• Anonym (Oro)

Får arbetsgivaren göra såhär?

jag är gravid och har berättat det för min chef då jag jobbar på ett lss boende med utåtagerande beteende. hon har hittat en omplacering till mig, men endast i fyra veckor, jag kommer sen att få gå hemma resterande fem månader med gravidpenning eftersom jag blir avstängd på jobbet. Gravidpenningen är knappt 80% av lönen, jag har inte valt själv att gå hemma, hade mer än gärna jobbat så länge som möjligt. Får arbetsgivaren bara göra såhär och stänga av mig helt? Varför ska jag behöva gå ner i lön när jag inte själv vill det? 

• Svar på tråden Får arbetsgivaren göra såhär?
  • Anonym (Ida)

Så långt innan är tveksamt. Två månader innan ska man iallafall gå hem om man har tungt arbete.
    Eftersom du har riskfyllt arbete så kanske de kan göra så. Annars tror jag inte de kan göra så.

• Jesper f

Egentligen omöjligt att svara på. beroende på om ditt yrke räknas som tungt eller inte, då det skiljer sig. Bästa du kan göra, ta kontakt med din lokala fackklubb och lyssna. De borde kunna vägleda dig.

• Anonym (Konstigt)

Märkligt att du vill arbeta framför att minimera risken för att bli knuffad av en utåtagerande och därmed få missfall. Din arbetsplats verkar vara väldigt rädda om dig och ditt barns säkerhet. Men du vill arbeta och därmed riskera ditt barns säkerhet.

En del borde ju inte få bli föräldrar överhuvudtaget när de är så naiva av sig. Det är väl bara att tacka och ta emot, eller höra om det är okej att du tar ett annat mindre riskfyllt arbete under graviditeten men får ha kvar  din anställning som pausad under tiden tills det att du har fått barnet och kan börja arbeta igen?

Men jag kanske bara tänker fel och är korkad? Kanske mycket bättre att riskera barnet i förmån till att arbeta på en riskfylld plats även att ett seriöst uppehåll erbjuds från arbetsplatsen. Herregud, ibland förstår jag mig verkligen inte på folk ärligt talat.

• Anonym (Ellen)

Det låter inte fel i sak.
    Arbetsgivaren har ett ansvar att skydda dig som gravid från risker i verksamheten. Har man inte något annat att erbjuda så finns gravidpenningen som plan B.

Det du kan göra är väl att be att din chef breddar vyerna lite och kollar mer brett (gärna även ta stöd av HR) om det finns något annat arbete som du kan göra.
    Jag har jobbat med HR-frågor på ett flygbolag. Där fick den som blev gravid sluta flyga rätt omgående och fick sen "kontorstjänst" x antal månader. Så tidvis kryllade det av gravidmagar på kontoret. Men det var ju för att ändå ha dem kvar i arbete en tid. Sen lite senare gick de hem med gravidpenning.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Konstigt) skrev 2025-05-12 14:03:58 följande:

Märkligt att du vill arbeta framför att minimera risken för att bli knuffad av en utåtagerande och därmed få missfall. Din arbetsplats verkar vara väldigt rädda om dig och ditt barns säkerhet. Men du vill arbeta och därmed riskera ditt barns säkerhet.

En del borde ju inte få bli föräldrar överhuvudtaget när de är så naiva av sig. Det är väl bara att tacka och ta emot, eller höra om det är okej att du tar ett annat mindre riskfyllt arbete under graviditeten men får ha kvar  din anställning som pausad under tiden tills det att du har fått barnet och kan börja arbeta igen?

Men jag kanske bara tänker fel och är korkad? Kanske mycket bättre att riskera barnet i förmån till att arbeta på en riskfylld plats även att ett seriöst uppehåll erbjuds från arbetsplatsen. Herregud, ibland förstår jag mig verkligen inte på folk ärligt talat.

Fast ibland blir det väldigt stor skillnad i ekonomin. Särskilt om man har schema med mycket OB. Att gå från det till gravidpenning mycket tidigare än man själv räknat med kan kännas.
    Och för gravidpenning saknas ofta de kollektivavtalade tilläggen.
    När du är sjuk kan arbetsgivaren gå in med 10% extra från dag 15.
    Det kan finnas föräldralön som du får utbetalt när barnet väl har kommit.
    Men för gravidpenning och tillfällig föräldrapenning (VAB) saknas oftast detta.
    Så jag kan ändå förstå att man känner så.

Men går det inte att hitta annan sysselsättning så går det inte och då bör man se det såsom du beskriver det, att det är utav omsorg.
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Konstigt) skrev 2025-05-12 14:03:58 följande:

Jag var nog otydlig. Jag förstår helt att jag blir omplacerad och vill såklart inte vara kvar på enheten jag är på nu pga risken. Menade mer att får arbetsgivaren bara stänga av mig och säga att hon inte hittar någon annan arbetsplats? kan jag på något vis kräva min vanliga lön och inte bara gravidpenning? Hade jag velat vara hemma så absolut då köper jag det, men jag har inte valt att vara hemma resten av tiden, det är arbetsgivaren som inte lyckats hitta något lugnt och säkert ställe, ska då jag behöva ?straffas?? och få mindre i lön
  • Anonym
    Anonym (Oro) skrev 2025-05-12 15:45:57 följande:
    Jag var nog otydlig. Jag förstår helt att jag blir omplacerad och vill såklart inte vara kvar på enheten jag är på nu pga risken. Menade mer att får arbetsgivaren bara stänga av mig och säga att hon inte hittar någon annan arbetsplats? kan jag på något vis kräva min vanliga lön och inte bara gravidpenning? Hade jag velat vara hemma så absolut då köper jag det, men jag har inte valt att vara hemma resten av tiden, det är arbetsgivaren som inte lyckats hitta något lugnt och säkert ställe, ska då jag behöva ?straffas?? och få mindre i lön
    Rådfråga facket
Svar på tråden Får arbetsgivaren göra såhär?