• Anonym (Arg)

Han vill ha en ny chans?

Jag blev för ca 6 veckor sedan dumpad av min stora kärlek. Han hade tvivel på relationens framtid och mådde i allmänhet dåligt pga sjukdomsfall i familjen och olika saker runtomkring.

Trodde aldrig jag skulle höra från honom igen och har börjat dejta runt (inget seriöst mest som distraktion) men så skriver han till mig att han vill prata med mig. Att han landat i sina känslor och insett att det inte var vår relation det var fel på utan hans mående i övrigt som gjorde att han kom ur kontakt med sina känslor.

Jag vet inte hur jag ska ta det. Har aldrig älskat någon som honom men är lite småsint. En sida av mig vill att han ska lida som jag gjorde med hans velighet sista tiden och uppbrottet, även om jag inte skulle agera på det.

Nån med liknande erfarenhet? Jag är lite känslomässigt avtrubbad efter all sorg och vet inte vad jag känner.

• Svar på tråden Han vill ha en ny chans?
  • MammaTillDansband

Om det är du som skrivit ett antal trådar tidigare om er relation och de två gånger ni varit ihop och gjort slut, så tycker jag att du ska säga nej. Det har gått åt skogen två gånger redan, du har mått väldigt dåligt både när ni varit ihop och när ni varit isär. En tredje gång kommer inte sluta bättre. Sörj och gå vidare!

Är du någon annan gäller mitt råd ändå. Har det gått i diket en gång, lär en ny tur med samma bil och samma förare på samma väg sluta likadant när ni kommer till en kurva.

• Lynx123

Jag säger nej. Han har dumpat dig och det finns en anledning till det. Sådant beror inte på andras mående etc. Gå inte in i den soppan igen.

• Ikaros12

Det svåra med att ge tips i såna här situationer är att det behövs så mycket mer information egentligen. Men om jag skulle ta tillbaka någon som gjort liknande så skulle jag börjat som vän där vi båda engagerar oss för att bli ett par som är trygga med varandra. Jag skulle t ex inte haft sex om inte han under en period visade tydligt att jag kunde lita på hans ord. Att han genuint verkligen ville det här och att det inte är en impuls av saknad.

• Ikaros12

Jag skulle absolut inte hålla på med hämnd, eller låta honom dra ut på det för att hon Skulle känna hur jag mådde. Då kan det lika gärna vara, eftersom det förmodligen bara skadar den framtida relationen ännu mer. Antingen 100 % eller 0. Men då skulle jag vilja se att det inte bara är ord.

• Anonym (Hmm..,.)

Så han skyller på sjukdomsfall och annat runtomkring,  det sistnämnda bör rimligtvis röra dig och er relation? 
    Jag skulle tolka detta som att han för tillfället känner sig lite ensam men det han skyller på gör att jag tolkar er s.k "relation" som flyktig, inte djup och äkta?

• Anonym (Arg)
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-05-13 19:15:16 följande:

Så han skyller på sjukdomsfall och annat runtomkring,  det sistnämnda bör rimligtvis röra dig och er relation? 
    Jag skulle tolka detta som att han för tillfället känner sig lite ensam men det han skyller på gör att jag tolkar er s.k "relation" som flyktig, inte djup och äkta?

Han mådde otroligt dåligt över sjukdomsfallen i familjen och tog till och med sjukskrev sig t.o.m från jobbet (något han normalt sätt aldrig gör). Kändes i mångt och mycket som att han gjorde slut pga rädsla för familjebildning i sig, att vi var på olika stadier i livet osv och aldrig pga att vår connection inte var tillräcklig. Hans stresshanteringsförmåga var väldigt dålig den senaste tiden, på ett sätt jag inte kände igen.

Hur han känner NU vet jag inte exakt men att det varit äkta från hans håll åtminstone större delen av tiden betvivlar jag inte. Jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han inte ägnar sig åt  flyktiga/ytliga relationer, han är inte sådan helt enkelt. Däremot väldigt grubblande av sig vilket har ställt till för honom i relationen innan mig också (av andra skäl).

Känns rörigt just nu och jag har inte svarat honom ännu.
  • Ikaros12

Då tycker jag att ni ska gå i terapi tillsammans och diskutera hur du ska känna dig trygg även om han får liknande problem i framtiden, innan du väljer att gå vidare in i relationen igen. Ni kanske kommer fram till att det aldrig kommer att gå och då är det ju skönt att få ett avslut ni båda kan acceptera. 

• Anonym (Arg)
    Ikaros12 skrev 2025-05-13 20:15:22 följande:

Då tycker jag att ni ska gå i terapi tillsammans och diskutera hur du ska känna dig trygg även om han får liknande problem i framtiden, innan du väljer att gå vidare in i relationen igen. Ni kanske kommer fram till att det aldrig kommer att gå och då är det ju skönt att få ett avslut ni båda kan acceptera. 

Ja, det är ett bra förslag.
  • tussann

Jag tycker det låter som att ni båda två behöver mer tid. Att gå tillbaka in i ett förhållande igen kanske inte vore det bästa, men fortsätt att prata med varandra. Red ut känslor, tankar etc. Ta det långsamt, det finns ingen anledning att stressa fram nåt. Låt tiden utvisa om han verkligen menar allvar med dig. Hoppas det ordnar sig!

• Anonym (Fia)

Vill inte verka okänslig, men ibland vill de komma tillbaka därför att de saknar sex. 

Svar på tråden Han vill ha en ny chans?