Duschar i två timmar
Två timmar låter länge, om du inte duschar för att du tycker det är varmt och skönt, utan för att bli ren?
Två timmar låter länge, om du inte duschar för att du tycker det är varmt och skönt, utan för att bli ren?
Ser att några skriver att dom använder schampo två gånger och sköljer ur. Blir nyfiken.Finns det några särskilda fördelar med det? Brukar skölja ur en gång med schampo.
Fast det tar inte två timmar att duscha.
När jag vsr tonåring och fick PANDAS hade jag hemska tvångstankar. Jag stod i duschen i sådär 2-3 timmar. Skrek, grät, upprepade alla rörelser jag gjorde. rörde väggar, rörde saker, tvättade mig svinvarmt för jag fick för mig att annars blev jag inte ren. Brände sönder mina händer. De var fnasiga.
Nu duschar jag på 5-10 min. Är ocks tjej.
Pandas är ingen diagnos som finns i diagnosmanualen DSM-5. Hittepå diagnos.
Det är tyvärr väldigt verkligt och ett stort lidande för den som drabbas.
Det är en autoimmun reaktion där immunförsvaret angriper delar av hjärnan och utlöses av streptokockinfektion.
Det är enbart tragiskt att det inte står som en tydlig diagnos när så många får sina liv raserade och deras familjer.
Tycker det beror lite på varför du duchar i 2 h. Är det för att det är skönt? Eller för att du ska bli ren?
Jag kan duscha i över 1 h ibland, eftersom jag inte har ett badkar och tycker det är härligt och varmt. Gillar också kallbad, så kan tycka om att växla mellan varmt och kallt vatten. Det ger samma effekt på kroppen som att sitta i bastun och slänga sig i havet. Men för att bli ren räcker en dusch på typ 10-15 min.
Hår, underliv och avsköljning tar under 3 minuter om det är i en reklampaus.
Annars, 10 minuter.
Det sägs att Marie Antoinette badade 2 h om dagen.