Anonym (demo) skrev 2025-06-07 09:13:32 följande:
Det är en lögn att
"RUT & ROT är enbart riktad mot en viss grupp inom samhället och inte till gemene medborgare..."
Att det sedan är din politiska åsikt att ROT och RUT bara vänder sig till "en viss grupp" är en annan sak och den kan du väl förfäkta om du vill men regelverket kring ROT och RUT är inte skrivet så.
Är det en lögn, menar du, när jag säger att det enbart är en viss grupp av människor som kan utnyttja RUT & ROT?
Du kan ju inte komma med ett anklagande (som t ex att anklaga mig för att ljuga) utan att backa upp dina påståenden med konkreta exempel och som förklarar lite närmare kring varför , hur och vad som gör mitt påstående till en lögn.
Mitt ursprungliga påstående är helt enkelt baserat på det faktumet att man faktiskt, till att börja med, behöver ha nått fram till en viss ekonomisk nivå / ens ha möjligheten att kunna utnyttja tjänsten innan man ens har möjlighet att beställa dessa s.k hushållsnära tjänster.
Detta betyder att hyresgästen är utesluten i regel ifrån att kunna utnyttja ROT. Det är enbart fastighetsägare och liknande som kan utnyttja detta extremt riktade bidrag, trots att de årligen vill chockhöja hyrorna år efter år.
Vad gäller RUT, så är det mer tillgängligt för allmänheten, men återigen så måste man till att börja med ha extra utrymme i sin ekonomi, utöver skenande lånekostnader, hyreskostnader, el-priser, mat-priser osv för att kunna hantera just den extra kostnaden.
Så återigen är även RUT att betrakta som ett riktat bidrag till enbart de som har möjlighet att kunna utnyttja det man faktiskt har tillgång till.
En person som är sjukskriven och som måste spendera 90% av sin tid och ork på att kämpa för att ens behålla sin sjukersättning istället för att kunna fokusera på att bli frisk igen och samtidigt tvingas vara med inom ett påtvingat system där en del av sin inkomst ska gå vidare till bidrag högre upp i kedjan, samtidigt som kostnadsskyddet nu ska höjas osv...
Nä det måste ändå finnas någon gräns på fräckhet och lagom mycket förakt gentemot människor överlag, innan man kan börja kalla mig för en lögnare 😉
RUT & ROT har marginell påverkan för att förhindra svartarbete. De som inte arbetar med rent mjöl i påsen kommer fortfarande att undvika skatt och detta argument har tappat sin betydelse nu när både företagare och privatpersoner börjar känna hur mycket det svider för verksamheten / privatekonomin när all grundläggande infrastruktur har blivit avreglerat och där ingen har ansvaret 🙃