• Anonym (Kärringen)

Borde myndighetesåldern sänkas?

Jag tycker egentligen att 18 är för låg myndighetsålder.

Man är ju ganska liten  när man 18, trots att lagen säger att man  är vuxen. 

Vill bara nypa 18-åringae på kinden, de är ju så små. 
    Barnrumpor.

• Svar på tråden Borde myndighetesåldern sänkas?
  • Anonym (Kärringen)

Ska stå höjas ofc.Foten i munnen

• Anonym (Kärringen)

Ingen?

• Anonym (20)

Jag tycker att myndighetsåldern ska höjas till 20, då har man gått ut gymnasiet och hjärnan är mer färdigutvecklad. 

• Anonym (E)

18 är en bra ålder. Vi har ju många fossiler till politiker som inte vuxit upp. Ett bevis på att åldern inte verkar spela någon större roll när det kommer till mognad 

• Anonym (Jag)

Tycker 20 år hade varit mer lagom.

• Anonym (Kärringen)
    Anonym (E) skrev 2025-05-15 07:45:21 följande:

18 är en bra ålder. Vi har ju många fossiler till politiker som inte vuxit upp. Ett bevis på att åldern inte verkar spela någon större roll när det kommer till mognad 

Tycker inte 18 är en bra ålder. Man är ju liten. 
  • Aniiee

Argument får några olika:

Ha kvar nuvarande 18 - det är etablerat
    SÄNK till 16 - då går man vanligtvis ut den obligatoriska skolan
    SÄNK till 15 - kan man straffas som en vuxen så är man vucen
    HÖJ till 19 - de går man vanligtvis ut gymnasiet (om man går, vilket de flesta gör i någon form)
    HÖJ till 20 - man är inte längre tonåring, dvs inte i ingenmanslandet det kan vara att vara vuxen och tonåring samtidigt
    HÖJ till 21 - Den gamla myndighetsåldern för män, av hävd (men självklart då för alla)
    HÖJ till 25 - Den första automatiska myndighetesåldern för ogifta kvinnor (1863-1884), och även då hjärnan anses vara färdigutvecklad idag, i snitt.
    HÖJ till 33 -  för i grund och botten är vi alla hober....

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (BJ)

Jag tycker 18 är lagom.

Jag har en son på 18, han behöver fortfarande lära sig några vuxensaker men det skulle inte funkat om han inte redan vore myndig. Jag märker skillnad på hans mognad nu, 18 är en bra ålder, tillräckligt mogen fast ännu inte fullärd vuxen. 

Jag har sparat pengar åt honom sen han var liten, han har nu tillgång till ett stort kapital men jag litar på att han förvaltar det väl. 

• klyban

Någon gång måste man lära sig att bli vuxen, och 18år är en bra tid att börja med detta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Borde myndighetesåldern sänkas?