Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?
Jag skrev i en annan tråd om att vi jagar lycka för att vi tror att vi annars är olyckliga och att livet inte "gills" om man bara är nöjd.
Jag tror dock att vi kan välja på sätt och vis, både att vara lyckliga och att vara olyckliga. Vi kan inte välja vad som händer oss pga yttre omständigheter, vi kan inte käna vad vi känner spontant och instiktivt, men det vi kan välja är vad vi gör med våra öden och våra känslor på längre sikt än "här och nu". Och ja, det är skitsvårt, men det går.
Jag har inte heller levt det bästa livet. Våld av olika slag hemma, våld av olika slag i skolan. Jag gick ut nian med 5 betyg totalt. Jag har inte gått gymnasiet (än, jag jobbar på det också). Jag är också stamkund hos psyk. 
Det som har hjälpt mig mycket är att hålla H:na i huvudet och göra något, vad som helst, för alla varje dag, även om det bara är 2 minuter. Hemmet, Hobby, Hälsan (den fysika), Hälsan (den mentala). Även om jag har en dålig dag och det bara betyder att jag diskar glaset jag just druckit ur, tar mina mediciner, sjunger blinka lilla stjärna och tar en bild ut genom fönstret. Jag vet att jag mår bättre om jag kan kryssa av alla fyra sakerna.