• Anonym (Iris)

Han kallar mig för tant

min sambo (namn)....
    min särbo
    damen i huset
    min kvinna
    min partner
    min bättre hälft
    min sötnos
    min älskling
    osv

Om mannen kallar mig tant hade jag nog rätt fort blivit en kärring för det är bara inte snällt när det finns så mycket annat att välja på.

Jag skulle inte kalla min man för gubbe heller, men det verkar vara standard bland folk med kortare utbildning även om de är 27 år bara.

• Anonym (Iris)
    Kammen320 skrev 2025-05-16 06:06:52 följande:

Jag tycker att både tant och kärring är fint, beroende på hur det sägs förstås. Tant, då tänker jag på min farmor som var fantastisk på handarbete och på att ta tillvaro på äpplen och hallon som hon fick i trädgården varje år, duktig på att baka, laga mat och hon var världens snällaste. Så för mig är det ju något att sträva efter.
    Kärring uttalar jag oftast kär-ing och det är ju något fint, ens käresta liksom.
    Båda kan ju användas lite som skällsord också förstås, men jag tycker vi ska ta tillbaka orden och få dom till något positivt istället 

Det där med käring och kärring hö-höade min narcissist- farsa över redan på 1980-talet.

Sorgligt att det finns män som inte begriper bättre fortfarande.

Det är misogynt skitsnack i grunden bara, inte ett respektfullt sätt att tala om sin kvinna på. Vem har inte hört

"kärringar kör bättre än höns"

Är det i en positiv kontext tycker du?

Säger en man detta idag utgår jag från att han antingen helt saknar uppfostran och utbildning och/eller helt enkelt inte tänker och inte är medveten om var strukturer och olika typer av tankegods i verkligheten kommer ifrån.

Om du inte är kvinna tillkommer det inte dig att besluta om ord om kvinnor ska "tas tillbaka" eller inte och har du någonsin frågat ett dussin kvinnor på stan vad de tycker om att bli kallad för käring/kärring?

Jesus Kristus i en askurna på en lådbil med drivraketer liksom- hur blir man ens så omedveten? Man tar sig för pannan...
Svar på tråden Han kallar mig för tant