Inlägg från: Snälla Killen |Visa alla inlägg
  • Snälla Killen

Hur mår vår Demokrati egentligen?

Om man frågar mig så har den svenska demokratin varit under ständig attack i snart 20 års tid...

Valet nästa år kommer att bli ett väldigt avgörande år för demokratins fortlevnad.

Jag tror dock inte att Sverige kommer att kunna fira 200 år av demokrati, det är alldeles för för mycket som går i totalt motsatt riktning just för tillfället. 

Värt att påminnas om är att alla icke-demokratiska partier, inom demokratiska länder, alltid har kommit till makten via demokrati och människors röster.

Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    Anonym (demo) skrev 2025-05-15 12:26:58 följande:

Sedan menar jag att väljarna idag är mer och bättre informerade än någonsin vilket också stärker demokratin.

Jag håller inte riktigt med dig om det.

Med tanke på dagens oändliga ström av desinformation och människors generellt låga kunskapsnivå kring politik gör att många fler idag röstar emot sina egna intressen, jämfört med tidigare.

Vi kan t ex ta SD-trollen och deras övriga kanaler som exempel. De säger egentligen enbart det folk vill höra, utan att de egentligen säger något om vad faktiskt vill göra 🙂

De säger att de värnar om yttrandefrihet när de egentligen vill demontera den och de påstår sig vara ett demokratiskt parti (jo absolut) men inte att de egentligen vill demontera den osv...
  • Snälla Killen

Eftersom att jag av erfarenhet vet det inte är lönt att dividera med någon av alla anonyma fanatiker inom tråden, så tänker jag fatta mig kort.

De som startar någon form av kulturkrig (för att påverka / förminska eller försvåra) gentemot all form av kultur och allmän oppinion, oavsett om det är av inhemsk eller utomstående natur, så är de i regel icke demokratiska.

De som försvarar "yttrandefrihet" men samtidigt använder det som ett verktyg för att demontera den, är också i regel icke demokratiska.

De som aktivt anklagar demokratiska instutioner för att vara politisierade och därmed vill "rycka undan" mattan för dessa "etablissemang", är också i regel icke demokratiska.

De som värnar för människors allmäna trygghet men som samtidigt bjuder in ledare till tungt kriminella instutioner till sina privata bröllop, är också i regel icke demokratiska. 

De som försöker bygga Sverige starkt men som blundar för ovanstående är, tro det eller ej, heller icke demokratiska. 

Sverige är på väldigt goda grunder, på väg utför vad gäller demokrati...

• Snälla Killen
    Anonym (demo) skrev 2025-05-28 13:27:26 följande:
    Nä.

Min åsikt är att "hundmassage" och Rytmisk dans 55+" inte är folkbildning nödvändig för demokratin utan hobby-kurser för nöjes skull.

Andra kurser kan säkert vara demokratiskt nyttiga men att dansa rytmiskt har inget med demokrati att göra.

Alltså drabbas inte demokratin av att vi drar in bidragen för kurser som "bygg din egen trumma" och "ukrainsk folksång".

Är det din åsikt att demokratin behöver att vi betalar med skattemedel för "Rytmisk dans 55+"?
    Det gäller framförallt dig...
  • Snälla Killen
    Anonym (demo) skrev 2025-05-29 10:56:00 följande:
    Det går också att argumentera för att ROT- och RUT-avdrag skapar jobb och ekonomisk aktivitet som i sin tur bidrar till ett starkare samhälle.

Ränteavdrag är något annat. Det är motsatsen till det faktum att vi i skattesystemet tvingas betala skatt på kapitalinkomster. För att då behålla reciprociteten i skattesystemet behöver vi då få göra avdrag för motsvarande kapitalförluster.

Det handlar om skattesystemets legitimitet.
    RUT & ROT är enbart riktad mot en viss grupp inom samhället och inte till gemene medborgare...

Som ett exempel så kan inga hyresgäster utnyttja rotavdrag. Denna grupp är helt avsaknad av att kunna utnyttja denna "samhällsnyttiga" tjänst då de helt enkelt inte ens har möjligheterna till att anlita dessa tjänster pga begränsningar i hyreskontrakt osv, men ändå ska de vara med och betala skatt för att andra som faktiskt har möjlighet att utnyttja tjänsten ska kunna få upp till 50% kostnadsreduktion för tjänsten....

Rutavdrag är mer tillgänglig för alla men ekonomiskt utsatta skulle aldrig ens ha möjlighet att kunna utnyttja denna "tjänst" heller pga att vartenda krona räknas, varje månad!

Samma krafter som gärna lägger skattebetalares pengar på subventioner för de redan välbärgade och som samtidigt är väldigt aggresiva i sin retorik om att skattepengar inte skall gå till onödiga utgifter inom välfärden, accepterar samtidigt (som enda land i hela världen) att skattebetalare ska finansiera vinster till skolkoncerner, som enligt forskning enbart har sätt på segregationen ytterligare.

Samtidigt ska människor inte längre kunna ha råd att vara sjuka och anklagas för att vara bidragsberoende, trots att det är en allmän försäkring vi pratar om och inte ett bidrag!!!!

Argumenten kring RUT & ROT blir tunnare för varje år. Dessa pengar kan göra större samhällsnytta än att subventionera redan välbärgade privatpersoner...
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-05-29 14:41:03 följande:
    Man hade kunnat kapa budgeten med 80-90% och ändå behållit krisfunktionen om man gjort sig av med större delen av vuxendagiset som public service utgör. 
    Med det du kallar för "vuxendagis" är, underförstått, det demokratiska systemet och som ni högerpopulister längtar efter att demontera 😉

Du kan inte skära 80-90% av budgeten inom ett demokratiskt system och samtidigt upprätthålla samma funktionalitet. Speciellt inte inom kris-tider...
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-05-29 18:41:49 följande:
    Så du tycker att ju mer trams i SVT/SR desto mer byggs det demokratiska systemet upp?
    Då är det ju bara att starta upp ännu en SVT-kanal som bara sänder "bäst i test", idol, "paradise island" och allt vad skiten heter så ökar demokratin.

En tv-kanal, En radiokanal och en hemsida skulle absolut räcka för samhällsinformation, nyheter, väder och krisinformation. 8 miljarder över till annat, eller - hemska tanke - låta människor själva bestämma över den där tusenlappen som blir över. Tidningsprenumeration, kanalpaket eller några böcker/filmer. 
    Jag tycker att det är viktigt att skattemedel går till lagom mycket trams i TV-rutan/radio och redaktioner som ej behöver känna sig övervakade av politiska partier och deras agenda.

Allt går ju i vågor, beroende på vilka människor som sitter vid rodret (såklart), men det viktigaste är att det inte är något av de politiska partierna som har direkt inflytande och eller koppling till redaktionen.

Det kostar inte mer för SVT att ha fler kanaler så som du får det att låta, för de har ett visst antal anställda och det är främst deras arbete som du ifrågasätter och inte antalet kanaler som de har för att kunna nå ut med sin information till allmänheten. 

Hemska tanken är ju om Riks-TV blir den nya normen och att alla de andra numera erkända troll-fabrikerna inom populist-högern får fritt spelrum ute i etern 🙃🤔.

Tusenlappen extra i månaden har sedan lååååång tid tillbaka förlorat sitt syfte, pga minskad samhälls-service, ökande priser på hyror, mat, kollektivtrafik, lån, osv...

Att låta människor få fortsatt frihet att bestämma över sig själva, det tycker jag är en fortsatt bra idé, men det är ju tråkigt att det finns ett parti som aktivt arbetar emot den tanken 😉
  • Snälla Killen
    Anonym (demo) skrev 2025-05-30 11:57:49 följande:
    ?!

Till ingens förvåning kan du inte få ROT-avdrag för någonting du inte äger.

RUT-avdrag kan vem som helst få som tycker att det är värt priset.

Men återigen - detta har väldigt lite med demokratins vara eller inte vara att göra 
    Fast i slutändan blir det ju en demokratifråga...

När allmänhetens resurser går till riktade subventioner för ett fåtal istället för till alla, så blir ju samhället mer uppdelat och klyftorna ökar.

Ökande samhällsklyftor är ett växande problem och om man tillåter det att fortsätta, så blir tyvärr, konsekvensen ökande kriminalitet och social oro i samhället. 

Det i sin tur öppnar upp vägen för höger-popilister att komma närmare makten och det är krafter som inte har något intresse av demokrati i slutändan. Så jo... Det är viktigt att alla skattemedel går till samhällstjänster och samhällsnytta och som alla kan ta del av, oavsett vilket jobb, boende, socioekonomisk bakgrund som man har
  • Snälla Killen
    Anonym (TT) skrev 2025-05-31 12:42:53 följande:

ROT och RUT avdrag gör att fler tex snickare får jobb, för pensionerade paret får då råd att rusta upp huset.

Det är bra för snickaren och hens ekonomi som därmed får mer utrymme för att tex gå ut och äta, vilket är bra för restaurangfolket som då tjänar mer, liksom de bönder som levererar mat till restaurangen. Allt hänger ihop, inte bara utbildningen. 

Hade varit klart billigare och samhällsnyttigt att ge riktade subventioner (i slutändan bidrag) till de som faktiskt är i störst behov av det.

Men att inte ens inkomstbepröva en så pass stor del av skattemedlen, samtidigt som det tar hus i helvete för minsta lilla felrapportering till försäkringskassan...

Nä, det blir mer och mer uppenbart för varje år vart skattepengarna egentligen går till och varför de socioekonomiska klyftorna ökar år efter år 🙂
  • Snälla Killen
    Anonym (Livet) skrev 2025-06-02 20:57:28 följande:
    Man skulle naturligtvis lägga de pengarna som går till ROT och RUT på tjänster i sjukvården, skolan och omsorgen. Så att vården blir bättre, barn får den undervisning de behöver för att lära sig, och för att gamla eller sjuka får den hjälp de behöver. Och så att färre i de yrkena behöver bli utmattade.

Vissa delar av välfärden vacklar, var tredje ensamstående kvinna med barn som arbetar i ett låglöneyrke har svårt att få pengarna att räcka till mat.

Bostadsbidragen till familjer, baserat på inkomst har minskat så mycket att det håller på att avveckla sig självt.

Och så ger vi pengar till ROT och RUT, som inte ens ger ordentlig utdelning i arbete i förhållande till kostnad! ?
    Precis!

RUT & ROT har visat sig vara tämligen onödiga och har marginellt påverkat den svarta marknaden vad gäller tjänster och som var den "främsta" anledningen till varför man ville använda offentliga skattemedel, riktat mot de som redan har, samtidigt som man startade en smutskastningskampanj mot alla former av "bidrag", inklusive sjukförsäkringen och som för övrigt aldrig har varit och aldrig kommer att vara ett bidrag, då det rör sig om en allmän försäkring och inget annat.

Bättre att låta dessa subventioner (läs bidrag) gå till det som vi egentligen vill och ska betala skatt för, som t ex skola, vård och allmännytta, istället för riktade bidrag till de som har inkomst nog för att ens kunna utnyttja dessa "subventioner " till att börja med. Detta inkluderar även vinster inom välfärden och övriga avregleringar som skulle göra allting "billigare och bättre" 🙃.

Men det är klart att det skall löna sig att arbeta, men samtidigt vet vi ju alla hur lätt det är att bli av med sitt jobb pga alla möjliga anledningar till nedskärningar, förlåt, "effektiviseringar" och vid dessa tillfällen så behövs samhällets stöd, tills man är på fötter igen.

Om man skapar en allmän misstro gentemot detta förtroende så tappar folk hoppet och fler väljer att gå sina egna vägar istället och därmed kommer en ökad kriminalitet med på köpet...
  • Snälla Killen
    Anonym (demo) skrev 2025-06-02 13:50:01 följande:
    Ja sitter du här och ljuger om att "bara till ett fåtal" så kan du ju göra det till en "fara för demokratin" men nu fungerar ju ROT och RUT inte så.

Och har du lika mycket omsorg om skattemedel när det kommer till inköp av konst som "Granens Tid"?

lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2024/07/dyrt-konstverk-pa-malmos-nya-sjukhusomrade-leder-till-kritik/

Om något hotas demokratin av att folk upplever att politiker ger bort skattemedlen till sådant som uppfattas som elitprojekt för ett fåtal.
    Jag ljuger inte, jag pratar sanning, till skillnad ifrån högerpopulister.

Jag vill att den del av mina pengar som går till skatt ska fördelas till de som är i störst behov av det. Jag är inte direkt ett fan av att mina pengar ska gå till riktade bidrag till mina tidigare grannar i Täby kommun, för att göra det ännu billigare för dem att öka sina redan övervärderade villor genom att ge dem 50% avdrag för renoveringar, utan någon form av inkomstbeprövning. Jag är heller inte för att mina skattepengar skall gå till vinster inom skolan osv...

Om det är något som bevisligen skadar demokratin så är det ju när politiker aktivt skapar en "kultur" av misstro inom samhället, istället för att inge hopp och framtidstro...

En annan sak och som också skadar demokratin, det är när politiker försöker ifrånta väljarna makten genom att försöka vända allt till att allt handlar om ett val mellan vi och dem. Men enligt våra grundlagar osv så är det faktiskt politikerna som skall rätta sig till oss väljare och inte tvärtom. Med andra ord, så ska politiker egentligen avvakta tills befolkningen har sagt sitt och därefter, utifrån mandat i riksdagen, ta sitt ansvar och skapa en regering utifrån folkets vilja och inte tvärtom. 

Det finns enbart en ensidig del av det svenska politiska spektrat och som egentligen aldrig har respekterat det demokratiska systemet (vad märkligt) och resultatet av samhällsutvecklingen har vi ju nu drygt 20 år senare 😉

Fortsätt intyga dig själv om att jag ljuger, istället för att inse att du egentligen ljuger för dig själv...
  • Snälla Killen
    nattuw skrev 2025-06-06 14:08:07 följande:
    Inga tv-program i världen kommer att ge de som går ut utan fullständiga betyg en bättre framtid. Och oavsett hur intressant ett program om "Antarktisk slukhål" än är så kommer det inte att höja landets välstånd.
    Bättre att vara förberedd än ignorant kring omvärlden och dess nyckfullhet.

Bättre att ha tv-program snurrande på evig repris kring klimathot och annat "onödigt" vetande än att enbart ignorera allt helt och hållet 🙂
  • Snälla Killen
    nattuw skrev 2025-06-06 14:18:17 följande:
    Eller så sätter du dig ner och läser en bok och får en djupare insikt än vad lite snutt-tv ger.
    Jag föredrar att ligga ned och pilla navelludd, samtidigt som jag blänger upp i taket och filosoferar kring världens/Sveriges egentliga problem...

Men tack för tipset! Har du någon bok med brunt omslag som du anser att jag borde berika mitt liv med? 
  • Snälla Killen
    Anonym (demo) skrev 2025-06-07 09:13:32 följande:
    Det är en lögn att 

"RUT & ROT är enbart riktad mot en viss grupp inom samhället och inte till gemene medborgare..."

Att det sedan är din politiska åsikt att ROT och RUT bara vänder sig till "en viss grupp" är en annan sak och den kan du väl förfäkta om du vill men regelverket kring ROT och RUT är inte skrivet så.
    Är det en lögn, menar du, när jag säger att det enbart är en viss grupp av människor som kan utnyttja RUT & ROT?

Du kan ju inte komma med ett anklagande (som t ex att anklaga mig för att ljuga) utan att backa upp dina påståenden med konkreta exempel och som förklarar lite närmare kring varför , hur och vad som gör mitt påstående till en lögn.

Mitt ursprungliga påstående är helt enkelt baserat på det faktumet att man faktiskt, till att börja med, behöver ha nått fram till en viss ekonomisk nivå / ens ha möjligheten att kunna utnyttja tjänsten innan man ens har möjlighet att beställa dessa s.k hushållsnära tjänster.

Detta betyder att hyresgästen är utesluten i regel ifrån att kunna utnyttja ROT. Det är enbart fastighetsägare och liknande som kan utnyttja detta extremt riktade bidrag, trots att de årligen vill chockhöja hyrorna år efter år.

Vad gäller RUT, så är det mer tillgängligt för allmänheten, men återigen så måste man till att börja med ha extra utrymme i sin ekonomi, utöver skenande lånekostnader, hyreskostnader, el-priser, mat-priser osv för att kunna hantera just den extra kostnaden.

Så återigen är även RUT att betrakta som ett riktat bidrag till enbart de som har möjlighet att kunna utnyttja det man faktiskt har tillgång till.

En person som är sjukskriven och som måste spendera 90% av sin tid och ork på att kämpa för att ens behålla sin sjukersättning istället för att kunna fokusera på att bli frisk igen och samtidigt tvingas vara med inom ett påtvingat system där en del av sin inkomst ska gå vidare till bidrag högre upp i kedjan, samtidigt som kostnadsskyddet nu ska höjas osv...

Nä det måste ändå finnas någon gräns på fräckhet och lagom mycket förakt gentemot människor överlag, innan man kan börja kalla mig för en lögnare 😉

RUT & ROT har marginell påverkan för att förhindra svartarbete. De som inte arbetar med rent mjöl i påsen kommer fortfarande att undvika skatt och detta argument har tappat sin betydelse nu när både företagare och privatpersoner börjar känna hur mycket det svider för verksamheten / privatekonomin när all grundläggande infrastruktur har blivit avreglerat och där ingen har ansvaret 🙃
  • Snälla Killen
    Anonym (demo) skrev 2025-06-09 09:03:39 följande:
    Ja, det är en lögn.

Hur ska jag "ge exempel" på varför du ljuger när regelverket finns att läsa?

Alla dina exempel på varför det bara riktar sig mot "en grupp" bygger på iden att folk inte kan förändra sin egen situation. 

Eller, om jag ska tolka dig snällt så kan man ju säga "en grupp" och den gruppen är då väldigt stor. Men det var väl knappast så du tänkte?

Jag fattar att detta är din politiska åsikt men det förändrar ju inte vad regelverket faktiskt säger.

Men detta är nu långt ifrån ämnet i trådstarten.
    Ganska styggt att anklaga mig för att ljuga ändå, trots att det finns ett par fina paragrafer nedskrivna och som förklarar (oftast otydligt för gemene medborgare) alla medborgares fullständiga rättigheter och möjligheter att kunna ta del av dessa fantastiskt "samhällsnyttiga" reformer.

Väldigt vackert! Men...

Även om det är en vacker tanke och att det står nedskrivet att alla medborgare har möjligheten att kunna utnyttja dessa bidrag (ursäkta avdrag som det numera heter) så saknar det praktisk betydelse om det enbart är vissa som ens uppfyller alla kraven,  som är underförstått, för att ens kunna utnyttja dem.

Detta är ren fakta och inget påhitt!

Jag är högavlönad osv... Jag har råd med det mest grundläggande och mer därtill, utan alla dessa avdrag.

Självklart klagar jag inte när jag får en fet rabatt när jag anlitar en elektriker som installerar den senaste modellen av laddare till min el-bil, eller när jag numera kan anlita professionella hantverkare för renovering av mitt kök till samma pris som om jag skulle göra allting själv (spar mig både tid OCH pengar vilket är helt fantastiskt!!).

Men själva min poäng är ju den att jag har MÖJLIGHET till detta, eftersom att jag själv har passerat alla de ekonomiska hindren. MEN jag hävdar fortsatt att alla INTE har möjligheten att kunna utnyttja dessa avdrag  just pga att i de inte har de ekonomiska förutsättningarna för att kunna göra det.

Jag klarar mig utan dessa "bidrag" och ser hellre att dessa pengar går till vettigare saker än till en idiot som mig.

Kalla mig lögnare eller vad som helst! Men jag står fast vid att RUT & ROT inte är samhällsnyttigt någonstans med tanke på hur den generella ekonomiska utvecklingen har varit och kommer att fortsätta att vara under en överskådlig framtid...

Det är iaf inte jag som förvränger fakta, till skillnad ifrån vissa andra ;)
  • Snälla Killen
    Anonym (Sarr) skrev 2025-06-15 21:40:16 följande:
    ROT och RUT handlar inte om att rika ska bli rikare utan att skapa arbete.

Missen vänstern gör är att de inte förstår att en människa som går på bidrag i de allra flesta fall kommer att vara en olycklig människa. Mycket bättre att de arbetar.
    Missen högern gör är att betrakta en människa som en kostnad istället för en investering. 

Klart att Fas 3 gjorde människor lyckligare, samtidigt som andra fick gratis arbetskraft 😅

Jag anser att själva diskussionen kring varför bidrag är ett fult ord, samtidigt som avdrag är vackert inom andra är överspelat sedan länge...

Men tack för att du valde att framföra gårdagens nyheter, redan idag 👍
  • Snälla Killen

SD:s vitbok kom ÄNTLIGEN ut för att framöver kunna stilstuderas, även på högre utbildningsnivåer, för ett en generation eller två 👍

Kul är ju att även nuvarande ledning är så "bedrövade", samtidigt som de gick med I ett parti som oundvikligt kunde misstas för något annat.

Väldigt intressant faktiskt! Samtidigt som ett parti "rentvår" sina tidigare synder och tidigare anklagade alla andra i 7-klövern, samtidigt aktivt har arbetat ett och samma mål genom alla år...

Att förneka sin nuvarande position och enbart säga det väljarna vill höra för att komma till makten, borde säga sig självt vid det här laget...

• Snälla Killen
    Anonym (Pezos) skrev 2025-07-10 23:29:58 följande:
    Demokrati handlar inte om att alla ska vara överens om allt. Det tror jag att alla förstår.

Det är inte demokrati när nazister kuppar in sig i kommunen eller när ett politiskt parti driver en trollfabrik vars enda syfte är att splittra. Det är inte heller demokrati att säga att man vill få bort mångkulturen, då människor vill vara fria att utöva sin egen kultur (och religion) Det är inte demokrati att partiledare blir utsatta för ett frammanipulerat hot och tvingas sluta för sin familjs säkerhet. Det är inte demokrati när partiledare umgås med kriminella. Det handlar inte om demokrati när politiker anser att vissa svenskar inte är svenskar.

Demokrati handlar i grund och botten om frihet. Vissa utnyttjar yttrandefrihet för att motverka demokratin. Den sortens krafter är inte demokratiska.
    Väl talat!

Demokrati är inte perfekt men tillåter människor att  leva utan att bli förföljda av myndigheter för att de råkar vara av en viss åsikt, ursprung, religion, sjukdom, social status osv och har rätt att tala öppet kring sina idéer...

Om ingen redan har förstått vid det här laget vilka partier som idag aktivt arbetar emot just detta, så rekommenderar jag att läsa på kring alla nuvarande riksdagspartiers historia (inget parti är fläckfritt). 

Men det finns en tydlig röd tråd att följa för den som är uppmärksam.
  • Snälla Killen
    Anonym (Sarr) skrev 2025-07-12 14:20:52 följande:
    Behöver göra något åt det. Företag som skolor fungerar inte.
    Att införskaffa "alternativ" media, där programmen drivs av intressen utanför allmänhetens egentliga intresse är heller inte en lösning...
Svar på tråden Hur mår vår Demokrati egentligen?