Inlägg från: Anonym (Tanke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tanke)

Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?

Du kanske behöver trauma behandling?

Det går inte att väga lycka, och det som gör någon lycklig gör någon annan olycklig.

Och svårigheter går aldrig att jämföra oavsett vad det är som man gått igenom, eftersom vi alla svarar olika på trauma och har individuella upplevelser, fungerar olika. 

Känner du sig olycklig, så är det okej. Börja med att försöka acceptera den känslan och ta hand den. Reflektera kring den och sluta tänka på att du måste bli lycklig?Utan försök istället att bara göra det som får dig att må bra. Det kan vara en liten sak varje dag, det behöver inte vara så stort. I slutänden är det alla dom små stunderna som blir livet. 

• Anonym (Tanke)
    Anonym (3) skrev 2025-05-15 19:29:39 följande:
    Har inga intressen. 
    Har ingen hobby. 
    Har ingen nära vän. :( 
    Pga min äckliga autism. 
    Fan ta detta. 
    Det är inget fel i att ha autism. Försök istället att se det som en styrka än en svaghet, du har troligtvis egenskaper som många inte har som du kan utveckla till din fördel. 
  • Anonym (Tanke)
    Anonym (3) skrev 2025-05-16 17:11:43 följande:
    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Ni normala fattar inte. Psykiatrin fungerar inte i Sverige. Dem är ju inte bara dåliga. Dem är katastrofala. 
    Jag har varit inlagd flertalet gånger. Körd till psykatrin av polisbil. 
    Tog dem mig seriöst för det? 
    De förrvärrar mitt mående. Den läkaren som var patienansvarig för mig är nu avstängd, Anna Alucy fd Assamrisson. 
    Kontakt med öppenspykiatrin under många år. Provat många mediciner. Det hjälper inte. 

Det är som sagt inte någon biokemisk effekt i min hjärna. Utan att mitt liv är förstört. 
    Kan du inte få stöd av habiliteringen istället för psykiatrin? Jag håller med dig i övrigt. Katastrof på många håll. 
  • Anonym (Tanke)
    Anonym (3) skrev 2025-05-17 08:52:57 följande:
    Habiliteringen kan inte hjälpa mig. De kan ju inte hjälpa mitt mående. 
    Hab tycker jag är dålig om man har AS. De kan ju bara ge timmerstockar eller dylikt. Och jag är ju inte behov utav den hjälpen. 

Mitt liv är verkligen tvärförstört. 
    Så tråkigt. Kanske kan söka efter någon privat samtalskontakt annars, om det inte funkar med habiliteringen och psykiatrin. Gå via din vårdcentral och söka någon som är bra. 
  • Anonym (Tanke)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-18 23:24:17 följande:

Som vanligt så patetiska svar och värdelösa råd! Nej, man kan inte välja lycka. Då hade väl alla gjort det?? Man kan inbilla sig att man är lycklig, men hur länge håller den lögnen?? "Det finns hjälp att få!"... Tillåt mig att fnissa. Eller rättare sagt asgarva. Vilken värld lever ni i som tror det????
    Jag befinner mig i samma situation som ts. Lycka är inget man hittar runt hörnet. Oavsett hur man mår, vad man önskar, vad man har för intressen. Man kan inbilla sig att man blir lyckligare av olika saker, men ställer istället till ett helvete för sig själv! Man blir aldrig lycklig om man hamnat i det här. "Jag vill ha en hund! Näe. Inte lycklig. Jag behöver en hund till! Nej. Jag behöver 15 hundar! Och ett hus. Och en man. Och en utbildning. En utbildning till. Ett jobb. Jag vill bli chef. Jag vill ha ett barn. Eller 4 barn. Eller det eller det eller det eller det eller det!". Man kommer aldrig känna lycka! Man söker något man aldrig kommer hitta. Till slut orkar man inte längre.

Lycka börjar inom dig själv. Det handlar nog inte så mycket om saker, eller alltid andra utan om ditt inre. Hur du mår och upplever din värld. 

Du kan bo i ett slott och vara olycklig. Du kan bo i en koja i skogen och vara lycklig. Du kan ha sju barn eller inga barn osv och vara lycklig. Du kan ha en massa pengar, resa runt jorden och vara lycklig eller olycklig. 

Det är individuellt tror jag. Det har också med kemi i hjärnan att göra. Har du ett underskott av vissa ämnen kan du vara väldigt olycklig. Man får inte glömma att olycka också kan vara ett sjukdomstillstånd. 

• Anonym (Tanke)
    Anonym (3) skrev 2025-05-20 19:45:10 följande:
    Du svarade inte mig. Men jag vet allt detta. 
    Jag vill välja lycka. Men jag kan inte. 
    Anonym (3) skrev 2025-05-20 19:45:10 följande:
    Du svarade inte mig. Men jag vet allt detta. 
    Jag vill välja lycka. Men jag kan inte. 

Du kanske ska börja med att inte jaga lyckan? Bara ta en dag i taget. 

Jag tänkte också ett tag, jag vill ju vara lycklig, att livet ska se ut si eller så. Sedan tänkte jag om och försöker bara vara här och nu istället.
    Gör det som jag vill och mår bra av. Utan krav på att det ska vara eller kännas på ett visst sätt. 

• Anonym (Tanke)
    Anonym (3) skrev 2025-05-22 22:30:27 följande:
    Fast jag mår inte bra. Jag har inte mått bra på tio år. 
    Fan ta detta. 
    Jag skrev inte att du ska eller måste må bra. Jag skrev att du kan göra sådant som du mår bra av. Se en bra film, läsa en bok eller vad som känns givande. 
  • Anonym (Tanke)
    Anonym (3) skrev 2025-05-23 22:46:46 följande:
    Fast jag mår inte bra utav någonting.
    Anonym (3) skrev 2025-05-23 22:46:46 följande:
    Fast jag mår inte bra utav någonting.

Kanske du bara behöver acceptera att du mår och känner så här just nu och tänka att det är okej. Man måste inte jaga, sträva eller känna krav på att vara lycklig, eller må bra. 

Det är okej att bara vara också, i stunden och inte göra mer än så. Det räcker. Det är okej att må skit med.

Du måste inte göra någonting alls mer än att finnas. Andas. 

Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?