Inlägg från: Anonym (Locus of control) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Locus of control)

Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?

Jag tror att de del av att få lycka är var man lägger sitt Locus of control.

Vissa människor hittar förklaringar över livets skeenden och utveckling i ett yttre Locus of control. Skälet till att det inte gått bra, eller att man är lycklig ligger i omständigheterna som drabbat en:
    * Diagnosen, uppväxten, den dåliga chefen, oturen, sparken ifrån jobbet, mobbande arbetskamrater, det dåliga vädret, hemska grannar, hunden som dog, mamman som älskade lillasyster mer...osv osv

Vissa människor hittar alla förklaringar i ett inre Locus of control, dvs att de själva är orsaken till allt som händer. *Om inte jag hade gjort så, så ...., eller om jag hade försökt mer/ansträngt mig hårdare så hade....min systers död berodde på mig (fastän jag var ett spädbarn då), jag borde vara duktigare på mitt jobb...om jag tar alla extrapass så blir jag nog omtyckt av alla....osv

Det sunda förhållningssättet är nog att ha lite lagom av vardera, att fatta att delar av känslan av lycka är något man faktiskt skapar själv. Förstår att vissa faktorer kan man inte påverka (sin diagnos, sin grundpersonlighet)

För övrigt tycker jag att TS och Q ger allmänt ganska otrevliga svar, och verkar fokusera på.att allt i världen drabbar dem

Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?