• Anonym (Gravid)

Hematom under graviditet

Någon som har erfarenhet av hematom under tidig graviditet/första trimestern?
    Är i vecka 12 och när jag gick på toa i morse kom det brunt blod utan klumpar som någon timme senare övergick till bruna flytningar (ganska sparsamt). Kollade upp detta och bebis mår bra men det visade sig att jag har ett hematom ganska nära grav som är under 2 cm. Är livrädd för att detta ska leda till missfall..

• Svar på tråden Hematom under graviditet
  • Anonym (Tr)

Jag fick ett hemarom runt v 12, det hela startade med en kraftig värk i livmodern och däregter kom det blod. Jag var helt övertygad om missfall. men värken försvann och likaså blödningen. På rul upptäcktes detta hematom, som var ganska stort 10x3 cm. Läkaren Fick även undersöka och sa att det inte var någon fara. Under graviditeten har det ibland börjat blöda brunt. Jag var orolig hela tiden. Men allt gick bra! Hematomet kom ut på förlossningen 

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Tr) skrev 2025-05-12 22:29:17 följande:

Jag fick ett hemarom runt v 12, det hela startade med en kraftig värk i livmodern och däregter kom det blod. Jag var helt övertygad om missfall. men värken försvann och likaså blödningen. På rul upptäcktes detta hematom, som var ganska stort 10x3 cm. Läkaren Fick även undersöka och sa att det inte var någon fara. Under graviditeten har det ibland börjat blöda brunt. Jag var orolig hela tiden. Men allt gick bra! Hematomet kom ut på förlossningen 

Fick du några restriktioner? Läkaren sa att jag kan leva på som vanligt, dock undvika att lyfta extremt tungt (typ tyngdlyftning på gym). Frågade hur hon ställde sig till att jag jobbar inom vården och lyfter mycket tungt där samt ganska påfrestande jobb fysiskt, men det var ingen fara alls sa hon. När jag läser andras upplevelser så har vissa blivit sjukskrivna i samma vecka pga detta..känns inte riktigt rätt i mitt fall om jag ska vara ärlig
  • Anonym (Tr)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-05-13 20:32:52 följande:
    Fick du några restriktioner? Läkaren sa att jag kan leva på som vanligt, dock undvika att lyfta extremt tungt (typ tyngdlyftning på gym). Frågade hur hon ställde sig till att jag jobbar inom vården och lyfter mycket tungt där samt ganska påfrestande jobb fysiskt, men det var ingen fara alls sa hon. När jag läser andras upplevelser så har vissa blivit sjukskrivna i samma vecka pga detta..känns inte riktigt rätt i mitt fall om jag ska vara ärlig

Inga restriktioner alls - lev på som vanligt sa läkaren. Jag bar tungt och tog i ganska mycket den tiden, sen när jag fick en liten blödning tog jag det lugnt - vågade knappt göra någonting. 

Fick lära mig att brunt blod är ?bra?, för det är hematomet som tömmer sig. Dock så blev mitt hematom aldrig mindre, trots att jag blödde brunt vid flera tillfällen. 

Var orolig att bebis skulle komma ut tidigare. Var in på förlossningen någon gång i v 28 tror jag. Men ingen fara då. Bebis föddes i v 37 

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Tr) skrev 2025-05-14 12:22:10 följande:

Inga restriktioner alls - lev på som vanligt sa läkaren. Jag bar tungt och tog i ganska mycket den tiden, sen när jag fick en liten blödning tog jag det lugnt - vågade knappt göra någonting. 

Fick lära mig att brunt blod är ?bra?, för det är hematomet som tömmer sig. Dock så blev mitt hematom aldrig mindre, trots att jag blödde brunt vid flera tillfällen. 

Var orolig att bebis skulle komma ut tidigare. Var in på förlossningen någon gång i v 28 tror jag. Men ingen fara då. Bebis föddes i v 37 

Precis, lite så jag känner nu att man inte vågar göra någonting alls. Är rädd när jag blir lite andfådd när jag är ute och går med hunden liksom, vågar inte gå i skogen där det är mer krävande att gå..men kanske får släppa lite på det då!

Det kom som en liten skjuts med brunt blod, men nu har jag endast lätt bruna flytningar sedan 2 dagar tillbaka. Fördelen är ju att man kanske inte får full panik vid bruna flytningar/blödning då man vet vart det kommer ifrån, så det är ju skönt att veta åtminstone. Är bara rädd att det kommer rött färskt blod. Hon sa att jag skulle söka på nytt om det skulle komma färskt blod, vet dock inte vad det skulle innebära. Får hålla tummarna att det håller sig till brun färg och läker ut. Men skönt att höra din historia, tack för att du skrev lite lugnande ord❤️
  • Anonym (.)

Hur går det för dig? Var på ultraljud idag (7+5) och embryot hade växt på bra men läkaren såg en blodansamling i livmodern.. Fick bara en ny ultraljuds tid nästa vecka och inga direkta svar vad det kunde bero på.. 

• Anonym (Gravid)
    Anonym (.) skrev 2025-05-21 19:27:27 följande:

Hur går det för dig? Var på ultraljud idag (7+5) och embryot hade växt på bra men läkaren såg en blodansamling i livmodern.. Fick bara en ny ultraljuds tid nästa vecka och inga direkta svar vad det kunde bero på.. 

Gick in i vecka 14 idag och får fortsatt bruna flytningar (väldigt sparsamma) när jag anstränger mig mer samt lite molande värk då och då som började efter första blödningen. Har inte fått någon uppföljning alls. Min sjukskrivning (pga andra besvär) går ut om 1,5 vecka och jag känner mig väldigt otrygg i att jag bara ska jobba på som vanligt med mitt stundvis extremt stressiga, tunga jobb där man lyfter och drar varje dag. 

Har du inte haft någon blödning och hematomet inte är så stort så är risken inte så stor att det händer något har jag hört :) Kolla journalen så kan du läsa vad läkaren skrivit där, kan ju finnas någon mer info som du inte fått!

• Anonym (.)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-05-21 20:11:10 följande:

Gick in i vecka 14 idag och får fortsatt bruna flytningar (väldigt sparsamma) när jag anstränger mig mer samt lite molande värk då och då som började efter första blödningen. Har inte fått någon uppföljning alls. Min sjukskrivning (pga andra besvär) går ut om 1,5 vecka och jag känner mig väldigt otrygg i att jag bara ska jobba på som vanligt med mitt stundvis extremt stressiga, tunga jobb där man lyfter och drar varje dag. 

Har du inte haft någon blödning och hematomet inte är så stort så är risken inte så stor att det händer något har jag hört :) Kolla journalen så kan du läsa vad läkaren skrivit där, kan ju finnas någon mer info som du inte fått!

Ska du inte se om du kanske kan få förlängd sjukskrivning då? Sen om jag hade varit du hade jag nästan krävt någon form av uppföljning! Som du skrev i någon kommentar innan i tråden så har jag också nu läst där många blir 100% sjukskriva och tillsagda att de ska inte göra något annat än vila. Så man blir ju orolig när ens läkare tycker man ska leva på som vanligt! 

Hon sa aldrig hur stor den var.. Vilken är dumt att jag inte frågade.  Hon sa inte speciellt mycket överhuvudtaget! Jag har varit på en privat IVF klinik så kommer inte komma åt att läsa mina journaler 😕 funderar nästan på att ringa upp dem i morgon också fråga lite mer om storlek och om jag ska tänka på något speciellt (har också att stundvis tungt jobb med mycket spring och stress) 
  • Anonym (Gravid)

Om någon läser detta i efterhand och som undrar hur allt gått så är jag nu i vecka 19+3. Vart på RUL där allt såg fint ut med bebis och hematomet var helt borta! Hoppas det kan lugna någons nerver i framtiden❤️

Svar på tråden Hematom under graviditet