• Svar på tråden Ebba i GVFÖ dissar man pga yrkesval: "Vill kunna unna mig"
  • Anonym (Hm)

Fast det är ju inte pga det. Det fattar ju de flesta. Hon använder det bara som ursäkt. Hon ångrar sig och behöver en ursäkt att ta sig ur. 

• Maggena

Jag tolkar inte den artikeln på samma sätt som du. Det är inte yrkesvalet som är dissat det är istället oron över att killen ska kanske ska börja plugga någon längre tid senare i livet. Hon vill kunna vara mammaledig och förväntar sig att allt ska gå runt ekonomiskt då. Fungerar ju inte så bra om partnern pluggar. Det är så jag tolkar artikeln iaf. 

• Anonym (Dubbelmoral)

Du menar att det är schyssta att avfärda kvinnor för att de är osympatisk, alldagliga och dryga ?

• Anonym (K)

När någon säger vad dom vill, är det ju upp till andra att acceptera det eller inte? Ser inte problemet. Sen kan det ju vara så att hon använder det som svepskäl i det här fallet.

Deras mål i livet är inte synkade, så är det ju ibland. Du TS behöver ju inte vara med en dryg kvinna helt enkelt om du anser att någon är det? Välj nån annan bara.

• Mandel

Är så förundrad över hur så många män (?) orkar lägga tid och energi på att förfasa sig över ett fåtal kvinnor med höga och ibland orealistiska krav. 
    Hur kan det vara ert problem och hur drabbar det er? 
    Sluta leta kvinnor utanför er egen "liga/nivå" så ska ni se att ni hittar någon. Så frågan är ju vem som har högst krav och förväntningar...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (eh)
    Anonym (jisses) skrev 2025-05-13 05:51:58 följande:
    Ebba i GVFÖ dissar man pga yrkesval: "Vill kunna unna mig"

www.expressen.se/noje/slutar-i-tarar-reser-sig-och-gar-i-gift-vid-forsta-ogonkastet/

Är detta schysst? Vill kvinnor bli dissade på samma sätt?

Ebba framstår som den typiska moderna kvinnan som är osympatisk, har ett alldagligt utseende men tror att hon är hög status för att hon har gjort karriär. Män vill inte ha dryga kvinnor.

Vad spelar det för roll om hon är schysst eller inte? vad spelar det för roll vad en person tycker? Varför spelar det så stor roll vad kvinnor tycker om saken? vill du plugga så plugga för fasen och vill hon inte stanna kvar för det så får hon väl dra då.

Jag skulle heller aldrig inleda något med en kvinna som inte pluggat färdigt vid det här laget för jag vill inte vara någon plånbok och hon kommer aldrig ha tid för något annat än att plugga ändå,
    men det stoppar väl med all rätt ingen kvinna från att plugga om hon vill det. Varför spelar det roll för dig om en kvinna inte vill ha en man som pluggar? Leta någon annan bara.
  • Goneril

Vad är det för konstigt med hennes "dissande"? Alla vill väl leva utan stor ekonomisk press och oro! Att ständigt behöva avstå från livets goda tär på en relation. Kaka söker maka. Är ena parten fattig spiller det över på den andra; vill man ha en bekväm livsstil med resor, goda middagar och weekendutflykter får man vara beredd att betala själv. I längden skaver det i en relation.                                                                                                                         Den som inte tar sig fram och ser till att ha en stabil ekonomi saknar driv, en oattraktiv egenskap. Sen behöver man inte vara förmögen, det är inget krav, men ordnad ekonomi, inga skulder och en skaplig buffert för att känna trygghet är grundkrav. Snål ska partnern heller inte vara.                                                                                              

• Anonym (Inget konstigt!)

Har du sett programmet?

Hon har pluggat färdigt och vill nu starta familjeliv och vill ha en man som är på samma stället i livet.
    Att han inte begränsas ifall han skulle plugga i flera år och att dom då inte skulle ha det ekonomiskt ok.

Varför tror du att det bara gäller kvinnor?

Min man tyckte samma sak, han pluggade på universitet i flera år och levde studentliv med sämre ekonomi, sen när han fick jobb ville han gå vidare och leva ett annat liv, resa, skaffa annan bostad osv.
    Han och långvariga flickvännen växte i från varandra och han träffade en ny tjej.
    Hon skulle plugga flera år till, ok han ville som sagt resa och göra saker nu när hans ekonomi var bättre, hon hade inte råd, han erbjöd sig att betala största delen av hennes kostnad för resor mm  så att dom kunde göra saker ihop men hon ville inte känna att han betalde så mycket.
    Visst kan man förstå henne men min man ville ju kunna leva vuxenliv med sin flickvän och inte kunna resa, gå ut och äta mm bara för att hon inte hade råd och inte heller ville att han skulle betala. Det tog slut.

När vi träffades var han och jag på samma ställe i livet, hade pluggat klart och ville resa och unna oss saker innan vi skaffade familj.
    Det gjorde vi i två år innan vi köpte hus och skaffade barn.

Inget konstigt att man vill vara på samma ställe i livet, de flesta av våra vänner både män och kvinnor resonerade likadant, sen behöver man inte ha exakt samma ekonom men kan dela procentuellt.

Ebba i programmet har inte dissat mannen för hans jobb eller annat, hon sa bara att hon hade pluggat färdigt och ville starta familjeliv och inte önskade någon som kanske skulle plugga i flera år vilket inte mannen ville heller, han sa i programmet att han trivdes på sitt jobb men inte kunde tänka sig att jobba där i alltför många år och då byta bransch, då är det ju inte konstigt om hon frågade vad han tänkt om studier och sa vad hennes framtidsplaner är.

• Anonym (H)

Det är väl bara att ha separat ekonomi så är problemet löst. 

• Goneril
    Anonym (H) skrev 2025-05-13 11:35:52 följande:

Det är väl bara att ha separat ekonomi så är problemet löst. 

Det är väl bra, men man ska också ha samma föreställning om den livsstil man önskar. Om den ena parten precis går runt när räkningarna är betalda och den andra kan resa och leva det goda livet får den mer välbeställda bjuda. Det tär på förhållandet, att alltid känna sig som den fattiga kusinen från landet frestar på förhållandet  Man ska befinna sig ungefär på samma nivå rent ekonomiskt, inte nödvändigt förstås, men mycket friktion slipper man.
Svar på tråden Ebba i GVFÖ dissar man pga yrkesval: "Vill kunna unna mig"