• Anonym (Mamma)

Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?

Tydligen ska skolan ha temavecka sista veckan av terminen, då ska barnen varje dag vara utklädda efter olika teman, olika varje dag. De hävdar att det är obligatoriskt, men det kan det ju omöjligt vara? Samtliga teman kräver flera inköp.

• Svar på tråden Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?
  • Anonym (Mia)

Nej, det är nog inte obligatoriskt. I alla fall inte om du pushar tillbaka lite. De hoppas nog bara att många kommer att delta i en kul vecka.

Låt barnen leta hemma efter saker som kan passa eller som de kan tillverka själva. Mejla läraren om det finns någon hjälp att få för de teman som dina barn vill delta i. 

Fortsätter skolan hävda att det är obligatoriskt så hade jag frågat vad konsekvenserna av att inte delta är. Och se till att få skriftligt svar.

• OlleSQ

Den skolan jag jobbar på har kläder för utklädnad och även lucia och sånt. Om det är sånt på gång så skall skolan stå för det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-15 15:38:06 följande:

Nej, det är nog inte obligatoriskt. I alla fall inte om du pushar tillbaka lite. De hoppas nog bara att många kommer att delta i en kul vecka.

Låt barnen leta hemma efter saker som kan passa eller som de kan tillverka själva. Mejla läraren om det finns någon hjälp att få för de teman som dina barn vill delta i. 

Fortsätter skolan hävda att det är obligatoriskt så hade jag frågat vad konsekvenserna av att inte delta är. Och se till att få skriftligt svar.

Vi har ingenting för något av deras teman och hon vill absolut inte vara med och tycker att hela grejen är dum.
  • huala igen
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-15 15:29:32 följande:
    Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?

Tydligen ska skolan ha temavecka sista veckan av terminen, då ska barnen varje dag vara utklädda efter olika teman, olika varje dag. De hävdar att det är obligatoriskt, men det kan det ju omöjligt vara? Samtliga teman kräver flera inköp.

Två frågor i detta

1) Saknas kläder.
    2) saknas vilja att vara med.

Är det kläderna det hänger på så kan det mesta hittas hos myrorna stadsmissionen etc.  Man behöver inte gå "all in", man kan välja något minimalistiskt, som antyder temat. Ett smycke, en schal eller en färg. Är det viljan så låter man bli. 

Äldste sonen tyckte det var superkul och all in, men fotografering varje morgon. Yngste sonen körde något minimalistiskt som han inte visade upp. Båda nöjda. 
  • Aliona
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-15 15:42:26 följande:
    Vi har ingenting för något av deras teman och hon vill absolut inte vara med och tycker att hela grejen är dum.

Hon måste nog vara med på aktiviteterna om det är skola, men jag har svårt att tänka mig att de kan kräva utklädnad. 

Man kan nästan alltid fixa saker hemma om man är lite kreativ. Vad är det de ska vara utklädda till? 

• Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2025-05-15 16:03:51 följande:

Hon måste nog vara med på aktiviteterna om det är skola, men jag har svårt att tänka mig att de kan kräva utklädnad. 

Man kan nästan alltid fixa saker hemma om man är lite kreativ. Vad är det de ska vara utklädda till? 

Nej vi har som sagt inget för det, vi har inte bott här så länge, så jag vet exakt vad vi har. Det finns inga dolda vrår med saker.

Vill inte skriva det med risk för att någon från skolan ser, men det är inte enkla saker.
  • Aliona
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-15 16:08:47 följande:
    Nej vi har som sagt inget för det, vi har inte bott här så länge, så jag vet exakt vad vi har. Det finns inga dolda vrår med saker.

Vill inte skriva det med risk för att någon från skolan ser, men det är inte enkla saker.

Ok förstår det, men då blir det svårt att ge tips. I princip allt går att fixa med hushållsmaterial och annat som hushåll har hemma eller kan köpa för några tio på Ica. Det finns mycket idéer på tex Pinterest om man behöver inspiration. Annars kan man försöka slänga ut en fråga bland klasskompisarna och i Fb-grupper, stor chans att andra föräldrar har grejer liggande hemma. 

• Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2025-05-15 18:10:11 följande:

Ok förstår det, men då blir det svårt att ge tips. I princip allt går att fixa med hushållsmaterial och annat som hushåll har hemma eller kan köpa för några tio på Ica. Det finns mycket idéer på tex Pinterest om man behöver inspiration. Annars kan man försöka slänga ut en fråga bland klasskompisarna och i Fb-grupper, stor chans att andra föräldrar har grejer liggande hemma. 

De ska ha fem olika outfits, det blir väldigt mycket fixande. Tycker att det är sent att komma med något sånt först nu.

Som sagt så vill hon inte, men skolan säger att det är obligatoriskt och hon är orolig för hur lärarna ska reagera om hon vägrar.
  • Anonym (Sömmerska)

Ibland får man tänka enkelt.
    Tex på tema och lösningar.
    barn på 1800-talet, klipp sönder 2 örngott som särk.
     ett djur, måla lite i ansiktet och gör öron i papp.

Nu vet vi ju inte förutsättningarna men ofta räcker något litet.

Svar på tråden Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?