Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?
Lycka är ett grundtillstånd. Problemet är att människans intellekt skapar problem, för att sedan lösa dom. när man är olycklig har man skapat ett problem som är omöjligt för intellektet att lösa.
Varför är det lättare att må bra när man är på ett hotell i Spanien? Inte för att det är varmt, och för att du dricker sangria till lunch, utan för att intellektet släpper alla imaginära problem.
Men visst är det lätt sagt, även fast jag kommit fram till den här insikten går jag runt och ältar mina hittepåproblem. Men jag lär mig, och får längre och längre luckor av lycka.
Tänker du till, skapas egentligen alla problem av just tanken. Visst finns lidande, som en extrem är exempelvis svält. Svält utan historien tanken bygger upp är egentligen bara fysiska förnimmelser, och svält innan människans intellekt utvecklades var egentligen inte lidande, utan just fysiska förnimmelser.
Och trots att exempelvis tandvärk är en betydligt mer intensiv förnimmelse än tankar om hur dålig jag är, värderar vi tankar om självet som värre än tandvärk .