• Anonym (3)

Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?

Ja, kan man det?
    Jag mår extremt dåligt. Så dåligt att jag funderar på självmord. 
    Om jag dör av hög ålder, så har jag många decennier kvar att leva. Och det orkar jag inte. 
    Jag försöker bli glad. Det har gått snett för min del. Men jag har grejer att vara tacksam över. 

Hur blir jag glad?

• Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?
  • Anonym (3)
    tussann skrev 2025-05-14 23:30:12 följande:

Hur skulle du vilja leva ditt liv? Vad är det som fattas i ditt liv för att du ska känna dig lycklig? Eller är det nåt i ditt liv som gör dig olycklig? Mitt bästa råd är nog att ta små steg hela tiden mot det liv du vill leva. Men sen är väl också det lättare sagt än gjort..

Jag tror inte att man bara kan välja att vara lycklig men däremot kan man välja att göra nåt åt sin situation. Det krävs såklart viljestyrka, vilket kanske inte finns där när man är i botten. Har du något stöd runt omkring dig? Någon att prata med?

Jag skulle vilja leva. Det gör jag inte. Jag är oerhört passiv. För att jag känner att mitt liv är game over. 
    Jag skulle vilja göra något med mitt liv.Studera. Detta liv där jag inte gör något, mår jag oerhört dåligt utav.
    Sedan finns det grejer i mitt liv som gör mig olycklig, ja. 

Ja, jag har stöd.Psykolog. Men det hjälper inte så mycket. 
  • Anonym (3)
    Anonym (I) skrev 2025-05-14 23:36:55 följande:

Tror helt ärligt ingen vill dö. Utan man mår bara så dåligt att man ser ingen annan utväg och man är trött.
    Men det finns hjälp att få. Alla förtjänar att leva. 

Har varit i din sista. Mår bra idag. 
    Sök hjälp <3

Tack för din pepp talk. 

Ja, jag vet inte om det finns hjälp att få. Jag har blivit inlagd många gånger. Det hjälper inte direkt. Det har förvärrat mitt mående. Plus kontakt med öppenvården i många herrans år. Extremt tätt kontakt. Det hjälper inte ettt skit. 

Jag har mått extremt dåligt.I princip hela mitt liv. Men i litt vuxenliv har jag sämre än sämst. 
  • Anonym (3)
    Anonym (Ny1) skrev 2025-05-15 00:12:51 följande:

Överväg inte självmord. Jag har precis lyckats aktivera ett långt sovande konto för att säga detta. Hjärta

Vilka delar i ditt liv får dig att känna så? Jag skickar en varm kram från mig som varit i samma situation tidigare.

TackHjärta

Extremt kortfattat: 
    Jag har blivit en person jag inte vill bli. Jag har fått ett liv  jag inte vill ha. 
    När jag gick i gymnasiet hade jag ingen aning om hur illa mitt vuxenliv skulle bli.
    Jag hade dock inga tankar om livet efter gymnasiet. Jag brydde mig bara om att inte bli mobbad igen. Det var det enda jag brydde mig om.
    Fan vad dåligt jag mådde på gymnasiet.Extremt dåligt. Två lärae frågade omjag trivdes. Jag hade möten hos rektorn hela tiden. 

Helvete att jag då mitt vuxenliv ska bli extremt dåligt. 
  • Anonym (3)
    Anonym (Suck) skrev 2025-05-15 07:31:01 följande:

Du bokar tid på HC naturligtvis. Man har ett liv!!

Jag är stamkund på öppenpsykiatrin sedan lång tid tillbaka. Det hjälper inte ett skit. 

Tror inte vårdne kan hjälpa mig. Jag är olycklig utav en anledning, inte typ biokemi i hjärnan. 
  • Anonym (3)
    Anonym (Let it go) skrev 2025-05-15 07:58:01 följande:
    Det finns folk som har genomlevt koncentrationsläger som barn och förlorat mamma, pappa och fem andra släktingar som ändå blev lyckliga. Jag kände en, hon gick bort för några år sen, 102 år gammal. Alltid nöjd och glad tills 2 månader innan hon dog, då först blev hon sjuk.

Vad har du upplevt som är värre än det?

Vad hjälper det dig att vältra dig i gammal skit?

Jag har också varit mobbad, tjock och ful som liten. Min kompis fick huvet nerkört i toaletten av mobbarna. Hela min ilska riktade jag mot att få ett bra liv och bevisa att mina mobbare hade fel. Det gick alldeles utmärkt för både mig och henne. 

Man släpper det gamla och tänker framåt. Där börjar man. Du har alltid minst 50 val som du inte har tänkt på i alla situationer i livet, ta reda på dem och välj något som tar dig framåt.
    Jag vältrar inte i detta. Ja, jag vet detta. Jag själv har köpt boken ''Happiest man on earth'', av en förintelseöverlevare. Just för att jag vill ju bli lycklig.
    Men jag kan inte. 
    Jag vill ju bli lycklig. Det vill jag. Men jag kan inte. 
    Är det mitt fel då? Hur blir jag lycklig då? Kan du säga mig hur jag ska göra då?

För jag är tacksam över många grejer i mitt liv.  Jag har haft otur. Men jag har också haft tur i mitt liv. Det är jag oerhört tacksam över. 
    Grejer jag är tacksam över: Jag var svin nära på att inte få några betyg från gymnasiet över huvud taget pga jag skolkade för mycket på en kurs. Jag kämpade hårt i skolan, då jag inte trivdes, var livrädd för att bli mobbad igen, och hade autism. Men jag fick mina betyg, det är så tacksam över. 
    Sedan behövde jag plugga upp betygen på vux. Jag skolkade för mycket där för at tistället närvara på lektionerna, så gick jag ut i skogen och försökte hänga mig. Det är ju inte så bra egentligen, men det ledde till något positivt, för att istället för att plugga matte och svenska vilket hade tagit kanske en termin/halvår, så reagerade lärarna på min frånvaro, och då fick jag plugga betygen på hermods vilket gick fort. 
  • Anonym (3)
    OGjanne skrev 2025-05-15 13:25:07 följande:

En skallig hindu skulle nog rekommendera att möta känslan med jämnmod. Våga vara i känslan även om det är obekvämt. Obekvämt är bra, det innebär livets allra flesta upplevelser. Lidandet är för evigt, för att ibland som hastigast kastas omkull av glädje, gemenskap, samhörighet etc etc... 
    Läs med fördel Albert Camus "Myten om Sisyfos". 

Tack.
  • Anonym (3)
    Anonym (Baret) skrev 2025-05-15 17:34:04 följande:

Ja, jag tror man kan välja lycka.

Du vet den där känslan man får när man suttit i ett kallt, mörkt rum och går ut i sommarsolen. Ens nedkylda lemmar som träffas av solstrålarna och värms upp. Välbehaget som infinner sig?

DEN känslan kan man försöka aktivera i vardagen. Aktivt återskapa den och öva. Gör det flera gånger per dag. Speciellt när du gör något positivt för kroppen, tränar, eller äter gott. Försätt kroppen i ett meditativt tillstånd med denna känsla i några sekunder.

Jag försöker bli lycklig. Men jag kan inte. 
    Hjälp mig.
  • Anonym (3)
    tussann skrev 2025-05-14 23:30:12 följande:

Hur skulle du vilja leva ditt liv? Vad är det som fattas i ditt liv för att du ska känna dig lycklig? Eller är det nåt i ditt liv som gör dig olycklig? Mitt bästa råd är nog att ta små steg hela tiden mot det liv du vill leva. Men sen är väl också det lättare sagt än gjort..

Jag tror inte att man bara kan välja att vara lycklig men däremot kan man välja att göra nåt åt sin situation. Det krävs såklart viljestyrka, vilket kanske inte finns där när man är i botten. Har du något stöd runt omkring dig? Någon att prata med?

Mycket bra frågor, tack. 
    Jag försöker göra något åt mitt liv. Förra året kom jag in på en utbildning. Utan att bli reserv. När jag kom in så var jag osäker på om jag skulle tacka ja eller nej. Jag kände extrem stor vånda och ångest. 
    Sedan kände jag ännu mer ångest och vånda när jag inte visste om jag skulle söka sjukersättning eller inte. Jag ändrade mig hela tiden. 
    Det var ett jättetufft beslut. 
    För även om jag söker sjukersättning, så är det inte säkert att man får det. 
    Fan vad mycket ångest jag hade. 

Det skulle göra mig lycklig. Att leva. Att studera. Att bli något. Men jag är lite för gammal för det. Plus att jag är för förstörd nu. Och traumatiserad.
  • Anonym (3)
    tussann skrev 2025-05-15 19:00:16 följande:

Har du några intressen? Någon hobby du mår bra av att hålla på med? Försök hitta nåt som du tycker om att göra.

Du säger att du pratat mycket med psykolog etc, men har du någon nära vän du kan prata om ditt mående med? Hur skulle du känna inför att försöka hitta en ny vän? Jag vet att det kanske inte är så lätt att bara hitta en ny vän hur som helst och jag vet inte hur social du är som person.. men det hade kanske kunnat hjälpa annars Glad

Har inga intressen. 
    Har ingen hobby. 
    Har ingen nära vän. :( 
    Pga min äckliga autism. 
    Fan ta detta. 
Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?