Anonym (Konstigt) skrev 2025-05-12 14:03:58 följande:
Märkligt att du vill arbeta framför att minimera risken för att bli knuffad av en utåtagerande och därmed få missfall. Din arbetsplats verkar vara väldigt rädda om dig och ditt barns säkerhet. Men du vill arbeta och därmed riskera ditt barns säkerhet.
En del borde ju inte få bli föräldrar överhuvudtaget när de är så naiva av sig. Det är väl bara att tacka och ta emot, eller höra om det är okej att du tar ett annat mindre riskfyllt arbete under graviditeten men får ha kvar din anställning som pausad under tiden tills det att du har fått barnet och kan börja arbeta igen?
Men jag kanske bara tänker fel och är korkad? Kanske mycket bättre att riskera barnet i förmån till att arbeta på en riskfylld plats även att ett seriöst uppehåll erbjuds från arbetsplatsen. Herregud, ibland förstår jag mig verkligen inte på folk ärligt talat.
Fast ibland blir det väldigt stor skillnad i ekonomin. Särskilt om man har schema med mycket OB. Att gå från det till gravidpenning mycket tidigare än man själv räknat med kan kännas.
Och för gravidpenning saknas ofta de kollektivavtalade tilläggen.
När du är sjuk kan arbetsgivaren gå in med 10% extra från dag 15.
Det kan finnas föräldralön som du får utbetalt när barnet väl har kommit.
Men för gravidpenning och tillfällig föräldrapenning (VAB) saknas oftast detta.
Så jag kan ändå förstå att man känner så.
Men går det inte att hitta annan sysselsättning så går det inte och då bör man se det såsom du beskriver det, att det är utav omsorg.