Inlägg från: Anonym (Ditt val) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ditt val)

Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?

Anonym (3) skrev 2025-05-15 07:40:07 följande:
    Jag är stamkund på öppenpsykiatrin sedan lång tid tillbaka. Det hjälper inte ett skit. 

Tror inte vårdne kan hjälpa mig. Jag är olycklig utav en anledning, inte typ biokemi i hjärnan. 
    Om det inte handlar om din biokemi i hjärnan utan om hur ditt liv blivit. Välj då hur du vill att ditt liv ska se ut och börja verkställa, steg för steg. Kanske inte blir exakt på pricken som du vill men ändå. Förändring är aldrig försent. Ifall din situation inte går att hjälpas hos psykiatrin så får du ta till något annat.

Det kanske är en livscoach du behöver. Du kan börja med små förändringar, sätta upp små mål i taget. Ta dig i den riktning du drömmer om. Ifall det inte är biokemiska problem, ångest, depression osv behöver du nog hjälp med att se möjligheter. Har du mått såhär hela ditt liv tänker jag ändå att det är något du har som behöver behandling. Inget kommer bli bättre av att drömma om ett liv, vara missnöjd med nuvarande och inte agera för förändring. Ditt liv är värdefullt. Idag tror jag många har en bild av en dröm som är så stor och svår att uppnå att de blir bittra. Lev livet. Sikta på det som gör dig glad, även små saker. Gör det inte övermäktigt.
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (3) skrev 2025-05-15 22:02:41 följande:
    Det har du rätt i. Men det är en funktionsnedsättning. 
    En av mina styrkor är att jag är bra på naturvetenskap. 
    En av lärarna på gymnasiet sa att det var den bästa uppsatsen någonsin hon/han hade läst. Det är ju bra...
    Men systemet är byråkratiskt. Väldigt stelbent och byråkratiskt. Jag vet att alla gymnasieelever måste förhålla sig till dessa poäng. 
    Men jag hade det inte lätt i skolan. Jag trivdes inte. 
    Jag saknade 50 poäng för att få ett godkänt slutbetyg. 
    Dessa 50 poäng förstörde mitt liv. 
    Varför ska 50 poäng förstöra mitt liv? 
    Varför räknades inte att det var den bästa jag hade läst?
    Läste nu att du har autism. Det har vi också i familjen. Ja det är en funktionsnedsättning. Men du är bra precis som du är! Kan du inte läsa upp så att du får de där 50 poängen och därmed slutbetyg?
  • Anonym (Ditt val)

Är du medlem i autism Sverige? Om inte kan jag rekommendera att gå med. Finns massor att ta del av, föreläsningar, träffar där man kan umgås aktiviteter osv. 

• Anonym (Ditt val)
    Anonym (3) skrev 2025-05-15 22:31:31 följande:
    Har läst upp det för länge sedan. 
    Vad bra!
Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?