Inlägg från: Anonym (Sarr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sarr)

Hur mår vår Demokrati egentligen?

Snälla Killen skrev 2025-06-14 00:54:06 följande:
    Ganska styggt att anklaga mig för att ljuga ändå, trots att det finns ett par fina paragrafer nedskrivna och som förklarar (oftast otydligt för gemene medborgare) alla medborgares fullständiga rättigheter och möjligheter att kunna ta del av dessa fantastiskt "samhällsnyttiga" reformer.

Väldigt vackert! Men...

Även om det är en vacker tanke och att det står nedskrivet att alla medborgare har möjligheten att kunna utnyttja dessa bidrag (ursäkta avdrag som det numera heter) så saknar det praktisk betydelse om det enbart är vissa som ens uppfyller alla kraven,  som är underförstått, för att ens kunna utnyttja dem.

Detta är ren fakta och inget påhitt!

Jag är högavlönad osv... Jag har råd med det mest grundläggande och mer därtill, utan alla dessa avdrag.

Självklart klagar jag inte när jag får en fet rabatt när jag anlitar en elektriker som installerar den senaste modellen av laddare till min el-bil, eller när jag numera kan anlita professionella hantverkare för renovering av mitt kök till samma pris som om jag skulle göra allting själv (spar mig både tid OCH pengar vilket är helt fantastiskt!!).

Men själva min poäng är ju den att jag har MÖJLIGHET till detta, eftersom att jag själv har passerat alla de ekonomiska hindren. MEN jag hävdar fortsatt att alla INTE har möjligheten att kunna utnyttja dessa avdrag  just pga att i de inte har de ekonomiska förutsättningarna för att kunna göra det.

Jag klarar mig utan dessa "bidrag" och ser hellre att dessa pengar går till vettigare saker än till en idiot som mig.

Kalla mig lögnare eller vad som helst! Men jag står fast vid att RUT & ROT inte är samhällsnyttigt någonstans med tanke på hur den generella ekonomiska utvecklingen har varit och kommer att fortsätta att vara under en överskådlig framtid...

Det är iaf inte jag som förvränger fakta, till skillnad ifrån vissa andra ;)
    ROT och RUT handlar inte om att rika ska bli rikare utan att skapa arbete.

Missen vänstern gör är att de inte förstår att en människa som går på bidrag i de allra flesta fall kommer att vara en olycklig människa. Mycket bättre att de arbetar.
  • Anonym (Sarr)
    KillBill skrev 2025-07-05 11:18:06 följande:

På tal om korruption: Henrik Jönssons högerliberala talkshow 100% har fått två miljoner kronor, pengar som egentligen var avsedda för att gynna skolelever. Nu används de i stället för att ge den SD-styrda (M/KD/L) regeringen positiv uppmärksamhet och för att kritisera oppositionen.

klagget.nu/2025/07/04/grav-hans-och-barbara-bergstrom-gav-tva-miljoner-till-henrik-jonssons-talkshow/

Bra, inte särskilt lyckat att majoriteten av journalisterna röstar MP. 
  • Anonym (Sarr)
    Tyra myra skrev 2025-05-14 16:03:05 följande:
    Hur mår vår Demokrati egentligen?

Eftersom jag är född uppvuxen och lever i ett land som jag uppfattat som väldigt demokratiskt så, känns det lite kymigt när jag upptäcker att det finns krafter i vårt som hotar demokratin. 

Har upptäckt att jag nog inte är ensam om denna känsla. Många med mig ser med förundran på hur man angriper demokratin från alla håll, kanske inte med stora tydliga medel utan med mindre åtgärder som göms in bland de stora frågorna.

Största problemet som jag ser det är politikerföraktet i samhället. Att misskreditera och hota våra folkvalda till tystnad.  Tanken att man genom att hot och förakt ska kunna vinna en diskussion eller få makt över en demokratisk församling är horribel

Vad tycker ni?  Har ni exempel ni kan dela med er av?

Demokratin i Sverige mår egentligen bra. Tyvärr som så ofta blåser man upp problem och förringar det som fungerar bra när man ska se det övergripande.

Det finns alltid krafter som hotar demokratin. Det ingår i en demokrati att det är så för alla vill inte ha demokrati.
  • Anonym (Sarr)
    Rataxes skrev 2025-07-12 09:05:56 följande:
    Bill ljuger som vanligt.

De pengarna kom från en aktieförsäljning och hade ingenting med någon skolpeng att göra.
    Klart det inte hade det.

Det som är intressant är att låta public service bli ett större begrepp. SVT är för smalt och för enformigt.
  • Anonym (Sarr)
    KillBill skrev 2025-07-12 11:23:50 följande:

Nu står det klart för alla att Henrik Jönsson är "köpt" och inte finansieras av i huvudsak privatpersoner, som han tidigare har insinuerat.

De 2 miljoner som Henrik Jönsson fått var tänkta för att finansiera våra elevers skolgång men har plockats ut som aktieutdelning och vinst. 

klagget.nu/2025/07/04/grav-hans-och-barbara-bergstrom-gav-tva-miljoner-till-henrik-jonssons-talkshow/

Sverige är i dag det enda landet i världen som tillåter privata aktiebolag att ta ut vinst ur skattefinansierade skolor, vinster som i praktiken är pengar avsedda för undervisning, lärare, elevhälsa och skolmaterial. Det är alltså våra gemensamma skattemedel som omvandlas till företagsvinster.

Alla som värnar en ansvarsfull hantering av våra skattemedel borde vara kritiska till ett sådant system. Ett skolsystem som tillåter vinstuttag riskerar att sätta ekonomiska incitament framför elevernas bästa.

Behöver göra något åt det. Företag som skolor fungerar inte.
Svar på tråden Hur mår vår Demokrati egentligen?