• Anonym (TS)

Korrekt agerande, läckta personuppgifter

Jag jobbar som ledare för en idrottsförening och har haft flera elever med skyddade personuppgifter.

Jag och styrelsen har sagt att dessa elever enbart ska dyka upp. Det betyder att dom aldrig registreras i vårt bokningssystem. Dessa finns inte med någonstans verkligen. Styrelsen vet inte vad dessa personer heter. 

Det är enbart jag som ledare som har namn och telefonnummer, ingenting mer. Vi har fått kontakt med dessa personer från början via stödorganisationer.

Det här betyder att vi inte heller har just dessa elever försäkrade vilket är en risk. 

Däremot blev vårt bokningssystem för något år sedan hackat. 

Nu sitter vi i samtal i styrelsen om vad som är bäst. 

Vad är farligaste, att personuppgifterna skulle spridas eller att eleverna inte är försäkrade 1 timme i veckan. Kan tillägga att vi inte är en sport som någon gör sig illa på. Alltså inte mer en vardagliga rörelser. Typ det är lika riskfyllt som att ta en promenad i skogen. 

Så det är inte hockey, fotboll eller något sånt. 

Vad tänker ni andra? 

• Svar på tråden Korrekt agerande, läckta personuppgifter
  • Anonym (a)

När jag var aktiv i idrottsförening sas det att skolans försäkring täckte egentligen även fritiden. Oklart hur det är för skyddade/papperslösa med den.

• Anonym (TS)
    Anonym (a) skrev 2025-05-13 17:06:04 följande:

När jag var aktiv i idrottsförening sas det att skolans försäkring täckte egentligen även fritiden. Oklart hur det är för skyddade/papperslösa med den.

Jag vet bara att man är försäkrad då till och från skolan. Det betyder att man enbart får ta tunnelbanan till skolan och sedan ta exakt samma väg hem. Den gäller inte om du går och handlar en läsk på Ica eller går hem till en kompis. Så dessa personer har ingen försäkring. Däremot har vi aldrig under 50 år haft någon större olycka. Stuka foten kan folk göra när som helst 
  • EpicF

Varför skulle personuppgifter spridas om ni hanterar de på korrekt sätt?