• Anonym (Jennifer)

Få äggblåsor

Ligger i sängen och funderar, ångesten har tagit över hela dagen. Var idag på första besöket på fertilitetsmottagningen, då jag varit utan mens under längre tid (upp och ner i vikt)
    Via VUL såg de ca 3-4 äggblåsor, på andra sidan uppfattade jag inte vad han sa. Är fullkomligt skräckslagen inför det här. Vad väntar mig nu? Är det bara ivf som gäller eller kan man via tex medicinering få igång ägglossningen? Min sambo känns väldigt skeptisk gällande denna karusell och jag upplever inget stöd från honom. Därför jag vänder mig till er, finns det någon vänlig själ som kan ta mig genom processen? Jag är 38, så det finns inte oändligt med tid. Är fullkomligt livrädd för att inte få barn, har väldigt svårt att se hur livet då skulle kunna vara rikt och meningsfull. 

• Svar på tråden Få äggblåsor
  • Fjellmyran

Är det många äggblåsor så kan det ju vara en indikation att du har PCO, PSOS, särskilt med tanke på att dununge haft mens på länge heller. Ofta ett tecken på att man inte ägglossar, då stannar dom kvar som omogna äggblåsor och samlas på rad. 

Det fina med den typen av problematik är att det oftast går att fånighet ägglossning med hjälp av mediciner och de flesta kvinnor med den typen av problem har bra kvalite på sina ägg och har relativt lätt för att bli gravida bara man får igång ägglossningen 😊

Så jag tror inte du ska ha värsta ångesten, du kommer säkert få börja äta nåt ägglossningsstimuler och förhoppningsvis räcker det. 

• Fjellmyran
    Fjellmyran skrev 2025-05-12 22:08:20 följande:

Är det många äggblåsor så kan det ju vara en indikation att du har PCO, PSOS, särskilt med tanke på att dununge haft mens på länge heller. Ofta ett tecken på att man inte ägglossar, då stannar dom kvar som omogna äggblåsor och samlas på rad. 

Det fina med den typen av problematik är att det oftast går att fånighet ägglossning med hjälp av mediciner och de flesta kvinnor med den typen av problem har bra kvalite på sina ägg och har relativt lätt för att bli gravida bara man får igång ägglossningen 😊

Så jag tror inte du ska ha värsta ångesten, du kommer säkert få börja äta nåt ägglossningsstimuler och förhoppningsvis räcker det. 

* du inte haft mens
  • Anonym (Jennifer)

Ja, där fick du verkligen till det! 😆
    tusen tack för ditt svar, du anar inte vad det lugnade mig! Läkaren hade så bråttom, så hann knappt prata med honom efter vul.. fick dock provunderlag så ska lämna prover på Onsdag, därefter hör han av sig. 

Känns konstigt att man går direkt till ivf, utan att prova tex pergotime eller liknande. men jag kanske tänker fel?

Tack för att du tog dig tid att skriva, du lindrade min ångest en hel del! ❤️

• Anonym (Ivf mamma)

Fjellmyran har rätt i att utebliven eller oregelbunden mens kan bero på PCOS. En del av den diagnosen är också att de har många folliklar/äggblåsor på äggstockarna, vilket du inte har. Det normala är att ha 5-9 per äggstock och över 12 räknas som många och kan indikera PCOS. Ju äldre vi är, ju färre är det vanligt att ha. Men, det är främst vid IVF antalet spelar roll. Då vill man få så många folliklar som sedan töms på ägg. ( Men även vid få blåsor kan man bli gravid med ivf, men chanserna minskar.) När man blir gravid hemma räcker det med att man har ägglossning och att kroppen släpper ett ägg, och det kan man göra även med färre antal blåsor. ( Även om man har många släpper kroppen i regel bara ett ägg varje månad. Ibland två, då kan det bli tvåäggstvillingar.) 

Som en del av en fertilitetsutredning räknar läkarna antalet folliklar/äggblåsor per äggstock, vilket kallas för antralfollikelräkning (AFC). De tar också prov på flera hormon, bland annat FSH och AMH. Tillsammans gör läkaren en bedömning av vad som är problemet och hur ni kan få igång din ägglossning eller om ivf bedöms rätt.

Hoppas läkaren kan förklara resultaten tydligt för dig sedan  och att ni får en bra plan framåt.

• Anonym (Syster)

Jag har inga svar på dina frågor, men vill endast skicka en stor kram. 
    Förstår att det är många frågor och att det är jobbigt. Prata med din partner, hur ni ser på processen och förbered er tillsammans. 

Jag ska påbörja min första ivf runda nu denna helg. Jag har nästan tjatat hål i öronen på min sambo och hela tiden kollar av hur det känns. Han är inte så pratig men det känns alltid bra när vi pratat och checkat av med varandra. Om rädslor och alla jobbiga känslor. 
    Det gör oss starkare, och ger en känsla av att vi gör det här tillsammans ❤️ 

Svar på tråden Få äggblåsor