• Elina19

Trött på klumpiga kommentarer

Ska försöka korta ner! Jag var bara 15 år när jag blev gravid och födde en liten flicka.

Den dagen jag fick reda på att jag var gravid, kändes som allt hela mitt och pojkväns liv rasade. Vi bråkade och anklagande varandra med att vart slarviga med att skydda oss. Det var en tuff period i början, vi gjorde slut men blev ihop då vi inte ville vara utan varandra och älskade varandra. Vi hade långa samtal både med och utan föräldrar och vi fick fin stöttning från båda sidor. Där emot utifrån fick vi höra att vi är barn själva och barn ska inte ha barn och att vi förstör våran framtid om vi väljer att behålla det.

Efter mycket samtal och tänkande hur vi själva ville så beslöt vi att behålla det. Det blev en tuff graviditet med psykningar att vi inte skulle klara av det mm av andra vuxna men vi hade en fin grund från våra närmsta 

Nag födde en liten flicka redan i veckan 25 och då vägde hon 700 gram och var 31 cm. Vi var så glada samtidigt så var vi så oroliga hur den lillan skulle klara sig. men hon var en kämpe och är en friskt liten busa idag. Men när vi var på sjukhuset och så gick pratet utifrån att jag var en slarva som förmodligen hade supit under graviditeten mm och att det var därför jag födde så tidigt. Jag skötte och gjorde allt man ska under graviditeten men blev så otroligt ledsen när man fick höra sådant.

Vi fick även höra att det aldrig kommer att hålla mellan mig och min pojkvän. I år ska vi bli 19 år och jag ska föda vårt andra barn. Vi bor tillsammans har egen inkomst så vi ber verkligen inte om pengar av någon eller annat. Däremot så har vi fått jättemycket stöttning av våra nära & kära.

Men även denna gång får jag höra utifrån att vi är så unga och förstör våra ungdomsliv då dom menar att vi ska istället leva något busliv och inte byta blöjor.

Varför kan man inte vara glad för barn skull istället för att såra? Vi ångrar inte att vi har barn och ska ha en till i år.

• Svar på tråden Trött på klumpiga kommentarer
  • Embla twopointoh

När något avviker från normen så finns det alltid de som känner ett behov av att  förfasa sig,vara nedlåtande, elaka, eller på annat sätt kommentera. Ju mer man avviker från normen, desto mer sticker det i vissas ögon. Det är, tyvärr, mänskligt att reagera så på saker som går utanför de sociala ramarna för vad som anses normalt eller accepterat.

Försök strunta i alla som inte kan hålla käft och lev ert liv som ni vill.

• Anonym (Abc)

Det är väl toppen. Ni kommer fortfarande vara unga när era barn är vuxna. Ni har all tid i världen att utbilda er och  göra karriär eller vad som helst. Sen tror jag unga föräldrar förstår sina barn bättre.

Sen Är väl att vara förälder som 15-åring inget man ska eftersträva, tänker bara så ingen annan i den åldern som läser här tycker det är en bra idé. 

• Anonym (M)

Är övre 30 års-åldern och tro mig, vissa människor kommer tycka, tänka och ha åsikter om dig och andra människor heeela livet (särskilt om du sticker ut ur normen). Vissa människor är sådana och ofta tror jag det kommer från deras egna referensramar (de har själva blivit utsatta för folks åsikter). Du kommer dock aldrig kunna förändra andra människors beteenden men du kan förändra ditt egna förhållningssätt. Michelle Obama sa någon gång något i stil med; hade jag brytt mig om vad folk tyckte om mig hade jag inte varit gift med USA?s president (dåvarande).

• Anonym (Nej,nej, nej)

Ok, ni är unga och knullar som satan och helt plötsigt är nu på smällem-
    Been there, done that men nu slutade det med abort på gymnasiet. Tufft som fan för oss båda men rätt just där och då.
    Idag bor hon i ett annat land i Europa, hade vi haft barn så kanske vi bott i Sverige fortfarande men jag tror att hennes karriär hade gått före.
    Fått två barn .har nog inte varit mogen för mer än det fötsta, eller inte ens det.
    Dock älskar jag både min dotter och min son och var de är i sina liv.
    Nygift med hus och snart muck från marinen.
    Deras beslut - deras liv. Stolt pappa

• Elina19
    Embla twopointoh skrev 2025-05-12 22:56:51 följande:

När något avviker från normen så finns det alltid de som känner ett behov av att  förfasa sig,vara nedlåtande, elaka, eller på annat sätt kommentera. Ju mer man avviker från normen, desto mer sticker det i vissas ögon. Det är, tyvärr, mänskligt att reagera så på saker som går utanför de sociala ramarna för vad som anses normalt eller accepterat.

Försök strunta i alla som inte kan hålla käft och lev ert liv som ni vill.

Ja, nu känner jag mig nu betydligt starkare men när jag som 15 åring fick utstå så mycket. Hade vi haft våra fina familjer så hade förmodligen dessa kommentarer gjort att vi skulle göra abort.
  • Elina19
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-12 23:00:19 följande:

Det är väl toppen. Ni kommer fortfarande vara unga när era barn är vuxna. Ni har all tid i världen att utbilda er och  göra karriär eller vad som helst. Sen tror jag unga föräldrar förstår sina barn bättre.

Sen Är väl att vara förälder som 15-åring inget man ska eftersträva, tänker bara så ingen annan i den åldern som läser här tycker det är en bra idé. 

Tack! Exakt, och så länge vi har jobb som vi trivs med och gör rätt för oss. Precis som vilken. Familj som helst så tycker inte att  någon ska påpeka varje ålder eller annat att vi inte klarar va

Nej, absolut inte! Vi slarvade med skydd och det förändrade som sagt våra liv. 

Det är mycket man måste ta ställning till för att behålla också. Men det ska absolut inte bli någon ny trend hos unga

• Anonym (ärs)

Nu var jag inte riktigt såå ung när jag fick mina barn. Men var 24 och 27 när de kom. Jäkligt skönt nu vid snart 40. Barnen är stora å självående och jag är ändå fortarande ung och kan göra annat, samtidigt som mina vänner börjar få barn nu. Sjukt sent tycker jag.

Skit i vad andra tycker. Sådant kommer lättare sen med åldern :)

• Elina19
    Anonym (ärs) skrev 2025-05-13 16:51:21 följande:

Nu var jag inte riktigt såå ung när jag fick mina barn. Men var 24 och 27 när de kom. Jäkligt skönt nu vid snart 40. Barnen är stora å självående och jag är ändå fortarande ung och kan göra annat, samtidigt som mina vänner börjar få barn nu. Sjukt sent tycker jag.

Skit i vad andra tycker. Sådant kommer lättare sen med åldern :)

Stor skillnad på 15års och 19 årsålder att bli gravid, jämfört med 24 och 27 som mer är normalt
  • Anonym (Håll ut)

Nu var jag inte 15 när jag fick barn. Men 20 år. Många var emot det och tyckte jag förstörde mitt liv. Jag var vilsen och ville ha något att leva för. Och oj, vad jag fick leva för min fina dotter. Visst har vi många gånger fått växa upp tillsammans, men kul har vi haft. Min familj var alltid stöttande. Jag valde att hoppa in på universitetet när jag hade bestämt vad jag ville bli. De var underbart att studera vidare med barn. Jag fick min andra dotter när jag var 25 år. Så de var efter den föräldraledighet jag hoppade på studier. Nu när jag är 34 år är de så skönt att mina barn är 8 och 13 år. Jag har bättre karriär och lön än mina vänner, och då är det blandad kompott från barndomen och universitetet. När bekanta brukar beklaga sig att jag kastade bort min ungdom brukar jag kontra med..-jag ansåg att mina år mellan 20-30 var bortkastade år rent livsmässigt, jag visste inte vad jag ville bli och har t.o.m kommit längre i arbetslivet än många andra utan barn idag. Varför skulle jag vilja spendera dessa 10 år på att nå en karriär för att sen lägga den på hyllan 1-2 år för att vara föräldraledig?.
    Nej tack.

idag reser jag mer än jag såklart gjorde i min ungdom, men jag hade ju samtidigt inte pengar då. Och alla som vill att man ska upptäcka världen innan barn. De är sjukt relativt till hur man är som person. Hade jag sagt att du måste läsa 250 böcker innan du ens funderat att skaffa barn hade de flesta skrattat åt tanken. 

mina närmsta vänner är lika gamla som mig och tänkte ta tag i barnskapandet vid 30. Men hennes sambo fick cancer och de är istället idag helt barnlösa och kommer förbli det. 

• Anonym (TuffBrud)

Låter som att era nära och kära runt er är dunder fina! Var glada för det! 

Sen kommer folk tycka och tänka hela jävla livet ut, så är det! Men det är bara att skaka av sig och köra sin grej. Till slut får man mycket skinn på näsan tack vore alla tyckare! 

Jag har levt utanför normen hela mitt liv, men jag älskar det livet jag byggt upp för mig och min familj. Och skiter fullständigt i vad andra tycker. 

Svar på tråden Trött på klumpiga kommentarer