Inlägg från: Anonym (man51) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man51)

45-60-åringar hur många skadade tänder har du?

Jag har inte svarat... för jag anser att jag inte har någon rejält skadad tand. Har inga kronor, inga rotfyllningar, inga implantat.

Närmaste jag kommer är att jag har en tand som har fått lite "plastutfyllnad", och det tror jag att jag fick typ i slutet på gymnasiet, inte pga något direkt fel på tanden utan mer ett "kosmetiskt" ingrepp då tanden var lite liten och i en annan "form" än angränsande tänder.

Hade en del hål som liten, och fick då amalgamfyllningar. Dessa har under tiden, från sent gymnasie till jag var i ca 25-års ålder byts mot "kompositfyllningar". Så idag är jag helt "vit" i munnen.

Hade tandställning sista 1,5året på gymnasiet.

Har inte haft några hål sedan jag var 23-24 år. Har heller inga bekymmer med några visdomständer som gör sig påminda. 

Snusar sedan drygt +25år. Dock kontorssnus (påsar) Har möjligen någon tand med lite emaljskada, men inget som jag stör mig på. Har heller inte "snusgula" tänder...

Somliga tänder har börjat vandra tillbaka lite (efter tandreglering för ca 30-35år sedan). Mest då det är lite trångt om utrymme som gör att de vill hamna lite sick-sack i nederkäken... men men... det tar jag alla dagar i veckan så länge jag slipper kronor och bryggor och fan å hans moster...

Borstar morgon och kväll och kör ibland med munskölj. Kass på att använda tandtråd och tandstickor...

Flourskölj av tant Ulla hela grundskolan en gång i veckan.

Vanliga när jag besöker tandläkare är lite tandsten och lätt blödande tandkött när de är där och river och sliter...

Är 51 år gammal, man.

• Anonym (man51)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-14 17:37:54 följande:

Intressant, Hur kommer det sig att du bytt ut amalgamer mot komposit? Har du bett om det? Eller föreslog tandläkaren det?

Jag har frågat flera gångar men tandläkaren sa att det inte behövdes. Sen förstördes min ena tand av en stor amalgamfyllnin och först därefter tog tandläkaren bort den andra stora amalgamfyllningen.  

Nu är det iofs länge sedan, så jag minns inte helt. Jag hade en del hål som liten, fram till tonåren. Inte pga av "socio-ekonomiska" skäl, utan mer slarv och en tendens att lätt få karies. T

Tror en del byttes när jag gjorde tandreglering under sista 1,5åren på gymnasiet. Någon, den sista, när jag fick ett nytt (angränsande) hål som 22-23åring och min tandläkare tyckte att det vara lika bra att plocka bort den gamla lagningen. 

Så, i sak, inget jag bett om aktivt, utan mer att jag har haft turen att ha aktiva tandläkare som föreslagit att ta bort gammalt "material" och ersatt med "nytt". 
Svar på tråden 45-60-åringar hur många skadade tänder har du?