-
-
Svar på tråden Råd önskas! 17 åring
-
Kul att sonen träffat nya vänner.
Jag har en son som är nyss fyllda 17, tränar mycket och får egentligen inte dricka alkohol (men har provat, det vet vi).
Upplever att han ändå tycker det är bra att pinsamma morsan hämtar och kanske tittar till ungdomarna under kvällen, leverera pizza och läsk och tyvärr kanske köra hem någon ungdom som druckit för mycket.
I detta fallet skulle jag sagt vi kommer hem kl 00:30, skicka ett sms om vi ska komma tidigare. -
Ge honom tillit och utrymme skulle jag säga. En annan sak om det är en lurig tonåring som det varit stök kring, men i det här fallet skulle jag absolut släppt tyglarna och hållit mig borta.
-
Nä, alltså han kan ju inte bestämma att ni inte får vara hemma i ert eget hem. Men däremot kan ni ju hålla er lite diskreta, ni behöver inte klampa på och presentera er eller börja prata med vännerna, utan låt sonen ha det för sig själv och vara ifred med vännerna så gott det går.Pillan 44 skrev 2025-05-14 18:14:09 följande:Råd önskas! 17 åring Sonen på 17 år Går i 1:an på gymnasiet. Har haft dåligt med vänner i högstadiet men nu i 1:an är han accepterad och funnit en del nya vänner vilket känns fantastiskt härligt. Han har tidigare inte haft nåt intresse för alkohol. Tränar mycket och lagt mycket tid på det vilket han fortfarande gör. Märker nu att intresset för tjejer och lite nyfikenhet på alkohol har vaknat till liv. Nu till frågan: han har blivit tillfrågad om en dejt med en klasskompis tjejkompis. Då var planen att kompisen(som vi inte träffat tidigare) tjejkompisen och hennes kompis ska komma hem till oss vid 17.00 tiden. Sen ska dom ut och äta alla 4. Sen åter hem till oss för att umgås hela kvällen till sent på natten. Idag säger han att han tog för givet att vi föräldrar inte ska komma hem på natten utan dom ska vara själva. Vi ska tydligen inte sova hemma Och inte heller komma hem vid typ 12.00 tiden på natten för det hade ju varit skitpinsamt om 2 medelålders kommer hem då. Detta är nåt helt nytt för mig och jag vet inte alls hur man ska ställa sig till detta. Han säger att han bara vill ha lite kul och i bästa fall träffa en bra tjej. Nåt han menar han inte gjort innan, det håller jag med om i och för sig. Behöver alla råd tips osv av er med erfarenhet.tack på förhand
-
Ni måste ju kunna få komma hem på natten, ni kan väl bara vara lite diskreta, och gå direkt och lägga er och inte störa dem, om allt verkar lugnt förstås!
Man vet ju heller inte om det bara blir de fyra, ibland kan ju saker spåra ut, utan att det för den sakens skulle är din sons fel. I ert fall hade jag inte stannat borta hela natten. -
Jag tror på att ge alla en chans, sen får man se om de klarar av ansvaret eller inte.
Låt honom testa att ha föräldrafritt en gång. Säg att det ska vara städat och snyggt när ni kommer hem och ingen fylla.
-
Kul att din son har hittat umgänge och börjat hitta på saker med vännerna.
Vår dotter i samma ålder har (lugna) fester hemma ibland. Vi är oftast hemma under tiden men håller oss undan lite, vi sover hemma såklart, det är ju vårt hem. Vid ett tillfälle var vi iväg på spa över natt när hon hade fest och det hade gått bra. Men det var vi som bestämde att vi skulle vara iväg och inte hon. -
Skulle absolut gjort mitt bästa då för att låta honom få som han vill, men samtidigt - vart ska ni ta vägen då? Om ni kan sysselsätta er ute eller hos vänner och komma hem vid 01 eller nåt så vore det väl en bra kompromiss. Säga att ni sover hemma men de får vara ifred tills dess.
-
Händer det aldrig sällan kan man väl passa på att ta en kväll ute och avsluta med lite romantik på ett hotellrum?Hellishen skrev 2025-05-15 10:53:55 följande:
Skulle absolut gjort mitt bästa då för att låta honom få som han vill, men samtidigt - vart ska ni ta vägen då? Om ni kan sysselsätta er ute eller hos vänner och komma hem vid 01 eller nåt så vore det väl en bra kompromiss. Säga att ni sover hemma men de får vara ifred tills dess.
😁
Givetvis ingenting en ungdom kan kräva, men jag får intrycket av att det är ung kille som skulle gynnas av lite självständighet -
Mitt barn är inte där än men väldigt snart. Hade absolut gett dom privacy men nog velat vara hemma helt klart. Hur du ska göra beror ju på din ungdom. Men med tanke på att man inte ens vet vilka det är som kommer hem till en så nej
-
Skulle aldrig acceptera att behöva hålla mig borta från mitt eget hem. De är välkomna men - då ingår farsan i paketet liksom.Anonym (snym) skrev 2025-05-15 08:58:14 följande:Nä, alltså han kan ju inte bestämma att ni inte får vara hemma i ert eget hem. Men däremot kan ni ju hålla er lite diskreta, ni behöver inte klampa på och presentera er eller börja prata med vännerna, utan låt sonen ha det för sig själv och vara ifred med vännerna så gott det går.
Kommer naturligtvis inte att lägga mig i (om det inte går överstyr, det är ju mitt hem och lite mitt ansvar som vuxen)
Min son skulle aldrig begärt detta av mig.
Däremot så har jag också noterat skillnaden mellan grundskola och gymnasium vad gäller öppenhet och mognad. Min son hade ett riktigt bra umgänge innan gymnasiet, men vilken skillnad det blev. Han gör just nu lumpen och det har lyft honom som människa flera gånger om.Öppen, social, empatisk, nyfiken och fungerar väldigt bra i grupp.
Jag är en mycket stolt farsa! -
Kom hem vid midnatt. Ni vill inte att de andra ungdomarna ser ett hem som potentiellt festtillhåll.
-
Så mycket bra svar. Tack alla som engagerat er. Det slutade med att vi kom hem vid 00.30. Han var glad och nöjd dom hade haft jättekul.