Inlägg från: Anonym (Arve) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arve)

Arv som försvann

När min förälder nyligen avled kom det till min kännedom att mitt syskon med fd partner fått köpa fastigheten vår förälder bodde i.
    Mitt syskon och partnern är skilda sedan flera år och partnern köpte vid skilsmässan ut mitt syskon. Det finns inga pengar kvar idag, mitt syskon har gjort av med varenda öre och fastigheten tillhör nu fd partnern som lät min förälder bo kvar livet ut. 
    Hur hade du reagerat och agerat?

• Svar på tråden Arv som försvann
  • Anonym (Arve)
    Anonym (M) skrev 2025-05-15 15:50:28 följande:

Vad menar du? Eftersom föräldern sålt fastigheten så har det gått rätt till. 

Borde man inte blivit informerad?
  • Anonym (Arve)
    Anonym (J) skrev 2025-05-15 15:56:30 följande:
    Ja, det borde du men finns inget krav på det

Har huset sålt till ditt syskon till underpris kan det räknas som förskott på arv och du har rätt att få pengar från ditt syskon
    Ja, det är det minsta man kan påstå att det gjort.
    Pengar finns ej hos syskonet och ekonomin är ett skämt så inga lån kan tas för att kompensera. 
  • Anonym (Arve)
    Anonym (J) skrev 2025-05-15 16:06:02 följande:
    Inte mycket att göra alltså
    Nej, så är det tyvärr. 
    Ungefär 2 miljoner blev istället 6000 i arv. 
  • Anonym (Arve)
    Anonym (Testamente?) skrev 2025-05-15 16:11:52 följande:

Vart har pengarna dina föräldrar fick för huset tagit vägen?
    Har dom levt upp dom? Det är ju ok  och är samma sak som om dom sålt på öppna marknaden. 
    Om din syster och man fick köpa för underpris kan det räknas som förskott på arv.
    Vet du om dom köpt för marknads pris eller underpris?
    Fanns testamente? har dom skrivit något om övriga tillgångar och försäljningspris?

Pengarna har föräldern använt till att dryga ut pensionen. Det var en mindre summa, inte över 100 000. Något testamente har inte påträffats. Hus i samma storlek och skick i området har de senaste åren sålts för 4 miljoner och däromkring. Lån fanns ej på huset.
  • Anonym (Arve)
    Anonym (Testamente?) skrev 2025-05-15 16:24:05 följande:
    Sålde alltså föräldrarna huset för ca 100 000?
    Som var värt ca 4 miljoner?
    Hur mycket köpte syskonets partner ut ditt syskon med?
    Syskonet måste ju ha fått halva beloppet och då av marknadspris eller?
    Exet fick väl inte köpa ut huset för en låg summa?
    Jag har inte fått helt klart för mig hur mycket min syskon fick men det var inte enligt marknadspris och de hade mycket tjafs. Vet inte ens om partnern löste ut mitt syskon. De skrev inga papper enligt syskonet och jag har ingen kontakt med partnern. Jag har försökt nå på olika sätt men får ej svar. Några pengar finns idag inte kvar. 
  • Anonym (Arve)
    Anonym (M) skrev 2025-05-15 16:28:32 följande:
    Märkte du inte att ditt syskon köpt huset?
    Nej. Ingen berättade och vår förälder bodde kvar i flera år fram till sin bortgång. Gissningsvis för att jag inte skulle veta. 
Svar på tråden Arv som försvann