Postman skrev 2025-05-14 22:53:12 följande:
Funderar också på hur demokratin mår. Problemet idag är att det är så svårt vad som kan vara rätt eller fel, sant eller falskt, det cirkulerar så mycket på internet och media så det är nästan omöjligt att sortera ut vad man ska tro, tycka och tänka.
Tycker egentligen att våra politiker skulle hålla sig helt borta från sociala medier, det tillför sällan något gott, det stjäl tid och följarna har också för mycket koll på dem. Följare får för mycket insyn.
Håller med Core också att det allt som oftast idag blir en grå sörja av politik som sen i sin tur driver väljarna i armarna av udda och märkliga partier. Små, små partier som får för stort inflytande. Det förstör otroligt mycket.
Som avslutning vill jag också påstå att demokratin har blivit ett hot mot demokratin. Ska vi återfå någon balans så tror jag samhället behöver blir lite mer stängt plus att vi medborgare måste uppvisa mer moral, förståelse och acceptans. Känns som det är alldeles för många grupperingar. Förr var den stora massan mer lika i sina åsikter
Håller med dig helt i vad du säger om att vi bombarderas av påståenden, sanningar och lögner som vi med svårighet kan klara av att sortera.
De sociala medierna har blivit en snuttefilt att ta till när man inte klarar av att väcka opinion kring ideologier och visioner. Politik borde inte föras över sociala medier över huvud taget.
Väljarna är inte dumma och de brukar kunna se igenom många av rökridåenrna. Vi har också ett partisystem som vänder sig till sin grupp av väljare så jag tror inte att detta är den största faran.
Nej,jag ser hotet komma från ett helt annat håll, i förändringarna av debatt klimatet både i riks- och lokalpolitik. Vi har gjort normalitet av att hota och misskreditera våra politiker.
Med detta vill jag inte ge politiker frikort att bete sig hur som helst men det är lite åt det hållet vi går. Det är bara de riktigt hårdhudade som orkar med dessa uppdrag.