• tussann

Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?

Hur skulle du vilja leva ditt liv? Vad är det som fattas i ditt liv för att du ska känna dig lycklig? Eller är det nåt i ditt liv som gör dig olycklig? Mitt bästa råd är nog att ta små steg hela tiden mot det liv du vill leva. Men sen är väl också det lättare sagt än gjort..

Jag tror inte att man bara kan välja att vara lycklig men däremot kan man välja att göra nåt åt sin situation. Det krävs såklart viljestyrka, vilket kanske inte finns där när man är i botten. Har du något stöd runt omkring dig? Någon att prata med?

• tussann

Har du några intressen? Någon hobby du mår bra av att hålla på med? Försök hitta nåt som du tycker om att göra.

Du säger att du pratat mycket med psykolog etc, men har du någon nära vän du kan prata om ditt mående med? Hur skulle du känna inför att försöka hitta en ny vän? Jag vet att det kanske inte är så lätt att bara hitta en ny vän hur som helst och jag vet inte hur social du är som person.. men det hade kanske kunnat hjälpa annars Glad

• tussann

När du säger att du vill studera, handlar det om att du vill ha en utbildning och ett yrke du trivs med eller tycker du bara om att läsa och lära dig nya saker? Kanske måste du inte gå en utbildning som ofta orsakar stress och ångest. Läs och lär dig saker på egen hand om du tycker att det är kul. Utan någon press på betyg, tentor och allt vad det innebär att studera i skola. Fördjupa dig i böcker och ämnen som intresserar dig och gör det i din egen takt. Hitta människor online i olika forum eller grupper som är intresserade av samma saker och diskutera.. kanske hittar du några vänner på samma gång Glad

Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?