklara läget eller kommer de sänka min Sgi nu? Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Har missat ansöka föräldrapenning på röd dag ! Vad göra?
  • Anonym (E)

Det är väl bara om barnet är över 1 som du måste ta ut 5 dagar i veckan, annars spelar det ingen roll

• Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2025-05-12 12:25:30 följande:

Det är väl bara om barnet är över 1 som du måste ta ut 5 dagar i veckan, annars spelar det ingen roll

Ja men barnet är 2 år snart. vågar man ringa till de o fråga om jag kan ansöka nu i efterhand ? Eller ska jag kolla om min arbetsgivare kan lägga semester för de 2 dagar jag glömt ansöka om?
  • Anonym (E)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-12 12:39:12 följande:
    Ja men barnet är 2 år snart. vågar man ringa till de o fråga om jag kan ansöka nu i efterhand ? Eller ska jag kolla om min arbetsgivare kan lägga semester för de 2 dagar jag glömt ansöka om?
    Ok, jag hade testat med arbetsgivaren först, så du inte råkar hamna hos en fyrkantig handläggare 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2025-05-12 13:05:15 följande:
    Ok, jag hade testat med arbetsgivaren först, så du inte råkar hamna hos en fyrkantig handläggare 
    Tror du det finns något chans att de går med på att jag lägger in i efterhand trots det gått 90 dagar när de ser att jag skyddat den i övrigt genom att ta 2 dagar varje vecka ? jag har också bara tagit på lägsta nivå dagar 
  • Anonym (Carl)

Du kan inte/ får inte längre ta ut föräldrapenning på röda dagar, helger. Enligt regeringens nya regler. Blir hårdare även för er.

Från och med den 1 april 2025 ändras reglerna för föräldrapenning vid arbetsfria dagar, till exempel helger och röda dagar. De nya reglerna innebär att det inte längre går att ta ut föräldrapenning på lägsta- och grundnivå för dessa dagar utan anslutning till arbetsdagar.31 jan. 2025

Det måste ske i avslutningen till att du arbetat.
    Vet inte exakt. Men det är en försämring i alla fall.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Carl) skrev 2025-05-12 13:28:38 följande:

Du kan inte/ får inte längre ta ut föräldrapenning på röda dagar, helger. Enligt regeringens nya regler. Blir hårdare även för er.

Från och med den 1 april 2025 ändras reglerna för föräldrapenning vid arbetsfria dagar, till exempel helger och röda dagar. De nya reglerna innebär att det inte längre går att ta ut föräldrapenning på lägsta- och grundnivå för dessa dagar utan anslutning till arbetsdagar.31 jan. 2025

Men innan dess? Jag har glömt ansöka i december kring jul för jag hade inte koll på att man behövde ansöka om röda dagar? ska jag ringa de o hoppas de går med på att jag kan lägga in retroaktivt trots det gått 90 dagar?
  • Anonym (Nina)

Precis, men det handlar om att man måste ta ut föräldrapenning i lika stor omfattning som den dagen/helgen man använder. Förmodligen för att dom vill att man ska ta ut föräldradagarna fortare. Istället för att sprida ut dem i en evighet. Här ska vi gå helt på arbetslinjen även för föräldrar. Inget maskande här inte, enligt regeringen.

TS, läs mer om detta på Försäkringskassans hemsida alt. ring och prata med en handläggare där.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Nina) skrev 2025-05-12 13:42:19 följande:
     Precis, men det handlar om att man måste ta ut föräldrapenning i lika stor omfattning som den dagen/helgen man använder. Förmodligen för att dom vill att man ska ta ut föräldradagarna fortare. Istället för att sprida ut dem i en evighet. Här ska vi gå helt på arbetslinjen även för föräldrar. Inget maskande här inte, enligt regeringen.

TS, läs mer om detta på Försäkringskassans hemsida alt. ring och prata med en handläggare där.
    Regeringen vill att folk ska återgå till arbete fortare. Förmodligen har dom märkt att föräldrar skjuter upp dagarna alldeles för länge. Vilket skapar ganska stora problem på arbetsplatser.  Vid semester och bemanningar. När folk tar ut föräldradagar i flera år. Eftersom dom "sparar" väldigt länge.

Dom vill nog att man ska ta ut det mer i klump och mer sammanhållande. Fortare, ja.
  • cosinus

Jag missade en gång och det gick inte att lägga in längre än 90 dagar bakåt. Tror jag behövt backa 92 dagar. Det var precis i skarven mellan att man kunde lägga in hur långt tillbaka som helst och att den regeln kom och jag missade det.

Hur som helst så vägrade FK och jag fick jobba heltid ett halvår för att få upp SGI-nivån på föräldradagarna igen.

Så kan du lösa det med jobbet är det mitt tips. 

• Anonym (Mamma)
    cosinus skrev 2025-05-12 15:20:08 följande:

Jag missade en gång och det gick inte att lägga in längre än 90 dagar bakåt. Tror jag behövt backa 92 dagar. Det var precis i skarven mellan att man kunde lägga in hur långt tillbaka som helst och att den regeln kom och jag missade det.

Hur som helst så vägrade FK och jag fick jobba heltid ett halvår för att få upp SGI-nivån på föräldradagarna igen.

cosinus skrev 2025-05-12 15:20:08 följande:

Jobbet kan inte lösa o de rapporterar tydligen till skatteverket sedan januari vilka dagar man jobbat? fan så irriterande detta är.. hur kontrollerar de? kan det hända man kommer undan?
Svar på tråden Har missat ansöka föräldrapenning på röd dag ! Vad göra?