Inlägg från: Anonym (Rebecka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rebecka)

22 månader och säger inget

Jag förstår din oro men enligt min erfarenhet så är prematura barn ofta sena i någon del av sin utveckling.
    Du nämner att hon ligger tidigt i motoriken och det låter ju superbra!
    Tycker inte att du ska ge upp Takk ännu, fortsätt, barnet kommer tids nog att förstå och glöm ej att prata prata och läsa pek böcker!
    Tänker även att eftersom barnet mest har ätit puré liknande mat har hon inte fått träning att använda mun muskulaturen som är jätteviktig för talutvecklingen.
    Ta kontakt med BVC och få stöd och vägledning i hur ni ska gå vidare och vilket mer stöd ni kan få. 

Varmt lycka till🍀

• Anonym (Rebecka)
    Angiemmi skrev 2025-05-21 16:22:44 följande:
    Vi var nu på andra hörselkontroll och de sa att min dotter har vätska i höger öra, och att hennes tonsiller är stora, trots att hon är frisk. De är till och med ganska stora. Nu väntar vi på tid hos en öron-näsa-halsläkare för bedömning och vi har även fått tid hos en psykolog. Jag undrar exakt vad en psykolog gör för att förstå vad problemet är, varför mitt barn inte pratar eller börjat prata än?

Tonsillerna säger ju en hel del också varför hon inte kunde äta eller svälja mat länge. Finns det någon som har haft samma problem? Hur gick det för er? Påverkar vätska i örat ock tonsillerna talet? 
    Tror absolut att både vätska och förstorade tonsiller kan påverka barnets talutveckling.
    Om hon hade varit helt tyst utan någon som helst ljudande hade jag hade jag undrat hur pass nedsatt hörsel barnet har men det positiva är ju att hon kan nynna melodin till imse vimse så då verkar det som att hon ändå hör.
    Har mött flertalet barn med förstorade tonsiller och det påverkar talet enormt mycket!
    Förutom talet påverkas även munmotoriken för övrigt tex snarkande ljud, kanske dreglar mycket samt ett otydligt och grötigt tal.
    De barn jag har mött har varit kring 4-5 år och efter operation och logoped har språket utvecklats massor!
    Har inte hört talas om psykolog i samband med talproblem så det var ju intressant 🤔 
    Kanske de behöver göra en större utredning pga prematuren?

Skönt ändå att du kommit vidare och är under utredning.
    stort lycka till 🤞 
Svar på tråden 22 månader och säger inget