Inlägg från: Anonym (Baret) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Baret)

Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?

Ja, jag tror man kan välja lycka.

Du vet den där känslan man får när man suttit i ett kallt, mörkt rum och går ut i sommarsolen. Ens nedkylda lemmar som träffas av solstrålarna och värms upp. Välbehaget som infinner sig?

DEN känslan kan man försöka aktivera i vardagen. Aktivt återskapa den och öva. Gör det flera gånger per dag. Speciellt när du gör något positivt för kroppen, tränar, eller äter gott. Försätt kroppen i ett meditativt tillstånd med denna känsla i några sekunder.

• Anonym (Baret)
    Anonym (3) skrev 2025-05-15 18:32:51 följande:
    Jag försöker bli lycklig. Men jag kan inte. 
    Hjälp mig.
    Du måste först identifiera känslan för att kunna återskapa den i andra situationer. Förstår du vilken känsla jag menar i exemplet? En känsla av välbehag.

Andra situationer känslan kan infalla sig. Du stänger av bilmotorn efter en lång bilfärd och tar en suck.
  • Anonym (Baret)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-18 23:24:17 följande:

Som vanligt så patetiska svar och värdelösa råd! Nej, man kan inte välja lycka. Då hade väl alla gjort det?? Man kan inbilla sig att man är lycklig, men hur länge håller den lögnen?? "Det finns hjälp att få!"... Tillåt mig att fnissa. Eller rättare sagt asgarva. Vilken värld lever ni i som tror det????
    Jag befinner mig i samma situation som ts. Lycka är inget man hittar runt hörnet. Oavsett hur man mår, vad man önskar, vad man har för intressen. Man kan inbilla sig att man blir lyckligare av olika saker, men ställer istället till ett helvete för sig själv! Man blir aldrig lycklig om man hamnat i det här. "Jag vill ha en hund! Näe. Inte lycklig. Jag behöver en hund till! Nej. Jag behöver 15 hundar! Och ett hus. Och en man. Och en utbildning. En utbildning till. Ett jobb. Jag vill bli chef. Jag vill ha ett barn. Eller 4 barn. Eller det eller det eller det eller det eller det!". Man kommer aldrig känna lycka! Man söker något man aldrig kommer hitta. Till slut orkar man inte längre.

Man kan ju vända på det. Alla har förmågan att välja olycka.
  • Anonym (Baret)
    Anonym (3) skrev 2025-05-19 00:28:15 följande:
    Väldigt bra skrivet. 
    Vad tycker du är bra med det som står i inlägget?
  • Anonym (Baret)
    Anonym (3) skrev 2025-05-19 01:40:52 följande:
    Att det är klockrent. Sant. 

Kan du förklara närmare? Det jag läser är ett aggressivt inlägg med bitter ton. Ska man analysera inlägget så pekar det på att lycka faktiskt är ett val även om början i princip avfärdar det. Att då lycka är en inställningsfråga. Det är ett inlägg med dubbla budskap och inte alls klockrent.

Det som gör mig orolig är att du eftersträvar negativism. Och att det är därför du tyckte om inlägget. Har sett några människor som har en inneboende självsabotör. De gör allting fel omedvetet/ medvetet för att känslan som infinner sig när man misslyckas, känslan av att få andras medlidande skänker en sorts form av tillfredsställelse. Känslan av välbehag har då blivit felprogrammerad. Men går att ändra. Först måste man bli medveten om det.

• Anonym (Baret)
    Anonym (3) skrev 2025-05-20 19:45:10 följande:
    Du svarade inte mig. Men jag vet allt detta. 
    Jag vill välja lycka. Men jag kan inte. 
    Har du känslor i övrigt så har du kapaciteten att välja en annan riktning på dina känslor. Du behöver förstås lägga ner disciplinerad tid och arbete. Inte bara sätta ord på känslan "lycka" utan att uppleva den och medvetet återskapa den.

Som en liknelse så har i princip alla möjligheter att skaffa sig en vältränad kropp. Många skaffar sig inte det, trots att man vill ha den för att arbetet som ligger i vågskålen tippar över. Det ger människan mer att ha en otränad kropp. Denne kanske föredrar öl och chips framför en vältränad kropp. Outtalat oftast.

På samma sätt som att tillståndet du befinner dig i faktiskt ger dig något. 
  • Anonym (Baret)
    Anonym (3) skrev 2025-05-24 09:55:36 följande:
    Ja, det är sant. 
    Men inte bara att jag inte är lycklig. 
    Jag är extremt olycklig. Mår så extremt dåligt, och har gjort det under lång tid. 
    Orkar inte mer. 
    Då behöver du kontakta vården. Ibland krävs sk lyckopiller för att ta dig över puckeln. Det är ju dina värden som behöver justeras. Kanske Serotonin nivåer. Majoriteten av seratonin produceras i magen. Du behöver se över kosten också.
  • Anonym (Baret)
    Anonym (3) skrev 2025-06-16 22:43:43 följande:

Varför vill ni att jag ska ta livet av mig? 

Det är ingen som vill det. Alla vill att du ska må bra. 
Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?